värdelös,

nej, i vilken montageanvisningen ser du det?

Man monterar bruksvattenexpansionskärlet lämpligare på kalla sidan av varmvattenberedaren, dvs på tillvattenledningen till varmvattenberedaren. Och då givetvis efter tillvattenledningens backventil. Detta för att bruksvattenexpansionskärlet inte ska utsättas för hett varmvatten(ca 75 oC). Blir längre livslängd då.

Följ tillverkarens montageinstruktion för bruksvattenexpansionskärlet, så blir det nog korrekt.

Se här i forumet!
https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/281250-varmvattenberedare-utanfor-badrum.html
 
Redigerat:
Normalt sett sitter ju backventilen i ventilpaketet med säv och blandningsventil. Då blir det svårt att få in kärlet på inkommande ledning. Om inte just Airfix A klarar temperaturen så får man väl välja nån annan modell... Beulco har modeller som klarar 10 bar och 100 grader.
 
Trådstartaren har inte visat bild på hur det ser ut mellan tillvattenledningens backventil och varmvattenberedaren.
Därför kan vi forumsmedlemmar inte uttala oss huruvida det går enkelt eller svårt att montera ett bruksvattenexpansionskärl på kalla sidan om varmvattenberedaren. Ofta kan det var kort rörsträcka mellan backventil och varmvattenberedare, som du påpekar, men då får man helt enkelt förlänga så man får in 2 st T-stycken och där kan "trixa in" ett bruksvattenexpansionskärl.

Man vill heller inte ha varmvatten/ljumvatten i bruksvattenexpansionskärlet av hygienskäl, legionella. Membranet i bruksvattenexpansionskärlet är av gummi och åldras dessutom snabbare vid högre temperatur. Det finns alltså som du ser, skäl att ha det på kalla sidan. Eftersom det är frågan och dricksvatten, så måste expansionskälet som monteras där var godkänt att få monteras för drickvatten. Kälet du hänvisar till kanske inte är avsett för dricksvatten? Och kanske är specialkärl, då tänker man genast dyrare. Sätter man expansionskälet på "varma sidan", då riskerar man även att få viss lukt, gummilukt på varmvattnet. Mycket att tänka på? Andra(expansionskärlstillverkararna) har redan tänkt på detta. Följ montageinstruktionen så blir det nog bra!
 
Redigerat:
tack för trådtipset ang beredaren utanför badrum. ska läsa genom den tråden men förstår att det utifrån bla risk för legionella tillväxt är bättre att få kärlet på kallsidan om det går. Jag ska ta några bilder ikväll och lägga upp, ev att det inte gå att få till där. Men beredaren drar upp vattentemp 1gång/vecka till ett en försatt temp för att ta koll på ev bakterier. Så då är det kanske mer att granska att det utifrån tillverkaren är ok att ha den på den varma sidan som får avgöra. Att montera ett expansionskärl är väl den snyggaste lösningen men också mer kostsam är att montera ett vattenlås på avloppsluftningen. Billigast så klart att köpa en lite större hink och tömma 1 gång per vecka men det fixar jag inte i längden...Får utvärdera alternativen lite.
 
Har läst igenom den länkade tråden.

Den enda backventilen jag hittar är (tror jag) direkt innan rören går in i beredaren.
Kopparrör och backventil vid en varmvattenberedare i ett tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopparledningar och backventil nära en beredare, diskussion om expansionskärlets placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det stämmer så kvarstår då alternativet att få in expansionskärlet på varma sidan. Hur långt bort från beredaren kan jag placera den? Gör den någon skillnad om den sitter 3m bort i ett annat utrymme eller där varmvattenrören kommer ut till tvättstugan?

Annars får jag försöka få upp den ovanför beredaren och koppla in mig på tvättstugematningen
VVS-installation med rör och ledningar bakom en beredare, eventuell backventil synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O olofh skrev:
Har läst igenom den länkade tråden.

Den enda backventilen jag hittar är (tror jag) direkt innan rören går in i beredaren.
[bild]
[bild]

Om det stämmer så kvarstår då alternativet att få in expansionskärlet på varma sidan. Hur långt bort från beredaren kan jag placera den? Gör den någon skillnad om den sitter 3m bort i ett annat utrymme eller där varmvattenrören kommer ut till tvättstugan?

Annars får jag försöka få upp den ovanför beredaren och koppla in mig på tvättstugematningen
[bild]
Menar ni att det inte skulle vara ett inbyggt expansionskärl i inomhusdelen? Vad är det för modell på innedelen? Låter mer som kass säkerhetsventil eller för litet expansionskärl i förhållande till vattenvolymen i värmesystemet.
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Menar ni att det inte skulle vara ett inbyggt expansionskärl i inomhusdelen? Vad är det för modell på innedelen? Låter mer som kass säkerhetsventil eller för litet expansionskärl i förhållande till vattenvolymen i värmesystemet.
Du har nog inte läst tråden ordentligt från början. Ber dig göra det för det är inte värmesystemet vi pratar om här utan tappvattnet
 
Blandningskopplet med säkerhetsventil och backventil sitter väldigt nära varmvatteneberedaren. Men det går ju att förlänga rören och flytta upp blandningskopplet ca 250 mm då går det att skarva in ett bruksvattenexpansionskärl. Det finns ju mycket plats ovanför blandningskopplet.

Givetvis är det billigare att leda bort vattnet från läckande säkerhetsventilen med en billig slangstump.

Det är nog inte att rekommendera att ha expansionskärlet på varma sidan om varmvattenberedaren. Då står det ju varm-ljummvatten i det och legionella frodas. Det hjälper givetvis då inte att själva varmvattenberedaren kör upp temperaturen till 75 oC för avdödning av legionella, eftersom det inte blir ett dugg varmare i nya expansionskärlet.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Ok. Då är jag med. Attans att jag inte hade koll på detta innan installation. Kommer ju gå ett par tusenlappar för en rörmokare att göra detta och jag tror det blir för krångligt för mig att själv ändra om de presskopplingar de satt.
 
Precis, det är inte lätt att koppla kopparrören själv om man inte har verktygen. Men klämringskopplingar bör också gå bra. Det behöver inte vara presskopplingar. Presskopplingar använder nog proffsen främst för att det går snabbt att montera. Vi monterade inte själva, utan det gjorde rörmokaren. Vi skaffade bara bruksvattenexpansionskälet.
 
O olofh skrev:
Du har nog inte läst tråden ordentligt från början. Ber dig göra det för det är inte värmesystemet vi pratar om här utan tappvattnet
Ursäkta såg detta nu...

Men är det för att det förbrukas mycket varmvatten eller för att pannan går upp i temp en gång i veckan som orsakar detta?
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Ursäkta såg detta nu...

Men är det för att det förbrukas mycket varmvatten eller för att pannan jöt upp templen en gång i veckan som orsakar detta?
Lugnt. Det är för att pannan matas direkt med kallt vatten och när det värms upp expanderar det och säkerhetsventilen pytsar ut någon deciliter. Typ efter en lång dusch eller liknande. Borde ju egentligen gå att lösa genom att få den att inte fylla upp beredaren till max (200l).
 
Solvskaften så är det på alla varmvattenberedare, att när de värmen vattnet så utvidgar sig vattnet och enda vägen ut är via säkerhetsventilen, såvida man just inte under hela uppvärmningsförloppet tappar ut varmvatten via kran, dusch osv. Men ofta är ett rör dragit från säkerhetsventilen direkt ner i avloppet(golvbrunn) och de flesta ser därför inte expansionvattnet.
Det måste nämligen sitta en backventil som förhindrar att vatten från varmvattenberedaren kan gå tillbaka till kallvattenledningen. Backventil är krav från kommunen om man har kommunalt vatten, tror jag.

Olofh, en varmvattenberedare är stummfylld med vatten. Finns ingen luftkudde. Funnes det skulle ju den luftkudden fungera som ett expansionskärl, och ingen vatten skulle komma ut ur säkerhetsventilen.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Solvskaften så är det på alla varmvattenberedare, att när de värmen vattnet så utvidgar sig vattnet och enda vägen ut är via säkerhetsventilen, såvida man just inte under hela uppvärmningsförloppet tappar ut varmvatten. Men ofta är ett rör dragit från säkerhetsventilen till avloppet och de flesta ser därför inte expansionvattnet.
Det måste nämligen sitta en backventil som förhindrar att vatten från varmvattenberedaren kan gå tillbaka till kallvattenledningen. Krav från kommunen om man har kommunalt vatten, tror jag.
Jo insåg detta nu, precis som du säger kopplat till avlopp! Tankevurpa från mig! :oops:
 
J
Eget vatten ? eller kommunalt , eget måste det var ett tryckkärl till , kommunalt finns ingen anledning till
Kondensvatten varifrån ? finns inte från VP , övertryck i VVB JA , blir alltid , men säken ska vara 9 bar .
Bara fylla VVB till 95 % går inte , blir alltid 100%
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.