QL skrev:
Nu blir ja rasande!


Klart vi är! Vi har inte tummen mitt i handen.
Dyra kan ni väl knappast kalla oss heller. Dom flesta villaägarna är grymt snåla och vill ha allt så svart det bara går. Helst både matrial och arbete. Samma med detta : Hur mycket billigare blir det om jag hjälper dig? Hjälper?, du kommer bara stå i vägen och ställa massa dumma frågor! Sen tror dom också att man har telefontid 24 timmar om dygnet!!!!

Själv har jag aldrig missat en tid med avsikt dock har det hänt att man fastnat i trafik och då självklart försökt att nå kunden. Har även råkat ut för att kunden skitit i att dyka upp för vi hantverkare väntar ju gärna i flera timmar på att "folk" "glömt" oss pga ett möte. Fast dom kanske inte har telefoner.

Sen måste man ju bara älska alla samtal på lediga tider om saker som man inte ens har med att göra. Tex. Jo jag undrar en sak angående kaklet över bänkskivan.. Vilken höjd ska den vara på? Kul att man ska ha support på saker den såkallade händiga självfixaren ska göra! Men man ska tydligen vara snäll och hjälpsam fast man inte har med saken att göra bara för man är hantverkare.

Så mitt råd till alla hantverkare är : Gå på större byggen och släpp villorna tills dom lär sig vett och betalar vad vi är värda, så får vi se hur länge dom klarar sig.

Ps. Det finns ett fåtal bra villaägare med.. Fast dom är sällsynta. Ds.
Jup - blev det verkligen bättre av att jag tog med allt QL sa? Snarare tvärtom!
 
zeromike skrev:
Blir verkligen förbannad över att läsa vad många skriver.


Vi ska till ett jobb, säger att vi kommer på morgonen, innan dess ska grejer fixas/hämtas reglar, skruvar, gipsskivor, lim etc etc. Det kanske kommer något mer akut emellan, jobbet som man är på kan dra ut på tiden, som snickare är det svårt att veta tiden på hur lång tid det ska ta att utföra det, mycket kan jävlas på vägen.

Och snåla människor, vi är ofta hyggliga och struntar i att ta ut dom 10-12% som vi har rätt till som entreprenör, men det skiter många fullständigt i, utan ska bara ha mer och mer gjort för samma peng. Och dom skaköpa materialet själva för att spara någon hundralapp, men dom beställer fel, så man får endå sitta och åka och krångla.

Det VÄRSTA med villaägare är att dom ska stå och FLÅSA en i nacken när man jobbar, titta och fråga, har ni någon som gör det på eran arbetplats ?

Tänk lite längre och kanske på att många försöker, men ni är inte den enda personen som hantverkaren är hos, vi kan ha allt från 1-15 jobb samtidigt, och hos alla är det lika "bråttom"  men det är klart det är väll inga problem att vara hos er samtidigt.

Förbannad snickare
Ang att komma i tid; Att man ska hämta grejor innan jobbet funkar inte som ursäkt för att komma försent eller helt utebli! Det känner man väl till på förhand eller kommer det verkligen varje morgon som en chock för en hantverkare att han mäste ha material för att utföra sitt jobb? Och om förseningar uppstår - varför inte ringa och meddela det?
10-12% som snickarna har rätt till - det ska jag köra på mitt jobb nästa gång min lön ska betalas ut "Jag vill ha de 10-12% jag har rätt till också..." Det visar bara att svenska hantverkare är enormt bortskämda. Förhoppningsvis kommer konkurrensen i det nya Europa att råda bot på sådana olater.
Ang att stå och flåsa i nacken; ja, faktiskt, ute i verkligheten där vi puckon, som utgör era kunder, bor där finns det ofta nägon som ställer krav på det man presterar på sin arbetstid - det kan vara en chef eller en kund. Och för oss andra gäller att göra den som flåsar i nacken nöjd!
En lika förbannad kund till snickare
 
Jag skulle anta att det är dem 15% man har rätt att ta ut extra när ett jobb tagit längre tid än offererat pris.

Det som jag ser som det största problemet är att kunder skall köpa saker själv och vill ha ett fast pris, men sen när dem köpt fel så ska dem endå ha det fasta priset fast jobbet tagit 20% procent längre tid pga av alla speciallösningar man fått göra.
 
co skrev:
Jup - blev det verkligen bättre av att jag tog med allt QL sa? Snarare tvärtom!
Ja det tycker jag CO,tråden handlar om en misnöjd kund som har haft otur med sina hantverkare.
QL kommer med en annan sida av planket,nog med en hätsk stämma, så nu kan vi gå igenom tillsammans vad QL egenligen sa:
Dom flesta villaägarna är grymt snåla och vill ha allt så svart det bara går. Snåla och svart hör ihop= billigare, och tror du att det inte förekommer så kan jag hänvisa till en av marlene`s bloggar, så säger den statistiken allt.

Hur mycket billigare blir det om jag hjälper dig?Beror väll på arbetets art, men i det stora hela så är vi väll där igen då.

du kommer bara stå i vägen och ställa massa dumma frågor! Jadu,här kan jag säga en hel del,men i många fall är det som att prata med ett barn,varför gör du så etc.

Sen tror dom också att man har telefontid 24 timmar om dygnet!!!! Jag tror inte at du skulle uppskatta att dina/firman`s kunder ringer dej sent på kvällstid för att prata jobb.

Själv har jag aldrig missat en tid med avsikt dock har det hänt att man fastnat i trafik och då självklart försökt att nå kunden. Här förstår jag inte vad du menar, här gör han precis allt som ni eftersträvar.

Har även råkat ut för att kunden skitit i att dyka upp för vi hantverkare väntar ju gärna i flera timmar på att "folk" "glömt" oss pga ett möte. Fast dom kanske inte har telefoner. Här känner han samma frustration som trådstartare gör.

Sen måste man ju bara älska alla samtal på lediga tider om saker som man inte ens har med att göra. Tex. Jo jag undrar en sak angående kaklet över bänkskivan.. Vilken höjd ska den vara på? Låt oss säga att du jobbar som läkare,skulle du uppskatta att en av dina patienter ringer dej på din fritid för att prata om cancer, när du bara har gipsat hans/hennes arm.

Så mitt råd till alla hantverkare är : Gå på större byggen och släpp villorna tills dom lär sig vett och betalar vad vi är värda, så får vi se hur länge dom klarar sig. Här har han kanske träffat på en kund som är allt ovanstående.

Ps. Det finns ett fåtal bra villaägare med.. Fast dom är sällsynta. Ds. Här finns det trots allt en ljusglimt i tunneln.

Och när jag ändå är i farten så kan jag även kommentera ditt citat till zeromike.
De där 10-12%, det är nog för att han tillhanda håller underentreprenörer, så det är betalningen för att att han kontaktar, visar och har koordinering av dessa.( istället för att kunden ska ringa runt till folk och ta in anbud) Och det är inte bara i hantverksyrket som det förekommer, dina illusioner att det nya europa ska ta bort det,så måste jag nog göra dej besviken, och säga att det förekommer i HELA Europa.
Att du är ett pucko, det tror jag inte, du är säkert en trevlig person.
Det är stor skillnad på att han en kund bakom ryggen hela dagen och ställa krav.








 
H
Så mitt råd till alla hantverkare är : Gå på större byggen och släpp villorna tills dom lär sig vett och betalar vad vi är värda, så får vi se hur länge dom klarar sig. Här har han kanske träffat på en kund som är allt ovanstående.
________________________________________________________________________

Fyfan, tänker ni så så gräver ni verkligen era egna gravar. Om ni inte tar villabyggen tror du verkligen att det skulle slutas att bygga villor? Då får de baltiska arbetskraften en ännu större marknad, sen är det bara en tidsfråga innan dom större byggena börjar snegla åt villaägarnas arbetskraft.

Marknaden bestämmer och kunden är marknaden.
 
Hopplunda skrev:
Så mitt råd till alla hantverkare är : Gå på större byggen och släpp villorna tills dom lär sig vett och betalar vad vi är värda, så får vi se hur länge dom klarar sig. Här har han kanske träffat på en kund som är allt ovanstående.
________________________________________________________________________

Fyfan, tänker ni så så gräver ni verkligen era egna gravar. Om ni inte tar villabyggen tror du verkligen att det skulle slutas att bygga villor? Då får de baltiska arbetskraften en ännu större marknad, sen är det bara en tidsfråga innan dom större byggena börjar snegla åt villaägarnas arbetskraft.

Marknaden bestämmer och kunden är marknaden.
Så enligt dej kan man som kund bete sej hur som helst då!!
 
H
Öhh vart skriver jag det?
 
jup skrev:
Ja det tycker jag CO,tråden handlar om en misnöjd kund som har haft otur med sina hantverkare.
QL kommer med en annan sida av planket,nog med en hätsk stämma, så nu kan vi gå igenom tillsammans vad QL egenligen sa:
Dom flesta villaägarna är grymt snåla och vill ha allt så svart det bara går. Snåla och svart hör ihop= billigare, och tror du att det inte förekommer så kan jag hänvisa till en av marlene`s bloggar, så säger den statistiken allt.

Hur mycket billigare blir det om jag hjälper dig?Beror väll på arbetets art, men i det stora hela så är vi väll där igen då.

du kommer bara stå i vägen och ställa massa dumma frågor! Jadu,här kan jag säga en hel del,men i många fall är det som att prata med ett barn,varför gör du så etc.

Sen tror dom också att man har telefontid 24 timmar om dygnet!!!! Jag tror inte at du skulle uppskatta att dina/firman`s kunder ringer dej sent på kvällstid för att prata jobb.

Själv har jag aldrig missat en tid med avsikt dock har det hänt att man fastnat i trafik och då självklart försökt att nå kunden. Här förstår jag inte vad du menar, här gör han precis allt som ni eftersträvar.

Har även råkat ut för att kunden skitit i att dyka upp för vi hantverkare väntar ju gärna i flera timmar på att "folk" "glömt" oss pga ett möte. Fast dom kanske inte har telefoner. Här känner han samma frustration som trådstartare gör.

Sen måste man ju bara älska alla samtal på lediga tider om saker som man inte ens har med att göra. Tex. Jo jag undrar en sak angående kaklet över bänkskivan.. Vilken höjd ska den vara på? Låt oss säga att du jobbar som läkare,skulle du uppskatta att en av dina patienter ringer dej på din fritid för att prata om cancer, när du bara har gipsat hans/hennes arm.

Så mitt råd till alla hantverkare är : Gå på större byggen och släpp villorna tills dom lär sig vett och betalar vad vi är värda, så får vi se hur länge dom klarar sig. Här har han kanske träffat på en kund som är allt ovanstående.

Ps. Det finns ett fåtal bra villaägare med.. Fast dom är sällsynta. Ds. Här finns det trots allt en ljusglimt i tunneln.

Och när jag ändå är i farten så kan jag även kommentera ditt citat till zeromike.
De där 10-12%, det är nog för att han tillhanda håller underentreprenörer, så det är betalningen för att att han kontaktar, visar och har koordinering av dessa.( istället för att kunden ska ringa runt till folk och ta in anbud) Och det är inte bara i hantverksyrket som det förekommer, dina illusioner att det nya europa ska ta bort det,så måste jag nog göra dej besviken, och säga att det förekommer i HELA Europa.
Att du är ett pucko, det tror jag inte, du är säkert en trevlig person.
Det är stor skillnad på att han en kund bakom ryggen hela dagen och ställa krav.
Ditt inlägg innebär inget nytt bara upprepningar av vad som tidigare sagts! Ditt inlägg bekräftar bara min tes; både du och QL verkar ha låga tankar om kunderna! Vi kan ju bara konstatera att vi har olika åsikter men min bestämda uppfattning är att om man har så låga tankar om sina kunder (dvs den som ger en inkomst varje dag) bör man byta yrke och ägna sig åt något där man kan få betalt enligt sin kompetens! Annars bidrar man nämligen ytterligare till att hantverksyrket får dålig status och dåligt rykte i kundkretsar! Dessutom för er egen skull; hur kul kan det vara att jobba med idioter (dvs kunderna) varje dag???
Och JA så länge kunderna betalar dig har de rätt att bete sig hur korkat de vill, så länge de inte överträder någon lag! Gillar du inte det - sök nytt yrke!
 
Lite mer ved på brasan!
En krönika från jusektidningen


Nog känner man igen sig!

" Hantverkarna - vår nya överklass

”Ett år kvar, ett år kvar” ropade vår klass när de som gick den tvååriga bygglinjen tog studenten. Vi i E3a på Danderyds Gymnasium levde i tron att de som läste en teoretisk linje hade gjort ett lite smartare val än byggkillarna. Stackars krakar som skulle stå i ett blåställ redan i gryningen. Att sedan äta lunch vid en tid på dygnet då vi andra skulle sitta i viktiga frukostmöten kändes som ett förlorarbeteende.

Ett par år senare satt jag på Stockholms universitet och läste marknadsföring. Samtidigt drev flera av byggkillarna redan egna firmor. Vissa var vita, andra var svarta – alla var lönsamma. Mina sju roliga år med juridik och ekonomi ledde mest till fyra inbetalningskort om året från Centrala studiestödsnämnden.

Men det var först efter att jag hade blivit kassör i en bostadsrättsförening som jag insåg att det inte är akademikerna, utan hantverkarna, som sitter på makten och pengarna. Männen med verktyg, för det är nästan alltid män, har blivit vår tids överklass. Vi opraktiska fogar oss lydigt efter hantverkarnas nycker. Skulle en revisor kunna boka in ett möte någon gång mellan klockan sju och 16 en måndag och kräva att kunden väntar hela tiden? Nej. Det kan däremot vilken hantverkare som helst göra. Det går också bra att ta betalt för att ta sig till jobbet och sedan försvinna spårlöst i långa perioder.

En osäker revisor frågar en kollega. En rörmokare som är lite osäker på om det ska vara ett badkar eller en duschkabin gör som han vill. Det är inte fel att göra fel, för då blir det ett jobb till. Även slarv är en tillgång. Om någon klagar beror allt på ett materialfel, en sen leverans, eller en otydlig kund.

Nyligen målades alla fönster i vårt hus. Enligt offerten skulle det målas mellan bågarna. Det tyckte målaren var en dålig idé. På frågan om jag verkligen skulle ha tre sorters gammal färg, färgflagor och gummilister i upplösning mellan bågarna kom svaret att det nog var bäst så.

- Ja, vi skrev i offerten att vi skulle måla mellan bågarna. Sedan ångrade vi oss, var målarens enkla förklaring.

Efter att jag ångrat mig angående betalningen blev det till slut målat enligt offerten. En ansenlig hissfaktura lät jag bli att betala i ett halvår. Så lång tid tog det innan hissen slutade låta som en stenkross. Muraren som fakturerade 6 800 kronor för 20 meter vattenslang kom till slut med en ny faktura och sa glatt: ”Det blev ju alldeles tokigt det här, jag glömde ta upp material för 10 000 kronor.” Ja, nog blev det alldeles tokigt.

Från att imponerat ha sett på när män i blåställ gjorde saker jag inte kan, har jag övergått till att försöka göra det själv istället. Inte för att det blir bättre, utan för att det blir klart. I våras murade jag och blev klar samma dag som jag började. Borde det inte vara en lysande affärsidé för hantverkare, att göra saker rätt och i tid? Fast varför anstränga sig när kunderna ändå betalar? Visst finns det undantag, ibland blir det både rätt och bra, i något fall även i tid. Då känns det lite unikt, nästan som ett besök av hantverkare från Skansen.

Nu sitter jag med en faktura från en plåtslagare och ett inbetalningskort från Centrala studiestödsnämnden. Tänker stilla att plåtslagaren knappast har studieskulder. Någonstans i bakhuvudet ekar ropen från gymnasiet: ”Ett år kvar, ett år kvar” Nej, det är snarare en livstid kvar. En livstid av amorteringar. Om jag bara inte hade varit så morgontrött och opraktisk…


Text: Mikael Koppelman"

källa: http://www.jusektidningen.se/templates/jt_Page.aspx?id=6603
 
zzzzz skrev:
Jag skulle anta att det är dem 15% man har rätt att ta ut extra när ett jobb tagit längre tid än offererat pris.
Tror dessa hantverkare missuppfattat det hela i.s.f. Dessa 15% är vad man max får lägga på ett uppskattat pris. D.v.s. denna regel är till för att skydda kunden. Det handlar inte om någon procensats som hantverkarna har "rätt" att lägga på det offererade priset om jobbet tar längre tid än beräknat. För säg den hantverkare som inte redan lagt på en marginal för ökade kostnader i det fasta priset (och det är hel ok -- säger ingenting om det)?
 

Man brukar tala om två typer av huvud påslag i kontrakt inom byggindustrin. Det ena gäller entreprenörsarvode och är en procentsats runt 11% för samordning av underentreprenörer andra kostnader som uppstår runt fakturering mellan ue och GE/TE denna summa kan man givetvis inte ta ut som GE om man inte har betalningsansvar för UE eller SE. Dock finns det ibland ett samordningspåslag på runt 5%. Det andra påslaget man talar om är ju materialarvodet som brukar ligga runt 15% ungefär.
Ett tredje inte helt ovanligt pslag i branschen är ju 5% för tillhandahålelt material vilket är ett påslag för infästningar och hantering av materialet.
Det sista påslaget är inte helt jätte vanligt men förekommer oftast inom ROT och då framförallt hyresanpassningar där HG tillhandahåller inredning som skall monteras.

15% gränsen för ÄTA är en helt annan pilsner och som seriös entreprenör så SKALL man ovillkorligen få sin KUND att vara nöjd det är själva affärsidén att leverera något som kund inte kan, vill eller har tid att utföra själv. Det spelar ingen roll vad man levererar. Och om man då som hantverkare får vänta på sin kund så fakturerar man det. Om man som kund väntar på sin hantverkare så motfakturerar man det.

Men det finns iofs skillnad på små och stora kunder/företag. Men som liten företagare MÅSTE man vårda dem småkunder man har eller så ger man helt enkelt fan i att driva sin verksamhet enklare än så blir det inte.

Om man nu tycker att "kunden" hänger bakom ryggen så är det väl inte helt jävla svårt att påpeka just detta på ett listigt sätt. Sen visst under min snickar tid så blev man ibland punktmarkerad av någon som frågade om ditten och datten. Men då tog man sig 5 minuter och förklarade varför, hur och när. 5 minuter har ALLA tid med.
Vill sen kund att man gör det där, eller det där. Då får man väl påtala att man skall göra det man håller på med och det andra blir det tid för sen.

Mina beställare och underentreprenörer kan ringa båda dag och natt angående arbetet. Oftast ger jag fan i att svara för är det viktigt så lämnas ett meddelande. Är det oviktigt så lämnas det inget meddelande. Och jag kan här avgöra hur man skall prioritera.

Så gnälla om att folk ringer är bara löjligt ge fan i att svara eller stäng av telefon!


 
co skrev:
Ditt inlägg innebär inget nytt bara upprepningar av vad som tidigare sagts! Ditt inlägg bekräftar bara min tes; både du och QL verkar ha låga tankar om kunderna! Vi kan ju bara konstatera att vi har olika åsikter men min bestämda uppfattning är att om man har så låga tankar om sina kunder (dvs den som ger en inkomst varje dag) bör man byta yrke och ägna sig åt något där man kan få betalt enligt sin kompetens! Annars bidrar man nämligen ytterligare till att hantverksyrket får dålig status och dåligt rykte i kundkretsar! Dessutom för er egen skull; hur kul kan det vara att jobba med idioter (dvs kunderna) varje dag???
Och JA så länge kunderna betalar dig har de rätt att bete sig hur korkat de vill, så länge de inte överträder någon lag! Gillar du inte det - sök nytt yrke!
uppreningar,det vet jag inte ,jag försöker att ge en bild av den andra sidan, något du inte kan förstå.
och har du någonsin jobbat inom något service yrke, så vet du att du någon gång stöter på jobbiga kunder.och det är inte jag som kallar kunderna för puckon och idioter.
Så du tycker att så länge man inte överträder någon lag så är allt ok, det finns något som heter moral och etik, men det verkar inte existera i din värld.
men hur som helst så har du som du säger bestämda meningar.

 
Snailman
Jag tycker det är trevligt att det finns hantverkare som både ger och tar råd, här på forumet, ett fåtal verkar bara debattera hur mycket man ska betala dem i timmen, men skriver inga råd till dem som frågar saker på forumet, skulle alla vara sådana skulle det inte vara någon ide att hänga här på forumet, tack till er som svarar på folks frågor! :)

Hoppsan skulle stått debattera inte debitera... :D ändrat nu...
 
Snailman skrev:
Jag tycker det är trevligt att det finns hantverkare som både ger och tar råd, här på forumet, ett fåtal verkar bara debitera hur mycket man ska betala dem i timmen, men skriver inga råd till dem som frågar saker på forumet, skulle alla vara sådana skulle det inte vara någon ide att hänga här på forumet, tack till er som svarar på folks frågor! :)
Jag kan ge ett konkret råd det är att aldrig jag menar ALDRIG köpa något på á-pris lista med 15 eller 20% rabatt framförallt från installatörer rör/luft/el utan ALLTID kräva faktura verifikat med 15% påslag. Material avanser inom just installation är mycket bra. För att inte säga mer än lovligt bra mellan 35 och 150% beroende på material. Visst meterial har de iofs 0% på men å andra sidan 150% är ett bra påslag...allt mer än 20% är ocker... Där har du ett tips under AFC.6
i kontraktet att skriva in....
 
Jag menar självklart inte att alla våra kunder är idioter, så är inte fallet. Men man blir trött på att få höra dittan och dattan om hur slöa och lata hantverkare är. Jag jobbar på ett tvåmanna företag, våra kunder är dom som också ger mig mat på bordet. Därför jag avreagerade mig här och nu, är att vi haft en sådan kund som man inte önskar sin värsta fiende. Jag säger inte här och nu att alla hantverkare är så goa och bra, det finns rötägg och svin i denna branch. Men under den tiden man jobbat som hantverkare är det sällan någon bjuder på sig själv och säger tack för ett bra arbete, utan man får bara höra om man missat nått litet. Förra veckan jobbade jag hos två kunder som båda ringde mig senare dagen efter och tackade så mycket för ett väl utfört arbete. Det värmer, det kan jag inte gå under stolen med.

Och dessa 10-12% jag skrev om. Det är för att vi sitter och ringer alla inblandade parter, bestämmer tider, när var hur. Vad som ska göras, tar emot fakturor och sammanställer dom. Och det är inga 5 minuter det tar som en del verkar tro.

Angående folk som flåsar en i nacken, Ja det går på ett smidigt sätt be dom att låter en jobba ostört. Men det misstolkas oftare än det slår igenom.

Får väll ett X antal svar på detta. Hej
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.