S Solskensbonden skrev:
Alltså gud förlåt, men jag blir så glad när jag läser ditt golvslipnings inlägg, för det är så SKÖNT att få läsa att nån annan också har det jobbigt med sin renovering o det inte går så smidigt som man trott först! :crysmile: Känns som att det ALLTID händer massa oförberett skit när man börjar härja i gamla hus, aldrig ska man ha tur! Vi bor i ett liknande hus från 1880 men som blivit sönderrenoverat av j*vla klåpare under årens lopp, de värsta ingreppen hände under 70-80talet, man blir så matt liksom. Så mycket vi fått rädda upp o byta ut eller skicka på restaurering för det varit bortom vår räddning, bara för att nån annan gjort billiga snabba ”förbättringar” utan kunskap. Suck.

Bra tips där med ”plan-slipen”, får vi testa nästa gång, hade den andra när vi slipade o råkade stå still några gånger, inte snyggt! :crysmile:

Tack för fin läsning!! (y)
Hu ja, det där med sönderrenoverade hus är inte kul. Mitt hus är egentligen också lite för renoverat. Det är masonit nästan överallt, de har satt fula paneltak och det värsta är den senaste renoveringen som någon gjorde där de reglade upp och satte gips med en massa eldragningar bakom. Masonitrummen kan väl ändå vara ok, det ser man ju knappt efter tapetseringen och så. Det var väl spännpappsväggar innan. Men där de har gipsat... Dels så har de haft hundar som ätit på hörnen av gipsen och dels så har de inte skruvat fast gipset ordentligt. Jag brukar skruva med 10-15cm mellanrum i kanterna och lite bredare i mitten av skivan, de har satt ett par tre skruvar här och där och sedan tapetserat fläckvis... vem tapetserar nästan ett helt rum men skippar att sätta våder över dörrar och fönster? Alternativet att ta bort gipset är ju inte kul med tanke på eldragningarna som är under så där sitter jag fast lite.
 
  • Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
Jag bjuder på ytterligare ett inlägg. Här kommer tapetseringsuppdateringen.

Jag är egentligen en målakille, jag tycker det är aldeles för svårt att välja tapeter, och dessutom ser de flesta tapeter ganska tråkiga ut, för stora mönster, för mörka färger, för prickigt etc... Men i mitt hus under det glada 70 talet satte man masonit på väggarna och då spricker färgen förr eller senare har jag lärt mig så tapet fick det bli. Jag hade tjuvstartat med köket någon vecka tidigare, då med hjälp från min mor, och insett att det inte alls är så svårt att tapetsera. Där i köket valde jag en vit tapet eftersom köket kan bli lite rörigt ändå som jag skrivit tidigare. Det finns många som säger att förarbetet är det man ska lägga mest tid på när man gör i ordning väggar och det tror jag det ligger otroligt mycket i. Jag ska erkänna att jag hade fuskat lite här och lite där i köket. Jag ville ju skynda mig så jag kunde montera dit köket och sätta igång vattnet. Det var väldigt otacksamt, man ser tidigare tapetskarvar, något rackarns spikhuvud som krupit fram någon millimeter och någonstans där jag borde slipat lite bättre... Det löser jag genom kreativa taveluppsättningar senare. I de två rummen som nu skulle få tapet så var jag noggrannare.

Först drog jag ut spik och drog bort alla lösa tapeter jag kunde hitta, sedan slipa bort alla oljämnheter och spackla igen hål. Sedan spärrfärg, slipa igen där tapeten bubblat sig, riva bort mer tapet som lossnat när man målat spärrfärg, spackla och slipa. Sedan spärrfärg en gång till... sedan riva bort lite till tapet som man hittat under tiden och sedan säga good enough.

Jag gick in i olika tapetaffärer och tittade och jämförde och letade. kände mig som en otroligt jobbig kund eftersom jag egentligen inte ville ha tapet, men men, ska det vara så ska det så därför valde jag bort de enfärgade. Det ena rummet är det som naturligt skulle kallas "matsal" det ligger i direkt anslutning till köket och jag hade länge sett framför mig en kristallkrona i det höga taket, någon gammeldags blommig tapet och kanske något vitrinskåp. Sedan kom jag på att eftersom jag ska bo där själv med min dotter och vi sällan kommer att ha bjudningar eller ens kafferep så kanske en matsal blir som det där tråkiga rummet hemma hos mormor som man inte fick gå in i men där man visste att det fanns en godisskål. Nä, det får bli Bibliotek/pysselrum/inspirera till läsning och kanske lite kontorshörna. När jag började komma på hur rummet skulle användas blev det mycket lättare att välja tapet. Tillslut gick jag in på Boråstapeters hemsida och började klicka mig igenom deras olika tapeter, jag fastnade lite för en medaljongtapet med lite guldglans, värdig ett läsrum med högt i tak. https://www.borastapeter.se/sv/kollektion-borosan-17/tapet-3514/ Så när jag hade bestämt mig stegade jag till tapetaffären och berättade vad den hette. "Jaha, men det är ju en papperstapet" sa damen i affären. "Jaha" sa jag, "då får jag väl ta papperstapetsklister" "Ja... ja det var ju synd att den inte finns som Easy-up" sa hon. "Jasså, varför då? är den så svår att sätta?" -"Nej nej, men det är ju... ja du gör som du vill" Jag vet fortfarande inte riktigt vad hon menade. Är kvalitén sämre? Är det så mycket svårare att sätta? Är det bara inte tillräckligt tufft att sätta papperstapet? Jag vet inte.

En papperstapet är ju en sådan gammeldags tapet som man rollar på klistret på tapeten och sedan viker ihop den och låter den svälla 5-10 minuter innan man sätter upp den. Den andra tapeten jag valde var till min dotters rum och för att få henne att faktiskt vilja bo med pappa ibland valde jag en "dusty pink" försiktigt rosa tapet med linnestruktur. Den var Easy-up Så tapetserarhelgen fick jag testa skillnaden mellan Easyup och traditionell tapetsering och här kommer mina reflektioner:

Jag tycker nog ta mig tusan att papperstapeten var enklare att sätta. Särskilt eftersom jag gjorde det ensam. Det gick ganska bra att hitta ett flöde, skära till en våd, limma den, hänga den på svällning, skära till nästa våd, limma den, sätta upp första våden, skära till tredje våden, limma den, sätta upp andra våden... ja ni förstår. Och det jag framförallt gillade var att när man börjar tapetsera i överkant så håller ju inte nederdelen av tapeten på och fastnar och kladdar omkring på den limmade väggen, man gör sin mönsterpassning i överkant och när man är nöjd viker man ut nederdelen och mönsterpassar och sedan stryker man bort bubblor. Ja några våder gick så smidigt i allafall. Men jag vill inte verka försköna och förenkla. De flesta våderna krånglade och hamnade snett och fick tas bort och passas om, men det gällde ju både Easy-up och papperstapeten. Det var nog snarare handhavandefel. Att dessutom försöka mönsterpassa ett rum som inte har en enda rät vinkel var en utmaning. Det blev tillräckligt bra tillslut och utan att jag tappade humöret i större utsträckning. Jag har dessutom några givna platser att hänga tavlor och behöver möbler i vissa hörn så kommer det att se perfekt ut. :)
Medelljus medaljongmönstrad tapet som delvis är uppsatt på en vägg i ett rum under renovering, med arbetsstege och tapestryckten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag dessvärre inte några bilder på dotterns rum men det får jag återkomma med och uppdatera inlägget med om intresse finns. Här var det ingen mönsterpassning men jag upplevde att tapeten var lite styvare och som sagt, det blev mer kladd med klister på tapeten av Easy-up än av papperstapet. Dessutom satt det utanpåliggande eldragningar som tidigare varit dold under tapeten (70-tals infälld eldragning?) jag försökte göra likadant och det såg riktigt illa ut. Måste dock skaffa bättre rakblad för att få det att bli bra...

Ytterligare en grejj som jag måste visa är garderoben i dotterns rum, av någon anledning finns det två små garderober i dotterns rum, det ena har ett litet fönster och jag bestämde mig för länge sedan att det skulle bli ett hemligt sagorum. Det bästa som finns när man är 4 år är ju att gömma sig i garderoben så varför inte göra förutsättningarna lite bättre.
Hörn av ett rum under renovering med rosa väggar och en liten vitmålad garderobsdörr, samt synlig golvrörledning och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörnet av ett rum med ljusrosa tapeter, vita lister och tak med trägolv, vilket visar en renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänker mig en Saccosäck, lite Bamsetidningar, någonting lite spännande på väggen och lite små askar och lådor att ha hemligheter i :) I det rummet får vuxna inte gå in och om man håller i "trollstaven" som kommer upp ur golvet så kan man förvandla sig till vad man vill, pirat, prinsessa eller en katt...

Jag skulle egentligen kunna fortsätta inlägget här med att skriva om vikten av vassa rakblad, vikten av att hitta sina rakblad, vikten av att trycka ut bubblorna och återigen vikten av ett ordentligt underarbete. Men jag vill inte tråka ut er.

Återkommer snart med fortsättningen på resan mot lantlig idyll.
 
  • Gilla
NisseHult_473 och 36 till
  • Laddar…
Jag hatar easy-up. Inte alls lika följsamma och förlåtande som gamla hederliga papperstaper. I ett nybygge med helt vinkelräta och släta väggar kanske dom är bra..
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Försök inte tapetsera runt ett hörn med en easy-up tapet i ett gamalt hus. Läggen skarv i eller nära hörnet. Ta gärna ut en ny lodlinje.
Om man har en yta som är avtorkningsbar så går det att hantera klisterkladd.
 
  • Gilla
BobbyOne
  • Laddar…
Easy-up, är det vad man brukar kalla non-woven?

Denna tråd har fått mig att återvända til byggahus. Underbar läsning. Skall bli überintressant när du kommer till uppvärmning.

Jag tycker att du skall riva gipsväggarna, dra om elen och få det som du vill ha det. Vore kul att se lite elbilder btw.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F Frankesson skrev:
Easy-up, är det vad man brukar kalla non-woven?

Denna tråd har fått mig att återvända til byggahus. Underbar läsning. Skall bli überintressant när du kommer till uppvärmning.

Jag tycker att du skall riva gipsväggarna, dra om elen och få det som du vill ha det. Vore kul att se lite elbilder btw.
Åh, tackar för glada tillrop och välkommen tillbaks. Jag tänkte faktiskt att nästa inlägg skulle behandla uppvärmning.

När det gäller eldragning är det mycket kulo innanför gipset men min favorit är denna:
Elledningar på utsidan av en vägg med tapet, löper ovanför dörrkarmen och ner mot en strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Effell och 39 till
  • Laddar…
Ja, vad ska man göra när slangen är för lång...
Det händer mig varje gång.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Försök inte tapetsera runt ett hörn med en easy-up tapet i ett gamalt hus. Läggen skarv i eller nära hörnet. Ta gärna ut en ny lodlinje.
Om man har en yta som är avtorkningsbar så går det att hantera klisterkladd.

Tackar för tips, jag har ju några rum kvar, men hur gör man då om man ska mönsterpassa i hörnet?
 
Man gör ett snitt i hörnet. Det optimala är att sätta dem kant i kant med så mycket överlapp att det inte blir någon glipa någon stans. Ska det bli riktigt bra skär man genom båda tapeterna i skarvet och tar bort överlappet. Har man lägre krav låter man dem ligga om lott. Är det en dörr eller fönster nära hörnet går det att flytta skarven dit.

Det finns säkert många här som är bättre än mig på tapetsering.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Kan verkligen relatera till inlägget om fernissade trägolv.. Mitt var visserligen bara 15kvm men herregud vad man fick slita för att få till det. Vågade heller inte hälla ut diesel i det framtida sovrummet men prövade med Smör, Matolja osv (tror folk tipsar om det mest för att driva lite..)

Bra kämpat!
 
Vilket fint krypin du gör till barnet!
 
Papperstapeter är ju absolut mer följsamma, på gott och ont. Jag gillar Easy Up just därför, men så har jag ju ett hus som är byggt 72. Hade nog haft svårt att få upp papperstapeter i trappan, där längsta våden var över 5 meter.(se profilbilden)

Med det sagt blir ju papperstapet det självklara valet om jag nån gång ska tapetsera om sommarstugen som byggt av en gammal snål snickarmästare och tog tillvara spillvirke från sina jobb, och renoverat av min far som visserligen är både noggrann och duktig, men som inte på något vis är snickare.
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
När vi satte tapet i trappan fuskade vi och satte en list längs med övergången mellan våningarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Angående golven. Det du kan prova är en lackfräs. Den jag har är nog mest tänkt för trapprenovering men fungerar säkert lika bra på golv. Givetvis krävs slipning efteråt.

En lackfräs verktyg på ett trägolv med träspån och synliga arbetsskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Metabo LF 724 heter den
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
När vi satte tapet i trappan fuskade vi och satte en list längs med övergången mellan våningarna.
Vi tog bort hela trappan istället :thinking::crysmile:
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.