8 589 läst · 111 svar
9k läst
111 svar
Avslutad: Vinn bästa kameran med superzoom
Svar: X
Jag älskar att fota! Min 7 år gamla Lumix är bra för sitt pris (kostade 2000kr) men tyvärr är upplösning och bildkvalite för kass för att det ska gå att trycka upp bilderna större än vykortsformat. Drömt om en bra kamera i hela mitt liv. Fotar allt, landskap, prylar, familj, renoveringar, natur, byggnader, överallt finns spännande motiv. Skulle verkligen önska att kunna utveckla fotograferandet och kanske använda mina bilder i inredningen av vårt fina hus som sakta och försiktigt renoveras i sann 70-talsanda. (se en av våra vackra originaltapeter i bilden med kaffekopparna)
Jag älskar att fota! Min 7 år gamla Lumix är bra för sitt pris (kostade 2000kr) men tyvärr är upplösning och bildkvalite för kass för att det ska gå att trycka upp bilderna större än vykortsformat. Drömt om en bra kamera i hela mitt liv. Fotar allt, landskap, prylar, familj, renoveringar, natur, byggnader, överallt finns spännande motiv. Skulle verkligen önska att kunna utveckla fotograferandet och kanske använda mina bilder i inredningen av vårt fina hus som sakta och försiktigt renoveras i sann 70-talsanda. (se en av våra vackra originaltapeter i bilden med kaffekopparna)
Medlem
· Stockholm
· 735 inlägg
Denna veckan säger vi stort grattis till ingen mindre än Gammelnörden som vinner superzoomaren från Panasonic. Som både insektsnörd, byggnadsvårdsentusiast och renoveringsintresserad lär den komma till användning året om. Speciellt lär den ta bättre bilder än din Iphone 5 - även om den också var den bra kamera på sin tid. Stort grattis och hoppas att vi får se dina projekt fotodokumenterade här på Byggahus i framtiden !
Motvering: Jag använder min mobiltelefon till att ta foton med och ibland sms:a. Närhelst jag dyker på trevliga byggnadsdetaljer tar jag foton men tyvärr blir bildkvalitet sådär på min iPhone5. För närbilder har jag en sugproppsmoj med förstoringsglas och det funkar sådär det också. Speciellt eftersom jag, förutom byggnadsdetaljer, är vansinnigt förtjust i att ta närbilder på insekter. Det skulle verkligen vara balsam för själen att kunna ta bra, detaljerade foton och närbilder för att dokumentera renoveringar och restaureringsprojekt samt kunna ta användbara inspirationsbilder till dem samma.
T ex försökte jag ta bilder på ett jättefint reliefmönster på dörren till lekstugan på Tjolöholm slott. Men det bara gick inte att ta en bra bild med mobilen. Jag har typ femton bilder till från olika vinklar som alla är lika dåliga på att återge mönstret.
Motvering: Jag använder min mobiltelefon till att ta foton med och ibland sms:a. Närhelst jag dyker på trevliga byggnadsdetaljer tar jag foton men tyvärr blir bildkvalitet sådär på min iPhone5. För närbilder har jag en sugproppsmoj med förstoringsglas och det funkar sådär det också. Speciellt eftersom jag, förutom byggnadsdetaljer, är vansinnigt förtjust i att ta närbilder på insekter. Det skulle verkligen vara balsam för själen att kunna ta bra, detaljerade foton och närbilder för att dokumentera renoveringar och restaureringsprojekt samt kunna ta användbara inspirationsbilder till dem samma.
T ex försökte jag ta bilder på ett jättefint reliefmönster på dörren till lekstugan på Tjolöholm slott. Men det bara gick inte att ta en bra bild med mobilen. Jag har typ femton bilder till från olika vinklar som alla är lika dåliga på att återge mönstret.
Svar: nr2 dvs 99%Marlen Eskilsson skrev:Den som ska bygga eller renovera vill förstås fotografera och dokumentera processen i bästa möjliga kvalitet. Veckans vinnare kommer att få möjlighet att göra precis det, eftersom den tar hem Panasonic Lumix TZ200. Kameran har precis blivit utsedd till årets produkt och årets bästa superzoomare. Med 15x zoom, 4K-video och pekskärm kommer du att kunna både filma och fotografera i bästa kvalitet. USB-laddning och Wifi-överföring är andra smarta finesser. En perfekt kamera som är smidig att ha med sig och enkel att handha.
[bild]
Totalt värde cirka: 9 000 kronor
Så här tävlar du:
Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.
Fråga: Vad väger Panasonic Lumix TZ200?
Svaret hittar du här: [länk]
1. 330 gram
X. 340 gram
2. 350 gram
Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 23 november.
OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås före fredagen 2 veckor efter det att den dragits.
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Vinsten skickas till vinnaren direkt från Panasonic. Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.
Vi tackar Panasonic för att de sponsrar den här tävlingen.
Jag behöver vinna för jag har en extremt allergisk dotter. Hon är så allergisk att hon tom har varit "försöks kannin" åt ett läkemedelsföretag i samarbete med Sachsska barnsjukhuset i Stockholm. Tyvärr blev hon efter någon månad bortplockad från försöket för hon var för allergisk även för det forskningsprojektet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 111 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 111 inlägg
Fel tävling?MissMuffet skrev:Svar: nr2 dvs 99%
Jag behöver vinna för jag har en extremt allergisk dotter. Hon är så allergisk att hon tom har varit "försöks kannin" åt ett läkemedelsföretag i samarbete med Sachsska barnsjukhuset i Stockholm. Tyvärr blev hon efter någon månad bortplockad från försöket för hon var för allergisk även för det forskningsprojektet.
Denna om en kamera är redan avslutad.
Verktygstokig
· Rosersberg
· 80 inlägg
X. 340 gr
Med en allt sämre 40+ syn så finns inget bättre än en superzoomare att komma nära det man inte ser runt huset. Kolla hängrännor, inspektera skorsten men framförallt ta underbara bilder på barnen som man aldrig kan få med en mobilkamera utan vettig lins och inställbart skärpedjup.
Med en allt sämre 40+ syn så finns inget bättre än en superzoomare att komma nära det man inte ser runt huset. Kolla hängrännor, inspektera skorsten men framförallt ta underbara bilder på barnen som man aldrig kan få med en mobilkamera utan vettig lins och inställbart skärpedjup.
Liknande trådar
-
Avslutad: Vinn lyxig kaffebryggare med baristafunktioner
Tävling -
Avslutad: Vinn ett automatiskt droppbevattningssytem
Tävling -
Avslutad: Visa bästa detaljen i huset och vinn en ångtvätt!
Tävling -
Avslutad: Visa bästa köksdetaljen och vinn en lyxig elvisp!
Tävling -
Avslutad: Skicka in din bästa grillbild och vinn lyxig gasolgrill
Tävling