Vet någon här om man kan koppla asus lyra noder med sladd mellan i stället för att dom ska komunicera trådlöst med varandra?
Tänkte dels för att det är en bit med tjock väggar och dels för att inte tappa fart på vägen.
det finns redan nätverkskabel dragen.
 
Vad vill du koppla ihop två routrar?
 
  • Ledsen
Poontus
  • Laddar…
Det är mesh.
 
Är inte syftet att slippa trådat?
Har man tråd kör man inte AP istället.
 
  • Ledsen
Poontus
  • Laddar…
Såhär säger Kjell och co:

Det går även att ansluta alla tre systemen med nätverkskabel som mesh-accesspunkter. Detta utökar både täckningen och prestandan på det trådlösa nätverket. Efter installation ansluts noderna med nätverkskabel och övergår då automatiskt till att överföra signalen mellan noderna via kabeln.

/M
 
M mgranbom skrev:
Såhär säger Kjell och co:

Det går även att ansluta alla tre systemen med nätverkskabel som mesh-accesspunkter. Detta utökar både täckningen och prestandan på det trådlösa nätverket. Efter installation ansluts noderna med nätverkskabel och övergår då automatiskt till att överföra signalen mellan noderna via kabeln.

/M
Aha, det var det jag var ute efter.
 
Men om du har trådar, varför inte köra vanliga AP med samma namn?
 
  • Ledsen
Poontus
  • Laddar…
Blir det inte dumt när alla enheter ska hoppa mellan olika nätverk ?
 
Är ingen expert på wifi, men döper du alla till samma namn så byter de flesta utrustningar till den AP med bäst mottagning.
Jag har uppfattat mesh som trådlöst och där man med en app i mobilen kan gå runt och flytta dem för bästa mottagning, men kapaciteten blir sedan inte bättre än vad du har mottagningsförhållanden till respektive punkt i mesh-lösningen.
Med trådade AP har du ju den trådade hastigheten till varje AP.
Så jag har tolkat mesh som alternativ när man inte kan eller vill bygga med tråd.
 
  • Ledsen
Poontus
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är ingen expert på wifi, men döper du alla till samma namn så byter de flesta utrustningar till den AP med bäst mottagning.
Jag har uppfattat mesh som trådlöst och där man med en app i mobilen kan gå runt och flytta dem för bästa mottagning, men kapaciteten blir sedan inte bättre än vad du har mottagningsförhållanden till respektive punkt i mesh-lösningen.
Med trådade AP har du ju den trådade hastigheten till varje AP.
Så jag har tolkat mesh som alternativ när man inte kan eller vill bygga med tråd.
Jag har fattat det som att det blir samma nätverk ? Om två enheter är kopplade mot varandra så helt plötsligt så byter den ena accesspunkt och då tappar dom bort varandra ?
 
A AndersS skrev:
Med trådade AP har du ju den trådade hastigheten till varje AP.
Så jag har tolkat mesh som alternativ när man inte kan eller vill bygga med tråd.
De flesta meshsystem som jag kollat på kan kopplas med tråd. Meshsystem är ju ett gäng APs och en integrerad AP-controller, själva "meshen" är en lösning för att inte alla APs i systemet ska behöva vara kopplade med kabel, i övrigt är de "vanliga" APs med controller och vinner på att en eller flera av de ingående APrna kopplas med kabel.
 
Claes Sörmland
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lyra-enheterna kan kopplas med tråd om man vill det:

[länk]
Jättebra länk!
 
Claes Sörmland
Installerade just tre stycken Lyra Mini hemma till fibern. Jag var lite orolig efter att man läst en del negativa omdömen och fruktade att jag behövde tråda från källaren, Men det är banne mig magi, ingen tråd krävdes och har täckning i hela huset och trädgården nu. Varför har jag plågat mig med en ensam wifi-router så här länge?
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Installerade just tre stycken Lyra Mini hemma till fibern. Jag var lite orolig efter att man läst en del negativa omdömen och fruktade att jag behövde tråda från källaren, Men det är banne mig magi, ingen tråd krävdes och har täckning i hela huset och trädgården nu. Varför har jag plågat mig med en ensam wifi-router så här länge?
Låter ju lovande. Hoppas att jag också kan slippa problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.