Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag hällde ut diesel på golvet när jag slipade fernissade golv.
Blev förvånad hur lätt det var och att det inte luktade diesel efteråt.
Och inget klägg i pappret.
Å andra sidan var golvet bara 30 år, och förmodligen bara lackat en gång, och kanske med något annat än fernissa.
Skönt att det funkade. Det hade jag nog inte vågat! det märkliga är ju att i mitt kök nere gick det ganska smidigt ändå men i köket uppe var det ett elände. Det borde ju varit gjort av samma personer och vid samma tillfälle? Man såg att det var mörkare i köket uppe dock.
 
Fast två kök i vad som varit två olika lägenheter – klart de kan ha skötts olika.
 
Man började väl att lacka golvet uppe, sen insåg man att fernissan inte skulle räcka till golvet nere så man spädde ut den extra mycket...
 
Så himla härligt att lösa den här tråden! Varje nytt inlägg är som ett avsnitt av en bra serie man bara går och väntar på :D(y)

Lagom mycket igenkänning (speciellt när det inte går som man tänkt) och humor!

Keep up the good work.
 
  • Gilla
MatsGyver och 4 till
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Såhär blev tillslut det överjävliga fernissade golvet på övervåningen, här obehandlat.
Fernissade golv, jag hade nog provat att ta 1 mm med maskinhyvel först och sedan planslipat när fernissan var borta.
Frågan är om inte den gamla cylinderslipen varit bättre för jobbet?
 
  • Gilla
MatsGyver
  • Laddar…
Undrar om det här med att luta golv. Gysinge menar att det gör golven mjukare och att det lättare blir skadade. Samtidigt är jag skeptisk till att betsad eller använda pigmenterad olja (slits ojämt, fläckigt osv). Tycker att det är svårt att bestämma sig. Känns ditt golv annorlunda efter att du lutat?
 
Mysig tråd!
Inget problem att du börjar med köket förresten, skaffa en billig dagbädd att ha som kökssoffa som det går att sova i, på gammaldags vis och bo i köket tills något sovrum är iordning.
 
En apelsin Mia Orange skrev:
Undrar om det här med att luta golv. Gysinge menar att det gör golven mjukare och att det lättare blir skadade. Samtidigt är jag skeptisk till att betsad eller använda pigmenterad olja (slits ojämt, fläckigt osv). Tycker att det är svårt att bestämma sig. Känns ditt golv annorlunda efter att du lutat?
Det är svårt att säga om det blir skillnad, jag har ju lutat ganska direkt efter slipningen. Och så är ju frågan lite vad man menar med mjukare. Jag tänker att furu är ju ganska mjukt ändå så tappade stekpannor bryr sig nog inte om det är lutat eller inte. Däremot känns det som om golvet blir lite mer "poröst" i ytan så att det skulle kunna bli fläckar som går in i träet lättare. Men det går ju över när man såpat ett par gånger eller oljat. Nu killgissar jag mest baserat på min känsla och upplevelse. Såpade trägolv i köket kommer dock att bli lite tråkiga efter ett tag, spill och tapp är oundvikligt.
 
  • Gilla
MatsGyver och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Mysig tråd!
Inget problem att du börjar med köket förresten, skaffa en billig dagbädd att ha som kökssoffa som det går att sova i, på gammaldags vis och bo i köket tills något sovrum är iordning.
Jag har faktiskt provsovit några nätter nu, just i köket :) Men i eftermiddag ska det handlas köksbord så då blir det trångt.
 
  • Gilla
MatsGyver
  • Laddar…
Fin slipning på golvet :)
 
  • Gilla
Smelly
  • Laddar…
E Enolf skrev:
Gamla skor är trevliga. Jag har flera såna. Jag tycker din bil var fin. :giggle:



Både erfaren, prisvärd och bevisat funktionell i långa loppet. Inte illa! Jag tycker du istället borde säga att den är färgstark!
Det heter väl patina :rofl: Skämt åsido, den ser ju fin ut - du kommer få mycket glädje av den och inte sälja den igen!
 
Smelly Smelly skrev:
Det är svårt att säga om det blir skillnad, jag har ju lutat ganska direkt efter slipningen. Och så är ju frågan lite vad man menar med mjukare. Jag tänker att furu är ju ganska mjukt ändå så tappade stekpannor bryr sig nog inte om det är lutat eller inte. Däremot känns det som om golvet blir lite mer "poröst" i ytan så att det skulle kunna bli fläckar som går in i träet lättare. Men det går ju över när man såpat ett par gånger eller oljat. Nu killgissar jag mest baserat på min känsla och upplevelse. Såpade trägolv i köket kommer dock att bli lite tråkiga efter ett tag, spill och tapp är oundvikligt.
Jag kör massivt ekgolv som jag oljevaxat. Bra skydd och snyggt.

I övrigt; vansinnigt rolig tråd, som jag längtar efter att läsa fortsättningen om :) Du är skitduktig
 
  • Gilla
miafors
  • Laddar…
Alltså gud förlåt, men jag blir så glad när jag läser ditt golvslipnings inlägg, för det är så SKÖNT att få läsa att nån annan också har det jobbigt med sin renovering o det inte går så smidigt som man trott först! :crysmile: Känns som att det ALLTID händer massa oförberett skit när man börjar härja i gamla hus, aldrig ska man ha tur! Vi bor i ett liknande hus från 1880 men som blivit sönderrenoverat av j*vla klåpare under årens lopp, de värsta ingreppen hände under 70-80talet, man blir så matt liksom. Så mycket vi fått rädda upp o byta ut eller skicka på restaurering för det varit bortom vår räddning, bara för att nån annan gjort billiga snabba ”förbättringar” utan kunskap. Suck.

Bra tips där med ”plan-slipen”, får vi testa nästa gång, hade den andra när vi slipade o råkade stå still några gånger, inte snyggt! :crysmile:

Tack för fin läsning!! (y)
 
Smelly Smelly skrev:
Däremot känns det som om golvet blir lite mer "poröst" i ytan så att det skulle kunna bli fläckar som går in.
Tack för tips. Älskar furugolv, både såpskurade och oljade men oroar mig för att det ska gulna för mycket med tiden. Lut känns ju inte som ett alternativ i köket om ytan blir porös. Jag får fundera vidare.
 
En apelsin Mia Orange skrev:
Tack för tips. Älskar furugolv, både såpskurade och oljade men oroar mig för att det ska gulna för mycket med tiden. Lut känns ju inte som ett alternativ i köket om ytan blir porös. Jag får fundera vidare.
Nja, jag tror egentligen inte att luten påverkar så mycket. Det är nog mest att det är furu som inte är så bra. Jag kommer att ha lutade furugolv i köket och jag hade det även i huset jag renoverat tidigare. Furugolv är ganska känsligt oavsett behandling skulle jag säga så alternativet är nog i så fall att lägga ett annat golv... och det är ju inte kul. Mitt alternativ är att jobba mycket med mattor, en vid spisen, en vid tillredningsytan och en under matbordet... Det genererar ju ytterligare jobb när man ska skura men å andra sidan så skyddar det ganska bra. I mitt förra hus lyckades jag spilla rödtjut på golvet när det var ganska nytt men det gick bort. Det som är extra bra med olja eller såpa är ju att golvet "läker" om man det får lite småstötar, då blöter man bara lite så reser det sig igen. Vet inte hur det fungerar med lack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.