7 571 läst · 45 svar
8k läst
45 svar
Kraftig ökning av inbrott i hantverkares bilar
Har en vän som kör eget och hans bil blev tömd på verktyg för ca 65tusen alldeles nyligen.
Bilen stod parkerad på en enslig parkering utan lyse och larmet i bilen var ej kopplat till rutor bak så det var bara för tjuvarna att plocka.
Detta hör jag minst en gång i månaden på jobbet att bilen är tömd på morgonen när hantverkaren går ner till den ödsliga parkering med verktyg förvarade i en bil som oftast går att bryta upp med en skruvmejsel.
Så ja tycker faktiskt att när man vet hur samhället ser ut idag så får man faktiskt skylla sig själv om man inte orkar skydda sina verktyg bättre.
Bilen stod parkerad på en enslig parkering utan lyse och larmet i bilen var ej kopplat till rutor bak så det var bara för tjuvarna att plocka.
Detta hör jag minst en gång i månaden på jobbet att bilen är tömd på morgonen när hantverkaren går ner till den ödsliga parkering med verktyg förvarade i en bil som oftast går att bryta upp med en skruvmejsel.
Så ja tycker faktiskt att när man vet hur samhället ser ut idag så får man faktiskt skylla sig själv om man inte orkar skydda sina verktyg bättre.
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Vissa hantverkarbilar funkar som ett snabbköp för de med nedsatt uppfattningsförmåga om vad som är mitt och ditt.
En parkeringsgranne hade påhälsning i firmabilen var 4:e vecka, för då räknade buset med att han hade förnyat innehållet. Polisen gjorde en kraftsamling och vips så upphörde påhälsningarna. MEN.... nu är det buset ute igen, så snart är det väl dags igen..
En parkeringsgranne hade påhälsning i firmabilen var 4:e vecka, för då räknade buset med att han hade förnyat innehållet. Polisen gjorde en kraftsamling och vips så upphörde påhälsningarna. MEN.... nu är det buset ute igen, så snart är det väl dags igen..
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 992 inlägg
Ja, jag tycker att problemet borde angripas där faktiskt. Här köper man en bil för sexsiffriga belopp, och så sitter där ”lås” för några tior som en blind kan lirka upp med tummen. DET är ett problem som påtalats i minst 30 år, men lik förbaskat har inte mycket hänt; låsen är lika usla som på 50-talet.13th Marine skrev:
Det är den riktiga skandalen!
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 992 inlägg
Grannen som hade inbrott i sin nya renault (parkerad utanför garaget i upplyst villaområde) var förvånad över att det var så lätt att ta sig in i bilen, han märkte inget förräns han kom till arbetsplatsen den morgonen och låset inte funkade.
Han kunde köpt till larm på bilen, men vem har nytta av en larmad kupé?
[
Vi är många som utgår hemifrån och det är en hel del som har ett stort distrikt att jobba över.
På byggarbetsplatser har man börjat med att ställa in kraftiga vapenskåp i containrarna, där man kan låsa in de mest åtråvärda verktygen. Det kanske får bli så att man får köpa lite större bilar och ställa in vapenskåp där bak. Detta tills biltillverkarna har börjat tillverka bilar som inte går att ta sig in i med en skruvmejsel.
Hur tycker du att man ska lösa det då? Ska man åka ut till kunden först och kolla vilka verktyg man behöver, och sedan åka till något förråd och hämta dem? Och att senare på kvällen, åka och låsa in dem igen. Den här tiden kommer ju på fakturan till kunden sedan. Det är ju inte bara två skruvmejslar och en skiftnyckel man behöver ha med.T twoody skrev:
Vi är många som utgår hemifrån och det är en hel del som har ett stort distrikt att jobba över.
På byggarbetsplatser har man börjat med att ställa in kraftiga vapenskåp i containrarna, där man kan låsa in de mest åtråvärda verktygen. Det kanske får bli så att man får köpa lite större bilar och ställa in vapenskåp där bak. Detta tills biltillverkarna har börjat tillverka bilar som inte går att ta sig in i med en skruvmejsel.
Har själv råkat ut för det samma. Det finns bilar som har larmade dörrar i skåpet. Renault är inte någon av dem.13th Marine skrev:Grannen som hade inbrott i sin nya renault (parkerad utanför garaget i upplyst villaområde) var förvånad över att det var så lätt att ta sig in i bilen, han märkte inget förräns han kom till arbetsplatsen den morgonen och låset inte funkade.
När jag frågade på renaultverkstaden varför skåpet inte var larmat så fick jag ett vagt svar om att det var för kostsamt, och att man "eventuellt" kunde få larmat skåp som tillval när man köpte bilen. Till en extra kostnad då självklart.
Jag kör numera en bil av annat märke.
Lordi, klart som fasen du ska kunna ha verktygen i bilen, någon annan lösning funkar ju inte praktiskt. Att hoppas på att biltillverkarna löserproblemet är nog att hoppas för mycket. Det blir som när man gör personbilar svårsnodda - antingen blir du rånad på bilen istället eller så tar dom vinkelharry och gör ett hål i sidan på bilen.
Lösningen på problemet får man nog hitta på annat ställe än i lås-affären.
Renoverare
· Kalmar
· 2 818 inlägg
Min bil står på bevakad inhägnad på nätterna lite tråkigt att det ska behövas bara
Finns inga andra lösningar än att låsa in buset betydligt längre tid. Sen borde utvisning gälla hela EU. T.ex. om en kriminell blir utvisad från Belgien till Polen så borde personen även vara utvisad från Sverige.MathiasS skrev:Lordi, klart som fasen du ska kunna ha verktygen i bilen, någon annan lösning funkar ju inte praktiskt. Att hoppas på att biltillverkarna löserproblemet är nog att hoppas för mycket. Det blir som när man gör personbilar svårsnodda - antingen blir du rånad på bilen istället eller så tar dom vinkelharry och gör ett hål i sidan på bilen.
Renoverare
· Kalmar
· 2 818 inlägg
Bra tanke men blir nog svårt med våra patetiska försök till gränskontrollerR RapidSledge skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 888 inlägg
Bilar är ju lite som en blandning av datorer och friggebodar sett till inbrottssäkerheten. Svårt att göra ett vettigt skydd utan att det blir en pansarbil av det hela. Den elektroniska biten funkar mer eller mindre som i filmen "Gone in 60 seconds" (den senare från slutet av 90-talet) där de satt på avstånd och läste av frekvenser på fjärrkontrollerna. Den utrustningen finns att tillgå i verkligheten även om det kanske inte riktigt är lika coolt som i filmvärlden. Sen låsen i sig blir ju inte mer avancerade än en enkel version av ett hakregellås. Dessa sitter då innanför 0,6 mm plåt och några pressade profiler.
Inte ens "dyrbilarna" har några vettiga lås, bara hightechlösningar för att låsa/öppna och spärrar för att inte kunna köras iväg, men det skyddar inte verktygen.
Jag har sett exempel på hittepålösningar för att skydda bilen med exempelvis rakblad, men dessa lösningar skulle såklart inte funka i det här landet.
Man blir bara förbannad när man tänker på att civiliserat folk kan nyttja systemet och mer eller mindre åka runt på en shoppingrunda utan att något händer om de inte tas på bar gärning.
För övrigt kan jag nämna att företaget jag jobbar på köpte in 2 stycken Ford Mondeo av tredje generationen när dessa var nya och där funkade fjärrkontrollen i mellan bilarna...
Inte ens "dyrbilarna" har några vettiga lås, bara hightechlösningar för att låsa/öppna och spärrar för att inte kunna köras iväg, men det skyddar inte verktygen.
Jag har sett exempel på hittepålösningar för att skydda bilen med exempelvis rakblad, men dessa lösningar skulle såklart inte funka i det här landet.
Man blir bara förbannad när man tänker på att civiliserat folk kan nyttja systemet och mer eller mindre åka runt på en shoppingrunda utan att något händer om de inte tas på bar gärning.
För övrigt kan jag nämna att företaget jag jobbar på köpte in 2 stycken Ford Mondeo av tredje generationen när dessa var nya och där funkade fjärrkontrollen i mellan bilarna...
Helt sjukt att skåpen inte larmas idag. För 20år sedan jobbade jag med att eftermontera larm och då satte vi oftast både rörelsedeckare och dörrkontakter i skåpen.
Jag trodde i min enfald att detta var mer eller mindre standard idag.
Jag trodde i min enfald att detta var mer eller mindre standard idag.