Hej,

Har sökt lite men läser olika svar hela tiden.

Köpte ett fritidshus i somras med tillhörande "vanlig besiktning". Det sitter jordade uttag i hela fastigheten och vid besiktningen så berättade säljaren stolt om elen som är gjord efter konstens alla regler. Nu när vi börjat renovera så upptäcktes det att ingen jord är dragen till kontakterna, något som jag naturligtvis trodde fanns pga kontakterna som är det.

Kan jag kräva ersättning för detta enligt någon lag eller paragraf? Vissa säger det går under dolda fel, andra inte.

Nu till det viktigaste. Hur farligt är det? Jag är Pappa till två små pojkar på 2 respektive 3 år. Vill naturligtvis inte utsätta dom för någon fara och är livrädd hela tiden när dom vistas i stugan.

Vänligen
Marcus
 
M MarcusSE1987 skrev:
Hej,

Har sökt lite men läser olika svar hela tiden.

Köpte ett fritidshus i somras med tillhörande "vanlig besiktning". Det sitter jordade uttag i hela fastigheten och vid besiktningen så berättade säljaren stolt om elen som är gjord efter konstens alla regler. Nu när vi börjat renovera så upptäcktes det att ingen jord är dragen till kontakterna, något som jag naturligtvis trodde fanns pga kontakterna som är det.

Kan jag kräva ersättning för detta enligt någon lag eller paragraf? Vissa säger det går under dolda fel, andra inte.

Nu till det viktigaste. Hur farligt är det? Jag är Pappa till två små pojkar på 2 respektive 3 år. Vill naturligtvis inte utsätta dom för någon fara och är livrädd hela tiden när dom vistas i stugan.

Vänligen
Marcus
Är allt ojordat så är risken mindre för att du kommer åt jord och samtidigt har ett fel i en apparat. Vid fas tex som kommer åt ett höljde löser inte säkringen ut om du inte har ngn jord framdragen och det kan potentiellt bli farligt.

I kök tex är det jävligt viktigt med jord om tex diskbänk/blandare är jordade vilket de är i de flesta fall.

En annan potentiell farlig grej är vattenburna radiatorer som oftast är jordade.
 
S Slugge skrev:
Din fråga är tudelad, den ena biten hade gjort sig bäst i den juridiska forumsdelen..

Vad gäller faror kan du läsa genom denna tråd, var inte så längesen vi diskuterade faror:
[länk]

Kanske var den TS du köpte bostaden av?
Finns jordfelsbrytare ?

Tack för svar. Nej ingen jordfelsbrytare (vad jag vet). Är det så enkelt så att om det inte finns jordfelsbrytare så kan det inte finnas jord dragen?
 
M MarcusSE1987 skrev:
Tack för svar. Nej ingen jordfelsbrytare. Är det så enkelt så att om det inte finns jordfelsbrytare så kan det inte finnas jord dragen?
Jordfelsbrytaren fungerar även utan jord.
 
  • Gilla
MarcusSE1987
  • Laddar…
Finns det någon man kan göra för att mimimini risken tills vi dragit jord? Några speciella apparater man ska undvika osv?
 
M MarcusSE1987 skrev:
Finns det någon man kan göra för att mimimini risken tills vi dragit jord? Några speciella apparater man ska undvika osv?
En dubbel fyrkant på produkten betyder att den är dubbelisolerad dvs lämpar sig väl i ditt fall. Dessa har oftast platt kontakt alternativt en vanlig stickpropp utan jordbleck.
 
  • Gilla
MarcusSE1987
  • Laddar…
BirgitS
Sätt in jordfelsbrytare och använd så långt det går apparater som är dubbelisolerade, de flesta av dem har eurostickkontakt (sådan där tunn kontakt med bara två pinnar).

P.S. Tvåa på det.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Tack till er båda! Är totalt okunnig kring detta men misstänkte att EU kontakten var bättre så har det på nästan allt förutom ett oljeelement i hallen och en avfuktare i badrummet.
 
BirgitS
M MarcusSE1987 skrev:
en avfuktare i badrummet
Som är ansluten till ett uttag i badrummet?
Så länge som det har varit tillåtet med vanliga uttag i badrum har det varit krav på att de uttagen ska sitta bakom en jordfelsbrytare och ha skyddsjord eftersom el och fukt är en väldigt dålig kombination utan skydd.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Som är ansluten till ett uttag i badrummet?
Så länge som det har varit tillåtet med vanliga uttag i badrum har det varit krav på att de uttagen ska sitta bakom en jordfelsbrytare och ha skyddsjord eftersom el och fukt är en väldigt dålig kombination utan skydd.
Ja till ett uttag i badrummet. Proppskåpet sitter på väggen utanför så man får anta det är draget jord dit!? Jag tar bort avfuktare tills allt är kollat....

Visst det alltid varit krav på jordat i basrummet men inte att det även måste föregås av en jordfelsbrytare.
 
Badrummet är förövrigt nyrenoverat av förra ägaren för bara tre år sedan.
 
Mikael_L
M MarcusSE1987 skrev:
Ja till ett uttag i badrummet. Proppskåpet sitter på väggen utanför så man får anta det är draget jord dit!? Jag tar bort avfuktare tills allt är kollat....

Visst det alltid varit krav på jordat i basrummet men inte att det även måste föregås av en jordfelsbrytare.
Om det saknas jordfelsbrytare är det uttaget helt och totalt förbjudet, och har alltid varit, oavsett var det sitter i badrummet och oavsett om det är jordat eller inte.

Och just detta uttag är nog också det allra farligaste i din kåk, även om det faktiskt inte behöver vara akut farligt på något vis.
Men vi har regler som behandlar badrum extra noga för att i just den miljön med nakna våta kroppar så blir el mycket farligare än i vanliga torra rum.

Er första och viktigaste åtgärd torde vara att installera jordfelsbrytare som skyddar hela centralen.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om det saknas jordfelsbrytare är det uttaget helt och totalt förbjudet, och har alltid varit, oavsett var det sitter i badrummet och oavsett om det är jordat eller inte.

Och just detta uttag är nog också det allra farligaste i din kåk, även om det faktiskt inte behöver vara akut farligt på något vis.
Men vi har regler som behandlar badrum extra noga för att i just den miljön med nakna våta kroppar så blir el mycket farligare än i vanliga torra rum.

Er första och viktigaste åtgärd torde vara att installera jordfelsbrytare som skyddar hela centralen.
Det är ett gammal proppskåp som sitter i huset. Kan inte se någon jordfelsbrytare där, kan den sitta någon annanstans?
 
Lite klent att en "vanlig" besiktning inte noterar att det sitter uttag i badrum utan jordfelsbrytare.

Din beskrivning ger intryck av hempul av sämsta sort, svårt att veta vilka risker som kan finnas, men jag hade undvikit elektriska apparater i kök och badrum tills en elektriker gjort en ordentlig kontroll och monterat jordfelsbrytare. För sönernas skull hade jag även sett till att uttagen har petskydd.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.