Hej!

Svaret på frågan är: X - 340 gram

Anledningen till att jag vill vinna är att dels kunna dokumentera de renoveringar vi har planerat efter jul i tvättstuga, vardagsrum och sovrum. Men också kunna ta med mig en lättburen kamera med perfekt zoom på weekendresan, dagstrippen med maken eller bara fotografera katten när hon hittar på hyss. Min gamla systemkamera börjar bli lite för stor, tung och otymplig. :):heart:
 
engs
Svar: X = 340g.

Har en numera uråldrig superzoom-kamera, en av de absolut första som salufördes som superzoom. Inhandlades inför en safariresa när jag var barnlös singel och hade pengar och tid över till sådant. Valde då en superzoom för jag känner mig själv och min tankspriddhet, en systemkamera med alla sina lösa delar skulle finnas utspridd och bortappad över halva Afrika innan jag var tillbaka...

Nu skulle jag vilja ha en ny modern superzoom för att bedriva "trädgårdssafari" med barnen, fota hackspettar, igelkottar och annat roligt.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Den som ska bygga eller renovera vill förstås fotografera och dokumentera processen i bästa möjliga kvalitet. Veckans vinnare kommer att få möjlighet att göra precis det, eftersom den tar hem Panasonic Lumix TZ200. Kameran har precis blivit utsedd till årets produkt och årets bästa superzoomare. Med 15x zoom, 4K-video och pekskärm kommer du att kunna både filma och fotografera i bästa kvalitet. USB-laddning och Wifi-överföring är andra smarta finesser. En perfekt kamera som är smidig att ha med sig och enkel att handha.

[bild]


Totalt värde cirka: 9 000 kronor

Så här tävlar du:

Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: Vad väger Panasonic Lumix TZ200?

Svaret hittar du här: [länk]

1. 330 gram
X. 340 gram
2. 350 gram

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 23 november.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås före fredagen 2 veckor efter det att den dragits.

------Endast 340 gram väger kameran.
En bild ljuger aldrig, därför så litar jag mer på en bild än på minnet som på senare tid har börjat att spöka. Jag fotar i stället för att anteckna. -----------------------------------------

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Panasonic. Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.

Vi tackar Panasonic för att de sponsrar den här tävlingen.
 
Svaret är : 340 gram (alternativ X)

Motivering (i form av en liten Limerick avseende ett framtida projekt) :

En ung påg utifrån de södraste av Lund
våndades och hade inte sovit en blund
tanken på att bygga en villa
men inte på kameran tvingas att pilla
nu med Lumix i näven han kunde gjuta sin grund
 
Svar: X. 340 gram

Hade varit perfekt att kunna ta med sig en kamera på utflykter utan att behöva ha telefonen med sig!
 
Den väger 340 gram.

Motivering:
När jag fick mitt första barn för 9 år sen köpte jag en "pappakamera", dvs en stor tung systemkamera med massor med möjligheter som jag aldrig lärde mig utnyttja. I början släpade jag runt denna klump men ofta var det så att om jag orkat släpa med den så hade "kodak-stunden" försvunnit när jag väl fått upp den ur väskan och rattat in alla inställningar. Visst blev de bilder man ändå fick till fina ibland, men kameran blev inte till den succe jag hade hoppats och något hasselbladspris lär det aldrig bli. Nu när jag fått barn nummer tre är det dags för en modern och nätt kamera som man orkar ta med sig och som jag kan dokumentera minstingens barndom med. En kamera med hdr och dro som gör det enkelt att ta bilder i dåligt ljus, lång zoom så att man kan stå på land och foto grabben som seglar, och bra skärpa så man kan förstora upp fina bilder till väggarna hemma. Många olika autolägen så att det blir svårt att misslyckas. Kort och gott en enkel och behändig kamera som hjälper en ta fina bilder
 
Redigerat:
kontorsråttan
Den väger 340 gram.

Motivation: "pics or it didn't happen" dags att börja tråda..
pics_or_it_didnt_happen_retro_poster-rafce5a91cfbe4e509401c9434d861ab7_tvw_8byvr_512.jpg
 
X. 340 gram

Vore fantastiskt trevligt att kunna dokumentera den blivande gillestugan!
 
Den väger 340 gram.

Det finns så mycket i mitt liv som jag vill dokumentera.
Nya familjemedlemmar, högtider, trevliga resor, vårt mysiga hus och mycket, mycket mera.
Hittills så har jag gjort det med kameran i min urgamla mobil.
Men jag skulle behöva en kamera som ger bilderna mer djup, bättre skärpa och lite mera stil.
Och nästa år är det stora äventyr på gång som jag skulle behöva kameran till.
Det är så spännande att jag nästan inte kan sitta still!
Första barnbarnet gör entré, vi blir med sommarstuga och en härligt lyxig Medelhavskryssning ska vi ge oss ut på
Så ni förstår vad lycklig jag skulle bli om det blir just jag som denna kamera skulle få
 
Svar x, 340 g

I samband med vårt nya husköp av en renoveringsfastighet skulle jag börja dokumentera allt arbete vi lägger ner. Vad händer då? Jo, jag tappar kamerauslingen. Trots att jag lyckades fånga den med foten damp den ner i klinkersgolvet i ena hörnet. Resultatet blev att skärmen sprack och kameran slutade fungera. Otroligt frustrerande.

Därför vill jag vinna denna.
 
X = 340gram.

Jag fotar allt. Som i somras när jag och kära frun byggde altan.
Har en 10 år gammal Lumix.
Så en ny bättre skulle sitta fint.

Hasse
 
  • Person bygger altan med skruvdragare, i förgrunden en kapsåg.
Hej, den skulle sitta perfekt för att dokumentera mina två döttrars nästan samtidiga husköp .
Så det blir väl fult upp för en strävsam fader men också kul :rofl:
 
Svar 340

Då jag önskar ta bättre bilder på ALLT,barna,djuren,bilrenovering,natur mm. Istället för att använda den värdelösa mobilkameran, så vore en kamera det bästa.
 
340g
Om jag skulle vinna denna kameran skulle jag ge den till min morfar. Han fyller snart 90 ,men är pigg som få. Han är ute i skogen och promenerar och fotar nästan varje dag ,så denna kamera skulle bli mycket uppskattad.
 
Denna 340-grammare skulle väcka mina fotoandar till liv igen.

Jag har plåtat mycket dia i mina dar och har för all del en digital hybridkamera med 20 gångers zoom och en fördel denna inte har – man kan vinkla skärmen, vilket är utmärkt när man plåtar över folksamlingar eller låga motiv.
Men den här är så mycket bättre! Smidigare, med bättre både foto- och filmkvalitet. Inte minst är sökaren mycket bättre och skärmen enkel att använda istället för plottriga knappar. Den här kameran skulle verkligen få följa med och inte ligga hemma och skräpa.
Visst går det att ta hyfsade bilder med en mobiltelefon, men bara inom vissa gränser. Och det är dessa begränsningar jag svär över emellanåt.

Den här kamerans möjligheter skulle jag verkligen utnyttja! Inte minst för att den lätt tas med.


Nederdelen av ett traditionellt asiatiskt tak med utsmyckade träbjälkar och mönster, fotograferat ur grodperspektiv mot klarblå himmel. En sån här bild är omöjlig att ta med en mobil, men man kan här ana kromatisk aberration hos min nuvarande kamera.

Närbild på en mogen, delvis förmultnad rönnbär med begränsat skärpedjup och grenar i bakgrunden. Närbilder är oftast lätta att ta med en mobil, men inte när man vill ha begränsat skärpedjup, som här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.