Vad gäller egentligen för de nya reglerna kring bygglov om när ett beslut verkställs och vunnit laga kraft? Måste man vänta 4v när huset följer detaljplan och fattas på delegation av samhällsbyggnadskontoret, eller kan man börja lite smått innan på egen risk? Eller vad gäller? Hittade inget om det under denna forumsdel, tycker många borde ha stött på detta tidigare..

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/nyheter-pa-pbl-kunskapsbanken/verkstallighet/

Jag tolkar det som man på egen risk får starta bygget, även om någon kan komma att överklaga.

Vår situation är att vi kommer få bygglov i mitten av december, och förhoppningsvis startbesked kort därefter vid byggsamrådet. Vi måste börja med plattan i januari för att sedan gjuta i slutet av januari. Men om vi måste vänta ytterliggare 4v efter bygglov givits hinner vi nog inte riktigt...
Huset ligger i område med gällande detaljplan och vi håller oss innanför denna och bygger inget märkvärdigt på något sätt. Arkitetritat, så det borde inte komma några backningar.
 
Laglig rätt attbörja efter startbeskedet.
 
Ska man ha hängslen, livrem, sydväst och gummistövlar är det allra säkrast att invänta byggstart tills besvärstiden lupit ut men om nu lovet är helt enligt detaljplan och inga grannar reagerat negativt på byggplanerna hittills är det rätt säkert att bygga på.
 
Har ni marklov kan ni börja schakta direkt. Annars, boka tid för samråd nu. Det kan ta lite tid att få till mötet och vips har överklagantiden löpt ut.
 
Vi ska bara schakta ur 40cm på gammal åkermark, så vi klarar oss utan marklov. Så jag har hur eller hur tänkt att göra minst allt fram till L-elementen.

Men det är ju en ny regel sen i somras. Vi får vår handläggare i nästa vecka troligen och då ska jag fråga dem så jag vet.

Är ju inte det minsta orolig att nån ska kunna överklaga för vi är som sagt innanför detaljplan och bygger ett normalt hus. Men gick lite kalla kårar när arkitekten ringde och sa detta idag då kommunen meddelat honom det när han lämnade in handlingarna. Men det kan ju såklart fortfarande vara som så att jag får bygga på egen risk bara jag har startbesked, och den risken tar jag.

Vore dock skönt att få reda redan nu att jag kan börja med grunden som jag tänkt.
 
Har du inte fått startbesked får du inte mer än schakta av. Börjar du förbereda för grunden har du börjat bygga.
 
Har ni gjort geo-undersökning? Om inte, gör det direkt så inte starrbeskedet hindras av det.
 
Grundförutsättningarna vet vi är bra.
 
M mackan_kal skrev:
Grundförutsättningarna vet vi är bra.
Har du intyg på det?
 
För att återgå till frågan så väntade vi de 4 veckorna efter utannonseringen i dagstidningar osv. Dock är det väldigt bra om du kollar med din handläggare att de blir gjort. Vi märkte efter 3 veckor att ingen annonsering gjorts och när vi konfronterade kommunen så hade det såklart hamnat mellan stolarna då vår handläggare hade fått ett nytt jobb utan att säga något..
Men 3 veckor försent så blev allt korrekt och eftersom vi hade 8 v till godo så blev det som tur var inget problem i slutändan. Men man vill ju gärna ha allt på det torra vid sådana grejer...
 
T tobbbias skrev:
För att återgå till frågan så väntade vi de 4 veckorna efter utannonseringen i dagstidningar osv. Dock är det väldigt bra om du kollar med din handläggare att de blir gjort. Vi märkte efter 3 veckor att ingen annonsering gjorts och när vi konfronterade kommunen så hade det såklart hamnat mellan stolarna då vår handläggare hade fått ett nytt jobb utan att säga något..
Men 3 veckor försent så blev allt korrekt och eftersom vi hade 8 v till godo så blev det som tur var inget problem i slutändan. Men man vill ju gärna ha allt på det torra vid sådana grejer...
Var detta efter 1 juli iår? För det verkar vara då som det blivit en ändring. Som jag förståt det har det alltid varit 4v. Men som texten i länken beskriver det tolkar jag det som att man kan börja på egen risk ändån, bara man har startbesked. Kommunen kan stoppa det men det verkar inte vara praktiskt möjligt pga den korta tid det handlar om.
 
M mackan_kal skrev:
Var detta efter 1 juli iår? För det verkar vara då som det blivit en ändring. Som jag förståt det har det alltid varit 4v. Men som texten i länken beskriver det tolkar jag det som att man kan börja på egen risk ändån, bara man har startbesked. Kommunen kan stoppa det men det verkar inte vara praktiskt möjligt pga den korta tid det handlar om.
Så har det varit sedan NPBL antogs. Dvs typ 6år.
 
R Robert-san01 skrev:
Så har det varit sedan NPBL antogs. Dvs typ 6år.
Från länken till Boverket:

"Tidigare fanns det inga bestämmelser i plan- och bygglagstiftningen som reglerade när beslut om bygglov, rivningslov och marklov fick verkställas, det vill säga påbörjas. Av rättspraxis framgick dock att sådana beslut fick verkställas direkt, det vill säga innan de har fått laga kraft. Den åtgärd som beslutet gällde fick alltså påbörjas även om beslutet var överklagat eller fortfarande kunde överklagas. Om åtgärden påbörjades innan beslutet fått laga kraft skedde det dock på byggherrens egen risk eftersom beslutet kunde bli upphävt."

Så tidigare har detta varit rätt tandlösa. Men som sagt, nu är det nya regler.
Dock står det längre ner:

"
Numera får en lovpliktig åtgärd, trots att startbesked har getts, inte verkställas förrän fyra veckor efter det att lovbeslutet har kungjorts. Precis som tidigare kan byggherren påbörja åtgärden även om beslutet inte har fått laga kraft. Detta får dock inte ske förrän fyra veckor efter kungörandet. Byggherren gör det på egen risk eftersom beslutet kan komma att upphävas om det överklagas. Om beslutet upphävs är det byggherrens ansvar att ta bort åtgärden eftersom den i så fall saknar bygglov.

Till skillnad mot vad som gäller när en åtgärd påbörjas utan startbesked finns det ingen byggsanktionsavgift kopplad till bestämmelsen om att lovbeslut inte får verkställas förrän fyra veckor efter att det har kungjorts i Post- och Inrikes Tidningar. Byggnadsnämnden får visserligen stoppa arbetet om åtgärden har påbörjats innan fyraveckorsfristen har löpt ut men det är med hänsyn till tidsperspektivet en förhållandevis opraktisk åtgärd."

Jag tolkar det som jag kan starta, men överklagar nån och vinner så får jag återställa.
Eftersom jag har en tajt tidsram så måste jag veta om jag tolkar det rätt, annars behöver jag börja kolla på alternativ redan nu.
 
Blir det överklagat så skulle inte jag fortsätta bygget. Risken finns alltid att det blir nedslag och då står du där med något som måste rivas.

Börja med att gå igenom med KA så ni har allt klart inför startmötet. 4v går fort om man saknar K-underlag och måste jaga arkitekter och konstruktörer.
 
M mackan_kal skrev:
Från länken till Boverket:

"Tidigare fanns det inga bestämmelser i plan- och bygglagstiftningen som reglerade när beslut om bygglov, rivningslov och marklov fick verkställas, det vill säga påbörjas. Av rättspraxis framgick dock att sådana beslut fick verkställas direkt, det vill säga innan de har fått laga kraft. Den åtgärd som beslutet gällde fick alltså påbörjas även om beslutet var överklagat eller fortfarande kunde överklagas. Om åtgärden påbörjades innan beslutet fått laga kraft skedde det dock på byggherrens egen risk eftersom beslutet kunde bli upphävt."

Så tidigare har detta varit rätt tandlösa. Men som sagt, nu är det nya regler.
Dock står det längre ner:

"
Numera får en lovpliktig åtgärd, trots att startbesked har getts, inte verkställas förrän fyra veckor efter det att lovbeslutet har kungjorts. Precis som tidigare kan byggherren påbörja åtgärden även om beslutet inte har fått laga kraft. Detta får dock inte ske förrän fyra veckor efter kungörandet. Byggherren gör det på egen risk eftersom beslutet kan komma att upphävas om det överklagas. Om beslutet upphävs är det byggherrens ansvar att ta bort åtgärden eftersom den i så fall saknar bygglov.

Till skillnad mot vad som gäller när en åtgärd påbörjas utan startbesked finns det ingen byggsanktionsavgift kopplad till bestämmelsen om att lovbeslut inte får verkställas förrän fyra veckor efter att det har kungjorts i Post- och Inrikes Tidningar. Byggnadsnämnden får visserligen stoppa arbetet om åtgärden har påbörjats innan fyraveckorsfristen har löpt ut men det är med hänsyn till tidsperspektivet en förhållandevis opraktisk åtgärd."

Jag tolkar det som jag kan starta, men överklagar nån och vinner så får jag återställa.
Eftersom jag har en tajt tidsram så måste jag veta om jag tolkar det rätt, annars behöver jag börja kolla på alternativ redan nu.
Man får INTE starta inom 4 veckor, efter 4 veckor får man starta på egen risk även om beslutet inte vunnit laga kraft. Efter laga kraft riskfritt som vanligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.