Har just sålt mitt gamla hus.

Fick skapligt betalt, och just nu finns alla pengar på ett bankkonto med NOLL ränta.

Vill gärna ha (seriösa) förslag på alternativa placeringar.

Har tittat på s.k. P2P-utlåning,

Era erfarenheter av denna typ av utlåning?
 
Jag tycker att solceller i Afrika är en rolig alternativ placering. Trine.
 
R
I Itaka skrev:
Har just sålt mitt gamla hus.

Fick skapligt betalt, och just nu finns alla pengar på ett bankkonto med NOLL ränta.

Vill gärna ha (seriösa) förslag på alternativa placeringar.

Har tittat på s.k. P2P-utlåning,

Era erfarenheter av denna typ av utlåning?
Jag är tveksam till p2p, var det inte ett sådant bolag som höll på med det i england som gick i kk nyss.

Nischbank lås på 3 till 6 månader.
Spiltan räntefond, högräntefond.
Reits
 
Hur stor avkastning är du ute efter?

Jag har min buffert sparad på Svea ekonomi för 0,75% ränta obundet, de är väl inte de som har absolut bäst ränta men de är väldigt snabba med att betala ut pengarna, vilket kan vara lite sådär med en del andra liknande aktörer jag provat med.
 
Cheesen
P Pumba skrev:
Hur stor avkastning är du ute efter?

Jag har min buffert sparad på Svea ekonomi för 0,75% ränta obundet, de är väl inte de som har absolut bäst ränta men de är väldigt snabba med att betala ut pengarna, vilket kan vara lite sådär med en del andra liknande aktörer jag provat med.
0,75% täcker ju inte ens inflationen... Men du ska kanske inte ha pengarna där någon längre tid...
 
Det beror helt och hållet på hur länge du kan undvara pengarna. Kan du undvara i en 10-15år. Placera dom då i fonder med lite högre risk. Vill du använda pengarna inom en 3-5års period så välj räntefonder eller placera på ett sparkonto med ränta.
 
Jag har lite blandade fonder på Danske Bank. En kortsiktig (~2 år) ligger på +5% och den långsiktiga där pengarna legat ca 8 år ligger på +14% så oavsett är fonder bra tycker jag...
 
Cheesen Cheesen skrev:
0,75% täcker ju inte ens inflationen... Men du ska kanske inte ha pengarna där någon längre tid...
Nä det är ju bufferten för om nått pajar går sönder hemma/i stuga/bilen så prion är ju snabbt att få fram pengarna.

Så det är ju lite frågan vad TS är ute efter, det är ju ganska svårt att hitta någon ränteplacering som har mycket högre än någon %.

Köpa fonder osv skulle jag nog passa just nu.
 
I Itaka skrev:
Har just sålt mitt gamla hus.

Fick skapligt betalt, och just nu finns alla pengar på ett bankkonto med NOLL ränta.

Vill gärna ha (seriösa) förslag på alternativa placeringar.

Har tittat på s.k. P2P-utlåning,

Era erfarenheter av denna typ av utlåning?

Allt beror väl på hur lång sikt du vill värdespara. Lång sikt aktiefonder, kort sikt Avaza, Volvo mfj
 
Hur gammal är du och hurudan hälsa har du?
Om det handlar om en riktig långsiktsinvestering på många tiotals år kan du kanske köpa skog?
 
  • Gilla
Lutte
  • Laddar…
W witten skrev:
Jag tycker att solceller i Afrika är en rolig alternativ placering. Trine.
Varför inte kylskåp till eskimåer?
 
H heimlaga skrev:
Hur gammal är du och hurudan hälsa har du?
Om det handlar om en riktig långsiktsinvestering på många tiotals år kan du kanske köpa skog?
Hälsan är god, trots 75 års ålder.
Skog äger jag redan på gården jag köpte och där jag bor nu.
Så, verkligt långsiktigt är kanske inte vad jag är ute efter, snarare 2-3 års sikt och med avkastning som åtminstone täcker inflationen.
 
I Itaka skrev:
Varför inte kylskåp till eskimåer?
Du har inte riktigt koll på Trine va?
Elektricitet är ju målet och det får man genom solcellsparker.
Socialt hållbara investeringar är nästa stora grej.
Kolla i allafall upp det innan du raljerar över det
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
I Itaka skrev:
Har just sålt mitt gamla hus.

Fick skapligt betalt, och just nu finns alla pengar på ett bankkonto med NOLL ränta.

Vill gärna ha (seriösa) förslag på alternativa placeringar.

Har tittat på s.k. P2P-utlåning,

Era erfarenheter av denna typ av utlåning?
Har själv kört ett tag hos lendify. Inte den roligaste placeringen eftersom det bara tuffar på men kräver minimalt jobb och ränta får jag in varje månad. Dessutom hjälpsam kundtjänst.

Redigerat/moderator

Har också hört talas om trine som witten skrev om men inte investerat där själv ännu
 
Redigerat av moderator:
F familjeinvesteraren skrev:
Har själv kört ett tag hos lendify. Inte den roligaste placeringen eftersom det bara tuffar på men kräver minimalt jobb och ränta får jag in varje månad. Dessutom hjälpsam kundtjänst.

Redigerat/moderator

Har också hört talas om trine som witten skrev om men inte investerat där själv ännu
Jo jag har både Lendify och Trine. Trine ger betydligt högre avkastning, hittills har alla återbetalningar i alla fall trillat in. En alternativ till Trine med liknande avkastning är att sätta upp egna solceller på taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.