hsd
Divätemonoxid

  • är också känd som hydroxylsyra och är den viktigaste delen av surt regn.
  • bidrar till "växthuseffekten"
  • kan orsaka svåra brännskador.
  • bidrar till erosionen av vårt naturlandskap
  • accelererar korrosion och rostning av många metaller.
  • kan orsaka elektriska fel och minskad effektivitet av bilbromsar.
  • har hittats i utskurna tumörer hos terminala cancerpatienter.
Trots faran används dihydrogenmonoxid ofta

  • som ett industriellt lösningsmedel och kylmedel.
  • i kärnkraftverk.
  • vid produktion av cellplast.
  • som brandskyddsmedel
  • i många former av grym djurforskning.
  • i fördelningen av bekämpningsmedel. Även efter tvättning fortsätter produktionen att förorenas av denna kemikalie.
  • Som tillsats i vissa "skräpmat" och andra livsmedelsprodukter.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Divätemonoxidbluffen
 
Nu ska vi inte gå för mycket off-topic :p
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det kommer nytt inlägg snart och jag kan nog få med både lite asbest och lite diväteoxid i den men nu har det varit lite VAB och lite städning i huset för värderingstjomen kommer om några minuter. Håll tummarna för att det faktiskt var ett bra köp! Tills vidare har jag faktiskt fotat "häcken" Eller Röde räddaren som mor döpt den till så här kommer den i all sin trefärgade glans Rödlackerad skåpbil med trefärgad kaross parkerad utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
ayye och 54 till
  • Laddar…
Den ser ju bra ut. Vad kostar ”en sån”
/B
 
Smelly Smelly skrev:
Det kommer nytt inlägg snart och jag kan nog få med både lite asbest och lite diväteoxid i den men nu har det varit lite VAB och lite städning i huset för värderingstjomen kommer om några minuter. Håll tummarna för att det faktiskt var ett bra köp! Tills vidare har jag faktiskt fotat "häcken" Eller Röde räddaren som mor döpt den till så här kommer den i all sin trefärgade glans [bild]
Ser ju ut som ny?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Man hoppas ju att din mamma alluderar till Röde Skräddaren, men det kanske är för obskyrt för att hoppas på?
 
Smelly Smelly skrev:
Det kommer nytt inlägg snart och jag kan nog få med både lite asbest och lite diväteoxid i den men nu har det varit lite VAB och lite städning i huset för värderingstjomen kommer om några minuter. Håll tummarna för att det faktiskt var ett bra köp! Tills vidare har jag faktiskt fotat "häcken" Eller Röde räddaren som mor döpt den till så här kommer den i all sin trefärgade glans [bild]
Åh, det där var väl inte så farligt. Det är ju bara tre nyanser av rött. Jag hade sett framför mig en rastaflagga till plåtschabrak.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
E Enolf skrev:
Åh, det där var väl inte så farligt. Det är ju bara tre nyanser av rött. Jag hade sett framför mig en rastaflagga till plåtschabrak.
Nja, som jag sa är det svårt att fånga eländet på bild :) Den luktar lite gammal sko också.
 
  • Haha
  • Gilla
MatsGyver och 2 till
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Den ser ju bra ut. Vad kostar ”en sån”
/B
Jag gav 15000 :) men då är den myndig och har 27000 mil bakom sig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Nja, som jag sa är det svårt att fånga eländet på bild :) Den luktar lite gammal sko också.
Gamla skor är trevliga. Jag har flera såna. Jag tycker din bil var fin. :giggle:

Smelly Smelly skrev:
Jag gav 15000 :) men då är den myndig och har 27000 mil bakom sig.
Både erfaren, prisvärd och bevisat funktionell i långa loppet. Inte illa! Jag tycker du istället borde säga att den är färgstark!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Gammal sko? Ozonbehandling och döda varenda gummipackning i hela vraket? Spärrmåla insidan?
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
hsd
Wunder-baum ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag hunnit med att slipa golv i tre av rummen och som utlovat tänkte jag berätta lite om mitt golvslipningsarbete. Den uppmärksamme minns att jag hittat ett fernissat trägolv i köket nere. I köket uppe var det ännu mer fernissa och i det tredje rummet var det bara obehandlat furugolv.

I mitt förra hus var jag tvungen att slipa mina nylagda plankgolv och då fick jag hyra en valsslip, jag är inte alls säker på att det är rätt ord för det, men den har en papper som snurrar runt och om man då stannar med golvslipen så får man en liten grop så det kräver lite teknik. Såhär 10 år senare har min lokala golvslipsuthyrare bytt till en planslip... återigen ett ord jag själv hittat på, men den har en vibrerande platta istället för en snurrande vals, vilket gör att man kan stå hyfsat stilla och låta den skaka på utan att det blir några vågor i trät. Dessutom är det mycket lättare att komma in i hörn och längs kanter med en sådan.

Det första rummet jag slipade var det fernissade köksgolvet nere, jag ville ju få färdigt köket så fort det gick så jag kunde få igång mitt vatten. Fernissan har en förmåga att fastna i pappret och optimist som jag var hade jag hyrt slipen efter jobbet och skulle lämna tillbaks den nästa morgon. Det tog sin tid. slipa en liten bit, sedan ta bort pappret och pilla loss alla klumpar med en skruvmejsel, sedan slipa en bit till och repetera. När maskinen väl hade tuggat sig igenom det värsta av fernissan var det enklare, jag gjorde av med tre papper av korn 24 och fyllde två grovdamsugarpåsar. Det kändes som om golvet var lagt med varannan planka lite högre upp och då är det bra svårt att slipa bort fernissan på de plankorna som ligger lite lägre i mellan. Nåja, köksgolvet blev faktiskt färdigt och snyggt blir det ju. Nyslipade furugolv är ju något aldeles extra... med risk för att låta som Ernst så körde jag sista slipningen barfota. Inte så mycket för att verka Ernstig utan mer för att inte skita ner det nyslipade golvet med mina skor och det är lite gött ändå att premiärgå bakom slipmaskinen som värmer upp golvet och gör det silkeslent... Nog med Ernstprat nu! Några veckor senare var det dags igen, jag hade hyrt maskinen en hel helg för jag hade någon förhoppning om att kunna slipa både "matsalen" och barnrummet samt hallen uppe och nere. Min förhoppning växte när jag redan på fredagkvällen var klar med matsalen, det rummet med obehandlad furu.
Golvslipmaskin på nyslipat furugolv med kvarlämnad sladd och vita väggar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska jag börja riva upp masoniten i hallen redan nu? Nej jag provar lite i barnrummet där det ser ut att vara tjockt med fernissa...

På lördagen satte jag igång med det väldigt fernissade golvet i det som ska bli barnets rum men som tidigare varit kök. Delvis slipat trägolv med kvarvarande fernissa, en golvslipmaskin och sladdar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När klockan började närma sig midnatt såg golvet ut såhär. Jag hade slipat i ungefär 10 timmar och bränt kanske 3 papper av det grövsta kornstorleken... givetvis de dyraste papprena också, 240kr styck! Jävlar vad arg jag var! Jag hade provat allt som forumet har att föreslå, lacknafta och flytande margarin på golvet i olika omgångar, värmepistol och skrapa men ingenting fungerade. Det enda som jag kunde göra var att slipa en minut ungefär sedan ta bort pappret och försöka slå rent det med en gammal fil. Byta papper hjälpte ju en hel del men det hade blivit för dyrt om jag inte hade försökt göra rent dem... Söndagen kom och jag var inte sugen men jag kunde ju å andra sidan inte ge upp nu. Envis som en gammal åsna fortsatte jag min process med slipa, banka med filen, slipa, svära några ramsor, banka med filen osv. framåt 18 på kvällen hade jag kommit ner så pass långt att jag började känna mig nöjd. Jag hade googlat på olika sätt att måla trägolv, heltäckningsmatta (det blir ju barnrum) och alla möjliga andra lösningar där emellan. Efter några varv med allt finare papper var golvet ändå tillräckligt fint för att jag skulle känna mig nöjd. Men min rekomendation till er som tänker ge er på att slipa ett fernissat trägolv är köp en bra golvfärg som fäster på fernissa. Det där gör jag aldrig om igen!

Mina tankar om golvbehandling så:
Jag gillar ju känslan av nyslipat golv och den ljusa färgen träet har när det är nyslipat, därför har jag valt att luta golven med lut som inte är vitpigmenterad. Det vita pigmentet kan i och för sig vara snyggt men då blir de lite för ljusa tycker jag. Poängen är att golven inte ska gulna i allafall, samtidigt "dödar" man ju golvet lite genom lut, men å andra sidan så vill jag kunna möblera om och inte få olika nyans där det stått möbler eller legat mattor. Sedan har jag valt att såpa golven med golvsåpa, dels för att det är ett väldigt enkelt sätt att behandla golv på. Man moppar helt enkelt golvet med en lite starkare såpa-vattenblandning. Dels för att jag tycker att det håller ungefär lika bra som ett oljat golv. Olja är dock mycket jobbigare att applicera tycker jag, det ska poleras och torkas och kladdas, jag har provat det på ett golv i mitt tidigare hus och jag tyckte såpan vann den tävlingen. Sen får man ju moppa golvet ganska ofta i början men (med risk för att låta Ernstig igen) ett nysåpat golv doftar ju härligt. Ett tips om man nu skulle vilja ha vitt pigment är att i så fall ha vitpigmenterad lut och inte vitpigmenterad såpa. Man använder ju samma golvsåpa när man städar "vanligt" och med vitt pigment i såpan får du vitt pigment på soffbenen, skåpssocklarna, bordsbenen och allt annat du kommer åt när du moppar, det blir inte snyggt, även om golven håller sig marginellt ljusare.

Nyligen slipat obehandlat furugolv med synliga kvistar och naturlig trästruktur, nära en vit vägg och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär blev tillslut det överjävliga fernissade golvet på övervåningen, här obehandlat.

Så småningom kommer ett nytt inlägg om tapeter, mina erfarenheter av papper vs Easyup och varför jag behåller de gamla englasfönsterna med "vinterfönster" Ha det gott.
 
  • Gilla
  • Wow
NisseHult_473 och 40 till
  • Laddar…
Supersnygga golv. Bra jobbat!
 
  • Gilla
Sven Peter och 2 till
  • Laddar…
Jag hällde ut diesel på golvet när jag slipade fernissade golv.
Blev förvånad hur lätt det var och att det inte luktade diesel efteråt.
Och inget klägg i pappret.
Å andra sidan var golvet bara 30 år, och förmodligen bara lackat en gång, och kanske med något annat än fernissa.
 
  • Gilla
Smelly
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.