Hej,

Jag har idag en elektrisk poolvärmare från Swim & Fun (3kW) (http://www.swim-fun.dk/se/sortiment...oolvarmere-se/product/278-spavaermare-el-3-kw) för att värma min badtunna på ~3000 liter. Jag har hela sommaren försökt hitta en rattinställning på värmaren för att få en jämn temperatur. Det känns som att antingen hamnar jag på 36° eller så går den upp till 42°. När jag väl hittade en inställning som gav ~38° kom dagens vinter och minusgrader och vips så var temperaturen uppe i 46°. Den har ju gått på max hela natten, förmodligen pga den kalla temperaturen.

Så till mina frågor:

1. Hur fungerar denna typ av värmare rent elektriskt och varför är den beroende av utetemperaturen?
2. Hur har ni andra gjort med denna typ av värmare?
 
Ingen som har koll? Det borde väl fungera som så att själva värmeslingan är ett motstånd som du ställer strömstyrkan på? Men jag borde ju få samma resistans oavsett utetemperatur?
 

Bästa svaret

T Tacobob skrev:
Hej,

Jag har idag en elektrisk poolvärmare från Swim & Fun (3kW) ([länk]) för att värma min badtunna på ~3000 liter. Jag har hela sommaren försökt hitta en rattinställning på värmaren för att få en jämn temperatur. Det känns som att antingen hamnar jag på 36° eller så går den upp till 42°. När jag väl hittade en inställning som gav ~38° kom dagens vinter och minusgrader och vips så var temperaturen uppe i 46°. Den har ju gått på max hela natten, förmodligen pga den kalla temperaturen.

Så till mina frågor:

1. Hur fungerar denna typ av värmare rent elektriskt och varför är den beroende av utetemperaturen?
2. Hur har ni andra gjort med denna typ av värmare?
Vi har ett något större bad, 4500liter, den värmer vi med en 6kW elvärmare som får ström från en kontaktor styrd av ett Sonoff relä.
Om din värmare är på 3kW så borde det fungerar bra med Sonoff TH16.
Värmen i vårt bad är väldigt stabil, och fördelen med sonoff är även att man kan se aktuell temp och sätta önskad temp med mobilen.
En DS18B20 tempgivare har vi.
https://www.itead.cc/smart-home/sonoff-th.html
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vi har ett något större bad, 4500liter, den värmer vi med en 6kW elvärmare som får ström från en kontaktor styrd av ett Sonoff relä.
Om din värmare är på 3kW så borde det fungerar bra med Sonoff TH16.
Värmen i vårt bad är väldigt stabil, och fördelen med sonoff är även att man kan se aktuell temp och sätta önskad temp med mobilen.
En DS18B20 tempgivare har vi.
[länk]
Intressant!! Hur fungerar detta i praktiken?
 
T Tacobob skrev:
Intressant!! Hur fungerar detta i praktiken?
Det funkar bra, vad är det mer specifikt du undrar över?
Hur styr du din värmare och pump idag?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det funkar bra, vad är det mer specifikt du undrar över?
Hur styr du din värmare och pump idag?
Jag tänker mer hur själva styrningen går till. Just nu har jag ingen styrning på pump och värmare alls. Om jag kopplar in detta så förmodar jag att denna enhet kopplas mellan värmare och nätspänning. Fungerar styrningen som så att jag ställer en börtemp och när tempen faller under en viss temp så slår enheten på värmaren automatiskt på full kräm och när den når topp-temp så stänger den av värmaren?
 
Sitter värmaren så utetemperaturen kan påverka den?
Den har ett dykrör in i vattenströmmen, den givaren har kanske glidit ut eller gått sönder den är av typ spritfylld bulb.
Annars är det bara att bygga om som Peter föreslog.
Här är några bilder.
Inre delen av en värmare med synliga elektriska komponenter, kablar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spa-värmare på 3000W med flödesbrytare uppackad bredvid sin kartong på stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
T Tacobob skrev:
Jag tänker mer hur själva styrningen går till. Just nu har jag ingen styrning på pump och värmare alls. Om jag kopplar in detta så förmodar jag att denna enhet kopplas mellan värmare och nätspänning. Fungerar styrningen som så att jag ställer en börtemp och när tempen faller under en viss temp så slår enheten på värmaren automatiskt på full kräm och när den når topp-temp så stänger den av värmaren?
Ja, så enkelt är det, jag har även ett relä som styr poolpumpen, där använder jag funktionen looptimer och startar pumpen var 30:e minut och stänger av efter 10, så den går alltså 20min/h.
Smartphone-skärm som visar app för styrning av poolvärmare med temperaturinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Grymt detta måste ju inhandlas omgående. Behövs något mer än ”smart enhet” och temperatursensorn?
 
T Tacobob skrev:
Grymt detta måste ju inhandlas omgående. Behövs något mer än ”smart enhet” och temperatursensorn?
Ett sonoff TH16 relä till värmaren
Ett valfritt sonoff relä till pumpen
En vattentät givare
Och en bra kapsling att montera allt i, det ska nog räcka.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ett sonoff TH16 relä till värmaren
Ett valfritt sonoff relä till pumpen
En vattentät givare
Och en bra kapsling att montera allt i, det ska nog räcka.
Något bra förslag på kapsling?
 
L Leif i Skåne skrev:
Sitter värmaren så utetemperaturen kan påverka den?
Den har ett dykrör in i vattenströmmen, den givaren har kanske glidit ut eller gått sönder den är av typ spritfylld bulb.
Annars är det bara att bygga om som Peter föreslog.
Här är några bilder.
[bild]

[bild]
Ja den påverkas av utetemperaturen.
Kan jag isolera värmaren med typ rörisolering så länge? Värmaren är typ ny så är nog inga fel på den.
 
T Tacobob skrev:
Ja den påverkas av utetemperaturen.
Kan jag isolera värmaren med typ rörisolering så länge? Värmaren är typ ny så är nog inga fel på den.
Jag har byggt in pump värmare och filter i en isolerad låda, det minskar förlusterna rejält.
Ner till ca 10 grader utomhus så behöver min värmare inte gå alls, energin från poolpumpen räcker för att hålla värmen i poolen.
Isolerad låda för poolvärmesystem inbyggd under trädäck med synliga filter och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolerad låda innehållande poolpump, värmare och filter som används för att effektivisera pooluppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Räcker det att köra typ rörisolering runt eller Rockwol eller liknande, eller är det en helkorkad idé i väntan på reläna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.