K
Har idag en Dewalt DCD780M2 med 4Ah batterier, 1,8kg. som inte är min utan lånad, börjar få lite dåligt samvete och tänkte lämna tillbaka den till sin rättsmäktiga ägare och istället köpa en egen.

Dewalten ligger bra i handen och tyngden har egentligen aldrig varit något jag tänkt på annat än något enstaka tillfälle när man utövat cirkuskonster och hållt maskin med någon form av monkeygrip men sådana tillfällen är försumbara.
Styrkan, momentlägen storlek på tillåtna borrstorlekar har aldrig varit en flaskhals, det är dock en rätt potent maskin.
En gång slutade maskin att fungera, skruvade isär den och hittade ett kabelbrott pga klämdkabel från fabrik vilket var lätt åtgärdat. I övrigt är det bra med lampa, dock är den dåligt planerad på Dewalten, då maskinen skuggar ljuset. Kanske är bättre på Bosch t.ex?
Användningsområdet är allround, allt från skruvdragning, till hålsågning, och borrning i hemmamiljö.

Eftersom jag snöat in mig på Blåa Bosch funderar jag på vilken som är referensmaskinen i Boschs sortiment?
GSR 18 V-60 C verkar vara likvärdig, ligger en tusenlapp över Dewalten dock.

Erfarenheter från GSR'en?

Tänkte ta mig till en välsorterad handlare och känna lite, men vill veta vilka maskiner jag skall känna på. :)
 
Kläm och känn, den som ligger bäst i handen kör du på. Har en uppsättning med Makita batterimaskiner i jobbet men hemma är det blå Bosch som gäller. Hittils efter ca två års användande har båda fungerat felfritt och är likvärdiga skulle jag säga. Båda tillverkarna har otroligt mycket olika batterimaskiner så välj en av dessa "batteriparker" och kör på den, blir dyrt att ha olika märken
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Får la göra det! Denna kombo kändes kanske inte så dum faktiskt..
[länk]
GDXn lossar och drar du hjulbultar med (y)
/en som nyss använt sin till två bilar :cool:
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Tack! Jag letar faktiskt anledningar till att ha en GDX.. Frallor till altanbyggen finns nämligen inte inplanerat.
Kanske funkar bra till moppemek också, även om spärrskaft ger en bättre känsla..
Vad finns det för fler användningsområden för GDX'en?
 
Jag köpte 12 voltaren Bosch GDR 12V-110 och det är numera den som är favoriten för att dra skruv eftersom den är så smidig.
18 voltaren använder jag mestadels för att borra
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Så du menar att jag behöver 3 st. maskiner.. F*n det här blir dyrt :D
Den ser onekligen smidig ut, men tror den kanske är lite vek som en allround-maskin!? Något att komplettera med senare kanske, förhoppningsvis har den samma batteri som GLL 3-80 lasern!?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Så du menar att jag behöver 3 st. maskiner.. F*n det här blir dyrt :D
Den ser onekligen smidig ut, men tror den kanske är lite vek som en allround-maskin!? Något att komplettera med senare kanske, förhoppningsvis har den samma batteri som GLL 3-80 lasern!?
Det är likadant batteri (y);)
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Ja, du behöver tre maskiner. Det är du värd! ;)
 
Nej, två är 18v och en är 12v ;)
 
Jag använder min gdx överallt. Funkar lika bra till farmarskruv och små 35x4 som 150x6 och franskor :D
 
GDX:en är underbar och används frekvent här till grövre skruv samt skruv med sexkantsskalle. 10,8v skruvdragaren är också toppen och används betydligt oftare än 18-voltaren pga sin smidighet. Den stora är mest till borrning och hålsågar här.
 
Cheesen
Har några maskiner här hemma, dom används i följande ordning från mest frekvent till minst.

1. 12v gsb, maskinen som får göra det mesta, från att skruva trall och borra i lättbetong till att hänga upp tavlor och montera Ikeamöbel med. Eftersom den är tyst och smidig så är den oftast inne i min allroundverktygsväska.

2. 12v gdr, min gotomaskin i allroundverkstan, den gör närapå all skruvning i garaget, snickeriet och hobbyverkstan. Där har jag oftast ändå Kåpor så ljudet stör mig inte.

3. Här kommer en massa andra maskiner som varken borrar eller skruvar, men det var ju inte det tråden handlar om.

4. 12v gsr med Chuck. Multiverktyget som jag har köpt till stugan. Sålde min 18v dewalt och köpte en naken maskin på tradera för några hundralappar. Bästa beslutet jag gjort, har många boschbatterier men hade bara ett fungerande till dewalten, dewalten var dessutom himla klumpig och inte alls lämplig 98 gånger av 100. Fick boschen, två batterier och en laddare för pengarna jag sålde gulingen för. Den bästa verktygsaffären jag gjort.

5. 18v gsr. Borrmaskinen jag har i verkstan. Den fick avlasta i trallskruvningen i somras en stund, inte mitt förstaval dock, den är för klumpig.

6. 18v gdx. Använder jag när 12voltarn inte orkar. Hjulmuttrar, franskskruv och dylikt. Den maskinen var det enda som sålde in bosch på 18v serien. Att få två maskiner i en av dom jag frekvent behöver gjorde att jag blev med bosch 18 v. Var inne på att köpa både dewalt, milwaukee och Makita 18v men denna maskin tippade över vågskålen, då den täcker mina behov förnämligt väl. Skulle tro att det är 50/50 av gångerna som jag sätter en krafthylsa eller en tx27a

7. Robert bosch psb 500 nånting. Den gröna som aldrig ger upp. Frun ärvde denna och när vi bodde i betonggettot så användes den ofta. Nu har jag bara haft fram den ett par gånger sen vi började bygga hus för tre år sen. När jag satte upp ett väggskåp hos morsan som jag snickrat ihop och vid en möbelrenovering där den fick driva en stålbortsttrissa av det större slaget.

8. Den där kinaslaghammaren som jag ärvde av far. Har använt den vid några fåtal tillfällen. Tillexempel när jag bilade i garaget och när jag borrade i betongplattan i hyresrätten en tidig söndag morgon när grannarna stört mig mest hela natten.


Så mitt råd. Köp en maskin som känns bra i handen, det är det viktigaste, annars är det inte kul att hobbyskruva/borra. En modern 12v räcker till 99% av allt skruvande och borrande i ett hem. Till sista procenten, när hålsågen ska fram, rekommenderar jag en sladdmaskin då du slipper köpa batterier till den när du tänker använda den om fyra år.
 
Själv är jag lite sugen på att helt gå över helt till enbart batterimaskiner även privat. Sneglade på detta kit: https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=21512&brand=11
Prismatchning på Bauhaus skulle göra att man får det till ca 6800kr vilket är kanon. Dock har jag inte mage att pensionera eller sälja mina nätanslutna som man samlat på sig under åren.
 
F Freee123 skrev:
Själv är jag lite sugen på att helt gå över helt till enbart batterimaskiner även privat. Sneglade på detta kit: [länk]
Prismatchning på Bauhaus skulle göra att man får det till ca 6800kr vilket är kanon. Dock har jag inte mage att pensionera eller sälja mina nätanslutna som man samlat på sig under åren.
Tyvärr tigersåg med tvåhandsgrepp, går inte att gå tillbaka när man testat andra modellen. Samt inga borstlösa maskiner, iaf skruvdragare samt vinkelslip vinner mycket på det med tanke på batteritid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.