Hej,
Håller på att planera inför bygget av ett lösvirkeshus. Arkitekten vi tagit hjälp av vill placera fönster i hörn, på i flera rum, enligt bilden nedan. Gäller både höga fönster från golvet i vardagsrum, "normala" fönster i sovrum, och långsmala högt monterade fönster i ett badrum. Jag tycker det ser bra ut men funderar lite på hur man får ihop det på bästa sätt.

Jag tänker att det snyggaste vore att smygarna i hörnet möts i hörnet. Tyvärr är jag för kass på att rita för att få till en bild.

Ytterväggens konstruktion, från stomme och inåt, blir enligt följande:
-300 mm lättbalk fylls med cellulosa,
-ångbroms
-28 eller 45 mm gles
- Osb +gips.

Min fundering är hur jag ska placera fönsterna i stommen för att det ska bli snyggast inne, samtidigt som hörnet blir bra. Kanske någon gjort något liknande?

Tack på förhand!



Arkitektritning av ett sovrumshörn med hörnfönster.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vet att @villeg har gjort något liknande i sin utbyggnad [länk]
Tack för svar och för att du lotsade mig till din tråd! Mycket intressant. Ska lusläsa hela så fort jag hinner.

Ser ut som du satt fönsterna ännu längre ut i hörnet än vi tänkte. Finns det en innebild, eller är det för tidigt?
 
En så stor hörnpelare som syns på din ritning kommer att störa ljusinfallet i hörnet. Minimera pelarens storlek genom att sätta samman två reglar så att dessa blir obetydligt tjockare än fönstrens karmar. Du får ta den köldbrygga (ganska försumbar) som uppstår.
 
J justusandersson skrev:
En så stor hörnpelare som syns på din ritning kommer att störa ljusinfallet i hörnet. Minimera pelarens storlek genom att sätta samman två reglar så att dessa blir obetydligt tjockare än fönstrens karmar. Du får ta den köldbrygga (ganska försumbar) som uppstår.
Ett krux är att hörnet i ett av rummen ska bära upp en 3,6 m avvägning med takstolar på. Har inte rett ut vad som krävs för stolpe ännu. Får be konstruktören som ritar stommen komma med ett förslag.
 
Det tror jag inte är en olösbar svårighet. I värsta fall får du ta en 90x90 limträpelare. En sådan klarar 50 kN om höjden inte är större än 2,5 meter. Jag har ganska lång erfarenhet av den här typen av problem och vet att det är viktigt att göra ett smäckert hörn.
 
J justusandersson skrev:
Det tror jag inte är en olösbar svårighet. I värsta fall får du ta en 90x90 limträpelare. En sådan klarar 50 kN om höjden inte är större än 2,5 meter. Jag har ganska lång erfarenhet av den här typen av problem och vet att det är viktigt att göra ett smäckert hörn.
Då tackar jag så för engagemanget!
Jag hade gissat på en grövre stolpe, minst 120x120. Får man besvära med att fråga hur ett sådant hörn skulle kunna se ut?
 
Stolpens storlek måste ju anpassas till fönsterkarmarnas. Följande bild är en primitiv horisontalsektion genom hörnet. Utrymmet mellan karm och stolpe måste drevas.
Schematisk bild av en horisontalsektion genom hörnet av ett fönster med markering av stolpe och karm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.