Ska fuktspärren sitta bakom gipset?
 
O
japp, missade att du även bör ha en vindtätning mot träväggen
 
Trävägg, vindpapp, reglar med isolering emellan, gipsskiva, tapet?
 
O olof77C skrev:
har inte orkat läsa igenom hela tråden med är de bara EI30 du är ute efter så känns många förslag helt onödiga.
kontrollera fört så inte din vägg uppfyller EI30, trä är otroligt bra ur brandsynpunkt.
annars komplettera med en minerat direkt på din vägg så är du hemma
Skulle du kunna visa TS att den profilhyvlade väggen uppfyller EI30, annars är ju inte detta inlägg något mer upplysande än alla andra. Vilken typ av mineralull menar du och vilken densitet bör den ha? Är det i detta fall lämpligt att använda mineralull då stugan ska stå ouppvärmd stora delar av året?
 
Tack för svar. Jag får nog snällt ringa en tillverkare av isolering och se vad de säger :sweat:
 
Om man bortser från frågan om brandteknisk klassning, den kan bara tillverkaren svara på eftersom den är helt beroende av timrets profil mm, så är det ingen poäng med att isolera en timmerstuga som bara ska värmas upp sporadiskt. Komforten blir inte högre samtidigt som man får en väggkonstruktion med sämre egenskaper till ett högre pris. Det har byggts otroligt många stugor i Sverige med tvåtums plank i ytterväggarna och spännpapp och tapet på insidan. Så länge man hade obegränsad tillgång till egen ved var det ingen om frös. Om det är nödvändigt med invändig tilläggsisolering för att uppnå den önskade brandtekniska klassen så finns det olika densitetskrav för olika isoleringsmaterial. Därutöver kan man säga att hög densitet på isoleringen höjer konstruktionens värmekapacitet vilket är en tillgång ur uppvärmningssynpunkt. Effekten av det beror givetvis på vilka andra material som ingår i väggkonstruktionen. I byggnader som bara är sporadiskt uppvärmda ska man inte använda effektiva diffspärrar som t.ex. plastfolie, eftersom det ofta inträffar att fuktvandringen går utifrån och in.
Eftersom jag råkar veta att bossespecial är en av de mest byggnadstekniskt kompetenta personerna som skriver på Byggahus tycker jag att vissa av inläggen ovan är pinsamma. bossespecial är naturligt blygsam, en i detta sammanhang bra egenskap.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
R
R Rolle85 skrev:
Jag ska bygga en vägg klassad enligt brandklassning EI30. Dvs jag ska bygga en liten stuga på 30m2 som är oisolerad och som vi ska ha som extrahus på sommarstället.
Väggen består av 45mm tjock furu enbart, kan man sätta vanligt gips på insidan väggen rakt mot furuvirket eller måste man ha något emellan för att det inte ska mögla eller liknande?

Mvh
1. Skall du in med en kamin, därav bradklassningen?

Om ni inte kommer att värma upp stugan lite grann under vintern så skulle jag inte isolera den, pga. av att det bli dålig lukt osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Ok många olika svar, avvaktar med isolering tillsvidare
 
Pratade med isover och han tyckte det kändes onödigt att isolera om det bara var med 45mm tjock isolering då man inte är där på vintern..
Ska man satsa på två lager gips istället?
 
Två lager gips kan vara bra och mindre bra, beroende på omständigheterna. Ur brand och klimatsynpunkt (tyngd) är det naturligtvis bra. Mindre bra ur fuktsynpunkt i en ouppvämd stuga.
 
Oki
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.