Status
Inte öppen för fler kommentarer.
R RapidSledge skrev:
Jag ger inte mycket för snikkisnackis statistiken eftersom många brott inte anmäls, då polisen inte kommer lyfta ett finger.
Nej, bättre då att gå på magkänsla och gissningar. Det är väl underbyggda argument det!
 
R
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, bättre då att gå på magkänsla och gissningar. Det är väl underbyggda argument det!
De var inte det jag sa, man bör ta statistik med en stor nypa salt eftersom den kan friseras för att passa beställaren/budbäraren.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
De var inte det jag sa, man bör ta statistik med en stor nypa salt eftersom den kan friseras för att passa beställaren/budbäraren.
Indirekt är det ju det du säger, man kan inte lita på statistiken (eller är det just denna statistik du tycker är friserad?) och får gå på annat istället. Vad förespråkar du som ger en bättre bild av hur verkligheten ser ut?
 
  • Gilla
123a och 2 till
  • Laddar…
J
Frågan är vad som är värst bara. Att gå på magkänsla eller att som vissa skribenter gör. Alltså att man plockar enskilda detaljer ur statistiken eller närmaste kretsen, och konstaterar att man ändå kan bli knivhuggen i Nacka eller krocka bilen eller råka ut för en lastbil på Drottninggatan så det är plötsligt nästan lika farligt överallt.
 
Brotten ökar i vissa områden men i det stora hela så ökar det inte.
Räknar man in folkmängdsökningen så går det neråt.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
R
T twoody skrev:
Brotten ökar i vissa områden men i det stora hela så ökar det inte.
Räknar man in folkmängdsökningen så går det neråt.
Är det Mårgan J som påstår det ..... skämtare där.
Fake News
 
R RapidSledge skrev:
Är det Mårgan J som påstår det ..... skämtare där.
Fake News
Fake news är att brotten går upp och att polisen inte gör något.
 
R
T twoody skrev:
Fake news är att brotten går upp och att polisen inte gör något.
I Sverige åker poliserna två stycken i varje patrullbil och i mundering som liknar millitärkläder. I USA åker polisen ensam i sin patrull bil.
 
T twoody skrev:
Brotten ökar i vissa områden men i det stora hela så ökar det inte.
Räknar man in folkmängdsökningen så går det neråt.
På vilket sätt är setta relevant? Ett utmärkt exempel på att statistik är vad den är, man måste ta fram de relevanta sidfrorna.

Siffran du hänvisar till är som exempel totalt värdelös i de flesta sammanhang.

Den maskerar att brotten minskar i vissa områden eller att vissa typer av brott minskar, så man kan inget lära sig av det.

Den maskerar att brotten ökar i problemområden och hindrar eventuellt att resurser skjuts till.

För den som bor i ett område där brotten ökar, hur relevant tror du att rikssnittet är då?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
På vilket sätt är setta relevant? Ett utmärkt exempel på att statistik är vad den är, man måste ta fram de relevanta sidfrorna.

Siffran du hänvisar till är som exempel totalt värdelös i de flesta sammanhang.

Den maskerar att brotten minskar i vissa områden eller att vissa typer av brott minskar, så man kan inget lära sig av det.

Den maskerar att brotten ökar i problemområden och hindrar eventuellt att resurser skjuts till.

För den som bor i ett område där brotten ökar, hur relevant tror du att rikssnittet är då?
Detta är relevant för 99% av oss som bor där det inte ökar.
Folk behöver inte vara rädda om man inte bor i ett problemområden som tex vissa miljonprogram runt storstäderna.
 
Sveriges farligaste plats (flest våldsbrott per invånare) är Norrmalm i Stockholm. På andra plats kommer Göteborg centrum. Därefter följer 2 sk problemområden, nämligen Rinkeby-Kista och Skärholmen. Sedan kommer Ljusnarsberg, något förvånande.
På topp 20-listan kvalar (också något förvånande) Norberg, Töreboda och Filipstad in.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T twoody skrev:
Detta är relevant för 99% av oss som bor där det inte ökar.
Folk behöver inte vara rädda om man inte bor i ett problemområden som tex vissa miljonprogram runt storstäderna.
Nej detta är fel igen. Det är avsevärt fler än de som bor mitt i dessa områden som drabbas. Iprincip röjer ju dessa gäng runt i hela Stockholm/Malmö/göteborg osv och ställer till problem. Jag bor inte i ett problemområde, har möjligen cykelavstånd till ett men nog fasen ser jag buset i de områden jag regelbundet rör mig - där jag handlar, där jag lämnar barn på diverse träningar, där jag pendlar osv osv. Rädd tycker jag inte heller man ska vara, men att öht behöva fundera på vem man råkar tuta på i trafiken eller råkar titta på en fredagkväll skapar otrygghet. Att brottsstatistiken på riksnivå går ner, om den gör det, betyder inte ett skit i det sammanhanget.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Det fanns lättare sätt att ta en bil för 30år sedan. Det är stöldskydden som resulterat nya metoder hos brottslingarna.
Hahaha :) den var åtminstone ny!
 
Själv ska jag vara extra försiktig nästa gång jag besöker Töreboda.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nej detta är fel igen. Det är avsevärt fler än de som bor mitt i dessa områden som drabbas. Iprincip röjer ju dessa gäng runt i hela Stockholm/Malmö/göteborg osv och ställer till problem. Jag bor inte i ett problemområde, har möjligen cykelavstånd till ett men nog fasen ser jag buset i de områden jag regelbundet rör mig - där jag handlar, där jag lämnar barn på diverse träningar, där jag pendlar osv osv. Rädd tycker jag inte heller man ska vara, men att öht behöva fundera på vem man råkar tuta på i trafiken eller råkar titta på en fredagkväll skapar otrygghet. Att brottsstatistiken på riksnivå går ner, om den gör det, betyder inte ett skit i det sammanhanget.
Nej du läser Aftonbladet och expressen för mycket.
Brotten har inte ökat därav behöver vi inte gå runt och vara rädda.
Sen finns det många problem områden där det är mycket bus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.