R
Det är som att skära i smör med en diamantklinga. Har fall så vattnet leds bort.
Kan man inte fixa fall då får man göra en pumpgrop.
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Ah ok får gräva upp södersidan och undersöka om jag kan få till ett fall.

Kan man hjälpa till fallet med lite betong? Dvs se till att det inte finns små lokala gropar under dräneringsröret?
 
R
D Derbyboy skrev:
Ah ok får gräva upp södersidan och undersöka om jag kan få till ett fall.

Kan man hjälpa till fallet med lite betong? Dvs se till att det inte finns små lokala gropar under dräneringsröret?
Förutsatt att de ligger lägre än grundmuren.
Men de groparna utan för huset kan du lika gärna fylla med makadam.
 
Får väl karva mig ner med en diamatnklinga till en nivå under grundmuren.......

Jag antar dock att det är samma lutning innanför muren som utanför.....
 
Antagligen ”står” det vatten i gropar utanför grundmuren

Och det är där det tillslut tränger in genom muren
 
Sledgen du skrev tidigare att jag skulle strunta i plast men i guiden du skicka står det:

Krypgrund med berg i dagen
Finns sprickor i berget kan fukt ledas upp i krypgrund från grundvattnet beläget längre ner. Kopplas avfuktare in förändras ångtrycket till att bli lägre uppe i krypgrunden, varvid fukt i än större mängd hämtas upp genom sprickorna. Därför ser vi positivt till att byggplasten läggs mot berget. Samtidigt bör vetskap finnas om att synligt berg i krypgrund orsakar än mer uttalat "kylskåpsfenomen", d.v.s. kyler ner krypgrund så daggpunktstemperatur nås där kondens uppstår, med efterföjande skador.
 
R
D Derbyboy skrev:
Antagligen ”står” det vatten i gropar utanför grundmuren

Och det är där det tillslut tränger in genom muren
Man vet inget förrän jorden är borta.
 
R
D Derbyboy skrev:
Sledgen du skrev tidigare att jag skulle strunta i plast men i guiden du skicka står det:

Krypgrund med berg i dagen
Finns sprickor i berget kan fukt ledas upp i krypgrund från grundvattnet beläget längre ner. Kopplas avfuktare in förändras ångtrycket till att bli lägre uppe i krypgrunden, varvid fukt i än större mängd hämtas upp genom sprickorna. Därför ser vi positivt till att byggplasten läggs mot berget. Samtidigt bör vetskap finnas om att synligt berg i krypgrund orsakar än mer uttalat "kylskåpsfenomen", d.v.s. kyler ner krypgrund så daggpunktstemperatur nås där kondens uppstår, med efterföjande skador.
Jag har med avfuktaren så låg fuktighet 50% att jag inte vill ha plast. Fukt från berget typ sprickor kommer kondensera mot plasten och då kan man få pölar under plasten.

I deras ex kör de med en absorbtions avfuktare och den skapar undertryck en sådan skall du inte köpa. Köp en vanlig avfukare som klarar att avfukta ner till ca 10 grader.
 
Redigerat:
Mm jag är med.....

En sak i taget..... och gå vidare tills man har en ok RF
 
Grymt! Känns som ett klockrent val.

Sledgen, stort tack för din kunskap och ditt tålamod. Nu känner jag mig hågad att ge mig på projektet....
 
Som första steg har jag nu placerat ut fyra stycken luftfuktighetsmätare i krypgrunden.

Digitala avläsningar från fyra luftfuktighetsmätare som visar temperatur och luftfuktighet i en krypgrund.
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
R
D Derbyboy skrev:
Som första steg har jag nu placerat ut fyra stycken luftfuktighetsmätare i krypgrunden.

[bild]
Med de värdena som du har nu ligger det säkert på plus 90 på sommaren.
Dvs. Fuktig utomhusluft som kommer in i krypgrunden kondenserar på det kalla berget.
Då du troligtvis inte fixar tätningen av grundmuren i vinter så skulle jag fixa en vanlig avfukare. Placera den där det är som varmast eftersom varm luft bär mer fukt.
Och en vanlig avfuktare kräver viss värme för att avfukta. Du kan alltid förflytta luften i grunden med en kanalfläkt och ett rör/slang.
Viss den drar lite ström men du får se det som golvvärme. Se till att det går att koppla en slang till avfuktaren så att du kan leda vattnet någonstans. Täta ockdå alla kattgluggar. Vill du sänka fukthalten snabbt kör igång en byggvärmare typ 200:-, räcker med 700w läget, men inte utan avfukaren om du inte vill skapa en drivbänk.

Hur värmer du upp stugan idag? Har du frostvakter i källaren. Vattenrör osv.
 
Idag står stugan mer eller mindre på 5-7 grader med direktverkande el under vintern.

Du tycker alltså redan nu att jag ska sätta in en avfuktare?

Jag hade tänkt vänta eftersom jag fått för mig att det inte ”växer” så mycket på vintern.

Vattenledningar, avlopp går i grunden men allt är avstäng under vintern.
 
  • Gilla
carpe
  • Laddar…
R
Sen är det så att största risken för mögel i en krypgrund på berg är senare delen av sommarhalvåret. Mögel tycker inte om kyla.

Du kommer också märka att berget magasinerar en hel del värme på hösten o kyla på våren.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.