Vi ska renovera ett badrum i ett litet rum. Det går av olika skäl inte att hitta ett större rum.

Rummet är 140x180 cm och det ska finnas plats för toalett, handfat och duschhörn. Allt vatten och avlopp ska dras om så inga begränsningar med placering i rummet. Vi tänkte ha toalett på den kortare väggen och handfat på den längre väggen i motsatt hörn och duschhörna i hörnet mellan dem. Så långt är allt lugnt, det blir litet men ok.

Men vi vill helst få in en tvättmaskin i badrummet. Jag har sett lösningar med tvättmaskin under handfat och det verkar ju smart med tanke på utrymmet men hur fungerar det i verkligheten? Blir det bökigt att stå vid handfatet med en tvättmaskin framför benen? Å andra sidan har ju folk kommoder under handfaten som tar lika mycket plats.

Har någon installerat en sådan lösning? Har ni bilder? Tips på modeller på handfat och tvättmaskiner?
 
  • Gilla
Zayd Jaghlin
  • Laddar…
J
Blir nog svårt klart en minimaskin kanske går , men det är fötterna som ska få plats in under , annars får du en konstigt vinkel på ryggen när du ska tvätta dig eller borsta tänderna , det blir liksom att stå en bra bit ut då
Prova med att arrangera något som liknar det , så vet du vd som blir
 
  • Gilla
Zayd Jaghlin
  • Laddar…
BirgitS
Till att börja med kan du se den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/tvaettmaskin-i-litet-badrum-behoever-tips.304268/page-2
I inlägg 17 hittar du ett par bilder.

Ett problem kan bli elsäkerhet, om tvättmaskinen hamnar närmare duschhuvudet än 120 cm, och det inte är en duschkabin eller -kar, måste den vara upphöjd 10 cm från golvet. Om inte tillverkaren av tvättmaskinen har skrivit att den tål att stå i zon 0.

För planlösning kolla gärna de förslag som finns för minimala badrum i denna broschyr: http://infobank.nacka.se/Handlingar...er_for_tillganglighet_vid_nya_byggprojekt.pdf
Du kanske kan få till en lösning där tvättmaskinen hamnar längre från duschen.
 
  • Gilla
Zayd Jaghlin
  • Laddar…
Tack för svar!

BirgitS, tack för tipset. Jag har sett bilder på en liknande lösning förut. Jag skriver i den tråden och frågar hur det har gått och om de är nöjda nu efter några månader.

Bra tips att tänka på elsäkerhet. Badrummet är så litet så maskinen kommer att hamna nära duschen. Även om vi sätter duschblandaren på bortre väggen blir det närmare än 120 cm så jag funderar nu på att ha ett duschkar och duschdraperi. Duschkabin blir för trångt. Om vi sätter in duschkar och ser till att tvättmaskinen har IP44 så borde det fungera men jag ska prata med elektrikern.

Vi kommer inte att kunna uppfylla tillgänglighetskraven men det är ombyggnad av befintligt badrum så jag tror att det är ok. Det är mycket mer trångt i dagsläget eftersom det finns badkar som vi ska ta bort. Så här tänkte vi. Badrummet är idag ca 180 gånger 140 cm men jag misstänker att vi måste regla upp två väggar så jag tror att det blir ca 170 gånger 130 cm.
Schematisk ritning av ett litet badrum med markerade platser för handfat, duschhörna och WC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Jag tror inte heller att ni behöver uppfylla tillgänglighetskraven utan det var ju bara för att de har bra förslag på hur man kan göra i små badrum. Om man har duschen i hörnet där ni har ritat in toaletten och toaletten bredvid handfatet får man duschen längre bort från handfatet.
 
Det måste väl finnas något annat utrymme i huset där ni kan placera tvättmaskinen?
 
Immobil: Nej, det finns inget annat lämpligt utrymme. Som jag har fattat det måste man ha vattentätt golv och golvbrunn för att installera tvättmaskin och det finns bara i badrummet. Dessutom blir det problem med rördragning om den ska stå någon annanstans.

BirgitS: Jag har skissat på det men det blir trångt mellan toalett och handfat. Men det kanske fungerar?
Enkel skiss av ett badrum med markering av handfat, WC, duschhörna och dörr som visar tillgängligt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns ju inte utrymme till en TM i badrummet. Placerar du TM under handfatet, då hamnar handfatet på en höjd av 110-120 cm!!
Fixa ett vattentätt golv med golvbrunn i något annat utrymme. Dra dit en kallvattenledning och el så är saken klar.
 
Immobil: Se bilder i denna länk:
https://www.byggahus.se/forum/threads/tvaettmaskin-i-litet-badrum-behoever-tips.304268/page-2
Det ser ut som en liten tvättmaskin och jag vill gärna ha tips på modeller om någon vet.

Det kommer att finnas en tvättstuga med stor tvättmaskin i ett annat hus (dvs plats att tvätta täcken och mattor), denna maskin ska användas för vardagstvätt som behövs hela tiden.

Och nej, det finns inget annat utrymme. Jag kan bara säga att jag verkligen har funderat på det och det finns inte plats.
 
Redigerat:
Smeg hade förr en tvättmaskin med inbyggt handfat, men den verkar inte säljas längre.
 
BirgitS
H HusMedHistoria skrev:
BirgitS: Jag har skissat på det men det blir trångt mellan toalett och handfat. Men det kanske fungerar?
Du får räkna fram vad det blir för mått och så prova hur det fungerar om du ställer en stol/håller en bräda på det avståndet framför en toalett som du har idag.
Annars det jag tänkte var att vrida toaletten så att man får fötterna (när man sitter) inne i duschen så att duschutrymmet får dubbel funktion och därmed kan det upplevas som mindre trångt och större sammanhängande golvyta.
 
Tack för era svar. Jag har gjort en ny skiss där man "sitter med fötterna i duschen" på toaletten. Dessutom är handfat och tvättmaskin placerade diagonalt mot duschen så förhoppningsvis kommer den utanför zonen med högst IP-klass.
Skiss av badrumsplan med duschhörna, WC och kombinerat handfat/tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har också kollat på tvättmaskiner och hittade denna, 67 cm hög:
https://www.electrolux.se/laundry/laundry/washing-machines/compact-washing-machine/ewc1350/
Här är ett tvättställ som passar på bredden. Det är 17.5 cm högt, dvs 84,5 med tvättmaskinen. Det kanske går att få in avloppsrör på 5 cm och sätta vattenlåset bakom tvättmaskinen, då har man totalhöjd 90 cm vilket funkar.
https://www.ido.se/produkter/tvattstall/fristaende-tvattstall/ido-pro-tvattstall/36822/
 
BirgitS
Det är också bra att duschen nu är en bit bort från dörren eftersom det vid dörren brukar sitta en strömbrytare. (y)
 
Hur gick det för er? Löste ni det bra? Renoverar själv ett omöjligt litet badrum och behöver all hjälp jag kan få :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.