Handritad skiss av ett U-format hus med pool i mitten, orienterad norr/nordväst, med solriktning symbol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej!

Ber om ursäkt för felvänd bild, hoppas ni kan tänka den åt rätt håll. Sitter och grubblar över vår förmodade blivande tomt. Husett är som synes U-format men med baksidan åt norr/nordväst. Hur illa är denna placering? Min man vill gärna ha skugga och tycker att det är toppen med skugga nära huset, medan jag är rädd för att vi inte får någon sol alls. Huset är enplansmodell, men även de skuggar ju en del. Altanen (det ni ser i mitten med pool) kommer att dras ut en bra bit utanför huskroppen, men är det tillräckligt? Väldigt tacksam om någon med erfarenhet vill ge lite feedback. Har hittills bara haft söderläge så snarare försökt söka skugga när det blivit för varmt.

Och om någon sitter på en alternativ placering för själva altanen/poolen - hit me! Tomten i sig är inte gigantisk, återstår kanske 3-3,5 meter efter pooldäcket till tomtgräns i norr.


(Huset är redan placerat så finns ingen chans att ställa det annorlunda på tomten.)
 
Redigerat:
  • Gilla
makkanx
  • Laddar…
Om det U-formade är huset är det väl inte dåligt.
Den delen av året man vill vara ute är solen så högt så ni har ändå sol på däcket/altanen(?). Med kvällssol eftersom den verkar lite öppen åt väster.
 
Tack för (positivt!) svar. Ja precis, huset är u-format. Inte tomten som jag råkade skriva.

Läser överallt att norrläge är sämsta tänkbara och får lite ågren. Men vår plan är sttt försöka få ut altanen maximalt och läggs matdelen då att vi får kvällssol. Samt ha en liten uteplats på framsidan. Men ändå, norrläge är det ju.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Ni kan alltid kolla med solbanediagram på den ort eller närliggande, där ni bygger.
[länk]
[bild]
Tack för länken. Jag kollade men lyckas inte riktigt förstå hur jag avläser det eller rättare sagt omsätter det i praktiken. Bilden du visade är ju tydlig, men diagrammet med grader/dagar/tidpunkt fick jag inte riktigt kläm på.
 
gå in på hitta.se och välj solinfo på startsidan. Enkel och tydlig.
 
Tack hittade just den! Dock lite klurigt att räkna ut hur långt skuggan faller från huset.

Och så är vi ju lite oense om hur viktig solen är, min man tycker skuggan är en välsignelse medan jag tänker att skugga kan skapas vid behov till skillnad från solsken.

Och när man säljer, skulle denna typen klassas som norrläge eller kan en uteplats som ändå har tillgång till västersol (och söder men inte vid själva husväggen) komma undan tack vare storleken på uteplatsen?
 
Fulkemisten
Jag tror det där är en rätt smart orientering. En kompis granne har ett u-hus som ni fast med uteplatsen vänd åt sydsydväst. Det blir som en jävla ugn där i hästskoformen. Det är ju fräsigt vid korvgrillning på vårvintern men det går liksom knappast att vara där soliga dagar mellan maj och september. Det kommer nog upp i 50 grader lätt. Slappa och åk med, särskilt när gjort redan är gjort.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
A
Håller med Fulkemisten, rakt i syd hade blivit för hett för att vara där.
 
Tack för era svar. Jätteskönt att höra en motpol till söderförespråkarna.

Kontrakt är inte skrivet än men på g - känns ju iofs riktigt dumt att komma dragandes med denna vånda så här nära avtal.
 
Mikael_L
Jag är också en som tycker sommarsolen mitt på dagen bara är jobbig, och jag tycker den där hus/uteplats-placeringen är lyckad, med lite trevlig kvällssol som kommer in på uteplatsen på kvällen.

Möjligen blir dock den långa husfasaden åt söder ett problem.
Har ni många/stora fönster där kommer ni få bastu inomhus under sommarmånaderna.
 
Bor själv i en U-formad enplansvilla med uteplatsen i ”U:et” i rakt söderläge. Hos oss är vår stora välsignelse den skuggande murgrönevägg vi har framför loungemöblerna - rakt i solen blir ofta för varmt. Dessutom slås jag ofta över hur lite det låga huset skuggar den i rakt norrläge belägna baksidan, så er placering ser inte alls dum ut!
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är också en som tycker sommarsolen mitt på dagen bara är jobbig, och jag tycker den där hus/uteplats-placeringen är lyckad, med lite trevlig kvällssol som kommer in på uteplatsen på kvällen.

Möjligen blir dock den långa husfasaden åt söder ett problem.
Har ni många/stora fönster där kommer ni få bastu inomhus under sommarmånaderna.
Tack för svar! Nej, på södersidan finns vanliga fönster, de stora glaspartierna vetter alla mot norr/öster. Tycker mig ha läst att ljuset från norr ska vara väldigt fint - hoppas det stämmer
 
N Nyrostad skrev:
Bor själv i en U-formad enplansvilla med uteplatsen i ”U:et” i rakt söderläge. Hos oss är vår stora välsignelse den skuggande murgrönevägg vi har framför loungemöblerna - rakt i solen blir ofta för varmt. Dessutom slås jag ofta över hur lite det låga huset skuggar den i rakt norrläge belägna baksidan, så er placering ser inte alls dum ut!
Tack för svar! Jag hoppas ju också på att huset inte ska skugga mer än ett par meter dagtid på sommaren, så där lagom så att man ändå har en skuggplats om man vill. Vi kommer även ha väldigt stora glaspartier på norrsidan så utifrån det är det ju en fördel att inte ligga mot söder.

Och kvällssolen känns viktig, viktigare än förmiddagssolen när jag tänker efter. Den får vi ju på framsidan så ska sätta mig och planera in nåt fint där också. Lång husfasad och sex meter till tomtgräns, så plats finns ju där också om man vill ha en solhörna.
 
Vet inte hur mycket det skiljer på norra och södra delen av landet men hos min föräldrar så blir det cirka 1-1,5 meter skugga på norrsidan mitt på dagen på sommaren. 1,5-plans i skåne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.