Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag är ledsen att du missförstått, men det är inte vad "gated community" betyder.
 
H hempularen skrev:
Men vad har det med Gated communities att göra? Om det är otryggt att bo i Tensta, så blir det väl inte mer otryggt att bo i villa i Bromma?
Jo givetvis är det mer otryggt i kringliggande områden, stöket sprider sig. Om det gäller ditt exempel på Tensta/bromma kan jag inte svara på, men här söder om stan är det tveklöst så. Jag skulle gärna ha en mur och högt staket runt mitt villaområde och det behovet skulle inte finnas om man hade bättre ordning "lite längre söderut".

Du har helt rätt i att de flesta människor som bor i dessa områden är helt vanliga trevliga människor precis som du och jag, men det gör inte fotavtrycket från orten-gängen mindre eller mindre besvärligt. Många uppfattar det som ett helvete att bo där, man törs inte röra sig fritt, man törs inte säga ifrån när dåliga saker händer, av rädsla för att bli skjuten eller misshandlad om du säger till fel kille.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
En hög mur längs Skånes gräns vore najs!
 
Ja, en gated community kan ju faktiskt vara rätt stor. Norra muren någonstans vid lapplandsväsby kanske?
 
Mikael_L
Ja man kan ju välja mellan att stänga ute och stänga inne
escapeposter.jpg
 
N Noseone skrev:
En hög mur längs Skånes gräns vore najs!
Inte mig emot!
 
  • Gilla
jac och 2 till
  • Laddar…
Bra, då bestämmer vi det. Bidragen (+4 Miljarder/år) till Malmö från övriga Sverige kan nu användas till annat.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
jonastroms
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har bott i ett av dessa områden, men gör det inte just nu. Har familj och vänner som bor eller bott i dessa områden. Har inget som helst problem att besöka Tensta, Rinkeby, Fittja, Alby etc i Stockholm, områden i Göteborg eller Malmö är för långt bort. Jag ställer samma fråga...
Det gäller inte alla. Du hade kanske inte haft problem med hade din blonda fru haft det lika enkelt tror du? Nej det hade inte varit så det vet jag har en vän som bor i Rinkeby det är katastrof säger han som är lite luttrad. Risken att du råkar illa ut som en medelklass svensson är stor om du inte bor i området.
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
jonastroms
Jag bor i Nacka i Stockholm och där kändes det en gång tryggt och säkert nu händer det mer än förr och vi är skonade från skjutningar så länge, men inte från den nya trenden med villainbrott det har drabbat alla Stockholms mer välbergade områden tyvärr.
 
jonastroms
Kanske är ett gummiband lösningen på problemet.
 
Någon som reflekterat över att Statsmedia slutat skriva/säga "sprängning"? De envisas med att försöka säga/skriva "detonation". Konspiratorisk som jag är så tror jag det är för att allmänheten inte skall "höra" att det är lite farligt.....
 
harry73 harry73 skrev:
Alla ni som känner er otrygga, var bor ni egentligen?
Ni har sån annan bild av verkligheten än jag, och jag vill gärna förstå.
Jag bor i Lomma. I helgen, 100 meter härifrån, blev en tonåring i min sons ålder överfallen av 5 killar, hotad med kniv, rånad och misshandlad. Nu kan man inte låta tonåringar gå ute själva på kvällarna längre. Det är inbrott här i området titt som tätt. Ett enda inbrott har blivit uppklarat så vitt jag vet. Det var en av våra grannar som var hemma när de bröt sig in, han följde efter dem och fångade dem själv.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag bor i Lomma. I helgen, 100 meter härifrån, blev en tonåring i min sons ålder överfallen av 5 killar, hotad med kniv, rånad och misshandlad. Nu kan man inte låta tonåringar gå ute själva på kvällarna längre. Det är inbrott här i området titt som tätt. Ett enda inbrott har blivit uppklarat så vitt jag vet. Det var en av våra grannar som var hemma när de bröt sig in, han följde efter dem och fångade dem själv.
Stackars tjuvarna som råkade ut för ett sådant trauma, hoppas polisen sätter dit grannen ordentligt.. https://www.metro.se/artikel/niklas-grep-misstänkt-tjuv-åtalas-själv-för-olaga-frihetsberövande
 
Fairlane
jonastroms jonastroms skrev:
Det gäller inte alla. Du hade kanske inte haft problem med hade din blonda fru haft det lika enkelt tror du? Nej det hade inte varit så det vet jag har en vän som bor i Rinkeby det är katastrof säger han som är lite luttrad. Risken att du råkar illa ut som en medelklass svensson är stor om du inte bor i området.
Jag har också en vän (kollega) som bor i Rinkeby. Han har en annan bild. Jag har inget problem att röra mig där så hur stor är risken för en medelsvensson egentligen? Känner även kvinnor bosatta i dessa områden, utan problem. Ja problem finns i områdena, men det är inte riktigt samma sak som att det är livsfarligt eller en stor risk. Eller så är risken stor att man råkar illa ut om man som medelsvensson rör sig i Rinkeby, För att avgöra det måste man nog sätta ett värde på "stor". 50% sannolikhet att man råkar ut för något? 10% sannolikhet? 1%? 0,1% etc?

Jag har även bott i två lite "finare" områden i stan. I det ena knivhögs en person till döds efter bråk mellan festdeltagere på två olika fester. I det andra så fick jag inte hämta min bil på parkeringen under några timmar då polisen spärrat av pga att några knäppgökar skjutit en person på platsen. Jag är inte nervös att besöka någon av platserna.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
harry73
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag bor i Lomma. I helgen, 100 meter härifrån, blev en tonåring i min sons ålder överfallen av 5 killar, hotad med kniv, rånad och misshandlad. Nu kan man inte låta tonåringar gå ute själva på kvällarna längre.
Visst händer tråkiga och rent av skrämmande saker.

I 2010 rånades ett stort antal högstadieelever på sina nya skoldatorer i byn.
https://www.sydsvenskan.se/2010-10-20/tiotal-elever-ranade-pa-vag-till-skolan
Och det är självklart att man går igenom säkerheten efter det och kanske ändrar rutiner (gå ihop som grupp eller med vuxna, eller ta andra rutter).

2004 var det inbrottsförsök hos grannen, och det slutade med att både vi och han monterade brytskydd på våra dörrar.
https://www.if-sakerhet.se/hemsakerhet/inbrottsskydd/brytskydd

När jag var ung var det ett antal fall (i Holland) av barn som blev bortförda, våldtagna och mördade. Väldigt läskigt var det tyckte vi barn.

Men när sådana saker händer, försöker jag med minsta möjliga påverkan på mitt liv, göra små anpassningar som gör livet lite säkrare. Och önskan att bo i en gated community har jag absolut inte.

Angående rån på barn, tycker jag att det är läskigt och oansvarigt att våra barn går runt med dyra datorer, surfplattor och telefoner värda en mindre förmögenhet. När jag var ung, hade vi nästan aldrig något värdefullt med oss.
 
Redigerat:
  • Gilla
jonko och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.