Har ni sett det här? Enligt artikel i Helsingborgs Dagblad:

Eldning bara under vintern
Ingen eldning under sommarhalvåret och bara två tillfällen per vecka under det kalla halvåret. Länsstyrelsen har bestämt hur en fastighetsägare i Örkelljunga får värma upp sitt hus med vedeldning.
Grannen har klagat över rök-lukt som letar sig in i husets rum.
Eldning förbjuds under perioden 1 maj till 30 september och får bara ske högst två dygn per veckan under resten av året.

Det gäller att hålla sig väl med grannarna!

/EB

 
  • Gilla
Anders Eng
  • Laddar…
Eller att elda på ett sätt som inte stör grannarna. Det är väldigt många om eldar på ett sätt så att de förpestar stora delar av sina grannar.
 
Jo det vill jag lova att det är viktigt hur man eldar! Våra två närmsta grannar eldar båda med ved. Den ena känner man alltid när de eldar, medan man nästan aldrig känner något från den andra.

/Pejja
 
Och hur eldar man på ett korrekt sätt då?

Har fn ingen vedeldning i huset men man vet ju aldrig...
 
Hej,

Jag kollade med min kommun innan jag drog igång med mitt vedeldningsprojekt.
Miljögodkänd panna samt "svanen-metod" gällande volymen på ackarna, har man det så ska man vara säkrad trots klagomål, detta enligt den kommun jag bor i.
 
swehjo skrev:
Och hur eldar man på ett korrekt sätt då?

Har fn ingen vedeldning i huset men man vet ju aldrig...

Torr ved.
-Låter självklart men är det tyvärr inte.

Mycket luft till elden.
-Går inte på vissa kaminer - blir FÖR varmt. Std problem på nya välisolerade hus med trivslig turbokamin på 10kW.

Elda när det behövs.
-Somliga eldar alltid verkar det som. Våra kära grannar eldade dygnet runt i Juni för det var ju så ruskigt väder. Sen har dom själv fönstren öppna på natten för att det blir för varmt. >:(

Samma sak igår när jag kom hem sent på kvällen. Otroliga 8 grader varmt ute och disigt. Då har grannen sina fönster öppna och det pyr ur skorstenen. Den svaga vinden gör att röken lagom letar sig ner till vårt hus och ser till att grannen själv får hyfsad luft till sin nattsömn. Hade det inte varit för att vi ska flytta, så hade jag lobbat upp en kokosnöt i deras skorsten! (Men man vill ju vara tjenis med sin granne tills huset är sålt i alla fall.)

Eldar man när det är kallt och hög luft så stör det ofta inte, men när det är sunkigt väder ute så bör man låta bli. "Hänsyn" kallas det har jag för mig.

Hur det är när man eldar i panna har jag ingen egen större erfarenhet av mer än att en annan granne längre bort gluckar upp stora gula svampmoln över nejden då han desperat försöker få fyr i sin sextiotalspanna. :p
 
När jag hävde ved en varm sommardag i år kom granntanten in och pratade. Gissa om hon blev förvånad när jag berättade att jag eldat med ved i 2 år. Hon hade minsann aldrig varken sett eller känt nån rök... Som sagt, det vill nog till att elda rätt & inte i en panna från mellankrigstiden om inte grannarna ska rynka på näsan...
 
Framerate skrev:
Eldar man när det är kallt och hög luft så stör det ofta inte, men när det är sunkigt väder ute så bör man låta bli. "Hänsyn" kallas det har jag för mig.
hehehe... vid sunkigt väder behöver man värme också ;). Man tar inte hänsyn till vindriktningen när man fryser. Torr ved löser problemet - har du berättat för din granne om det?
gaia
 
Man kommer inte få starta bilen utan motorvärmare i tätort efter 1 / 1 vid minusgrader enl DEFA domstolen.
 
Pebbe skrev:
Man kommer inte få starta bilen utan motorvärmare i tätort efter 1 / 1 vid minusgrader enl DEFA domstolen.
Låter som REKLAM.
 
gaia skrev:
hehehe...  vid sunkigt väder behöver man värme också ;).  Man tar inte hänsyn till vindriktningen när man fryser. Torr ved löser problemet - har du berättat för din granne om det?
gaia
Man ska inte använda en liten kamin som primär värmekälla i tätort.

Den dom om vedeldning som tråden handlar om lär inte vara den sista. Skulle förvåna mig om något annat än "trivseleldning" tillåts i framtiden i tätort (om ens det).

 
Hansson28 skrev:
Det är väl redan ett krav på att pannan ska var miljgodkänd, Om någon granne klagar..
Nästan alla kaminer är "miljögodkända", så det är en fullständigt meningslös klassning enligt mig. Elda fel kan man göra ändå. Snarare eldaren som borde bli miljögodkänd...
 
Snarare eldaren som borde bli miljögodkänd
Det är så sant.
 
Den som djuplodar lite inser rätt fort att det är en avsevärd skillnad på en miljögodkänd braskamin och en miljögodkänd panna !

Olika kravbilder.

Där jag bor börjar jag irretera mig på öppen spiseldande grannar. Eldar själv pellets och den lukten känns inte mer än när du står årecis bredvid skorstenen sådär 1-2 meter ifrån den. Tvivlar på att detta skulle vara störande ens om många i tätbebyggt området ligger nära varandra.

Men det ligger en tät doft av sur braseldning över nejden konstant, något som jag tror många upplever idag.

Om grannen klagar så eldar man troligen fel.. ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.