Om man vill bygga en trall som sticker ut en bit över en bergskam så har jag läst mig till att man behöver göra en bygganmälan.

Till bygganmälan ska man skicka konstruktionsritningar och man behöver ha en kontrollansvarig. Kostnad för ett kontrollansvarig för ett sådant projekt är 10 000 kr, ungefär lila mycket som för trallen.

Vad är det för straffavgift om man inte gör en bygganmälan?
 
R
D Derbyboy skrev:
Om man vill bygga en trall som sticker ut en bit över en bergskam så har jag läst mig till att man behöver göra en bygganmälan.

Till bygganmälan ska man skicka konstruktionsritningar och man behöver ha en kontrollansvarig. Kostnad för ett kontrollansvarig för ett sådant projekt är 10 000 kr, ungefär lila mycket som för trallen.

Vad är det för straffavgift om man inte gör en bygganmälan?
Studera boverket lite...

https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/altaner-uteplatser-och-uterum/

1. Hänger trallen ihop med huset eller är det ett separat bygge på tomten?
2. Hur stort blir ytrymmet under trallen, går det att använda till förvaring?
3. Kan någon ramla över kanten osv.
 
Ja, trallen hänger ihop med huset.

Nej, trallen ligger mot marken

Ja, men jag kommer ha någon form av räcke

Mvh
 
R
Tror inte du behöver bygglov, men gör en måtsatt ritning så är det enklare att få svar.

Från Värmdö kommun:

Altaner
En altan blir bygglovspliktig om den kan betraktas som en volymökning. Sluten altan som överstiger 1.2 m från medelmarknivå är bygglovpliktigt. Då inräknas area där höjden överstiger 1.2 m och utrymmet under altanen är slutet och åtkomligt som tillkommande byggnadsarea.

Man behöver inte söka bygglov för altaner som ligger direkt på marken. Strandskyddsdispens för uppförande av altaner som ligger direkt på marken krävs inom strandskyddad område.

Altaner är lovfria upp till en höjd av 1,2 meter utom i område som är kulturskyddat genom områdesbestämmelser eller detaljplan. Beroende på gestaltning och tomtens beskaffenhet kan även större åtgärder vara bygglovsfria.

Observera dock att byggherren ansvarar för att altanen inte kommer att innebära en "betydande olägenhet" för någon granne, t ex genom att insynen blir besvärande.


1,2 meter hög altan krävde inte bygglov
"I mål om föreläggande om rivning samt byggnadsavgift enligt PBL har Regeringsrätten funnit att altan, som inte försetts med vare sig tak eller väggar av något slag, inte medfört att byggnadsvolymen utökats. Altanen har med hänsyn härtill inte ansetts som tillbyggnad i den mening som avses i 8 kap. 1 § PBL. Inte heller i övrigt har uppförandet av altanen, oaktat vad byggnadsnämnden framhållit bl.a. om storleken i förhållande till den ursprungliga byggnaden och om höjden över den kringliggande marken, ansetts kunna hänföras till bygglovskrävande åtgärd enligt 8 kap. 1 och 2 §§ PBL."

Regeringsrätten - RÅ 1995 ref 42
Läs domen Word 41 kB

1,4 meter hög altan kräver bygglov
"Regeringsrätten konstaterar att altanen visuellt ger intryck av att vara en tillbyggnad åtminstone i den utformning den har getts åt nordväst. För att altanen ska betraktas som tillbyggnad krävs dock att den innebär en volymökning. Med hänsyn till att altanen är belägen ca 1,8 meter ovanför ursprunglig marknivå och då utrymmet under altanen har klätts in med brädor finner Regeringsrätten att ett slutet utrymme har skapats under altangolvet. Det förhållandet att marknivån i utrymmet under altanen har fyllts upp med jordmassor föranleder ingen annan bedömning. Det är alltså fråga om en tillbyggnad enligt 8 kap. 1 § första stycket 2 PBL. Redan på den grunden är altankonstruktionen bygglovspliktig. Byggnadsnämnden har haft fog för sitt föreläggande att ägaren ska undanröja den olovligt uppförda altandelen."

Regeringsrätten - RegR 2008-05-06 609-08
Läs domen Word 29 kB
 
Jag tror man mäter (1,2 m) från marken upp till överkanten på räcket. Eftersom räcket bör vara 90 cm så räcker det med att den sticker ut 30 cm över bergsakademin om den lutar 45 grader. Har jag rätt?


Jag har tomt en bra bit över kammen och bygger gärna så långt som möjligt. Drömscenariot är ju att bygga fram till 4 m från tomtgränsen men då ör det säkert 4-5 meter ner från räckeskanten till marken/berget.
 
Det är egentligen inte bygglovet eller bygganmälan som stör mig det är Kontrollansvarskravet.

Jag kommer gjuta fina plintar på berget och behöver inte btrla någon KA 10000 för att säga att det är ok. Ligger i mitt intresse att skiten inte brakar.....
 
R
D Derbyboy skrev:
Jag tror man mäter (1,2 m) från marken upp till överkanten på räcket. Eftersom räcket bör vara 90 cm så räcker det med att den sticker ut 30 cm över bergsakademin om den lutar 45 grader. Har jag rätt?


Jag har tomt en bra bit över kammen och bygger gärna så långt som möjligt. Drömscenariot är ju att bygga fram till 4 m från tomtgränsen men då ör det säkert 4-5 meter ner från räckeskanten till marken/berget.
Från Jönköpings kommun:
"En altan behöver bygglov om altangolvet på något ställe är högre än 1,2 m ovan mark. En altan behöver också bygglov om den byggs så att det blir ett rum under, till exempel ett förråd, en källare eller ett garage."
 
Ah ok, tack!

Så om jag bygger ut över kammen så att det överstiger 120 cm från berget nedanför behöver jag bygglov.

Är bygglov samma sak som bygganmälan?

Sorry jag är helt rudis.

Är det sanktionsavgift direkt?

Mvh
 
R
Kanske inte behöver en KA för altan med ett överhäng på mer än 120 cm. Bygglov JA men KA njae.

Boverket:

”Vanligtvis behövs inte någon kontroll ansvarig för små ändringar av en- och tvåbostadshus och inte heller för att bygga ett Attefallshus, ett uthus eller ett garage eller uppföra en mur eller ett plank.”

Får man bygga garage och attefall utan KA borde det kanske gå utan KA.
 
Varför inte bara åka och prata med kommunen?

Vad själv osäker inför en bygglovsansökan, tog ett besök till kommunhuset, gick därifrån med en hel bunt raderade punkter som dom ansåg onödiga på min ansökan, ink KA. Tog även med mina grovt ritade bygglovsritningar, dom såg bra ut så jag slapp fundera mer på dem.
 
För att de har stängt på fredagskvällen....

Dessutom fällde min ursprungliga fråga sanktionsavgiften. Misstänker att det skulle vara lite problematiskt att ställa den frågan till kommunen.

Men såklart har du en poäng, jag ska ta mig till kommunhuset inom kort :)
 
Åh fasen, fredag kväll redan? Haha, Ja du har nog rätt, det kan vara svårt att få tag på dem nu ;).

Som sagt, tvivlar på att en extern KA behövs för ditt projekt. Jag fick dock lämna in en egen kontrolllplan på ett antal punkter för att dom skulle bli nöjd, så jag antar att jag var min egna KA. Jag var tämligen billig, mutade mig själv med en pilsner för att ställa upp.
 
Haha! Låter ju överkomligt :)
 
Kontrollplanen skulle innefatta att du stämmer av så att altansn stämmer med måtten på ritningen..

Och byggherren, dvs du själv är KA.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.