Hjälp med fukt och skador i krypgrunden.


Huset (80 m2) står på berg i dagen i stockholmsområdet. I grunden har det gjutits plana ytor. Runt huset växer det buskar och gräs direkt mot huset men det är tort på alla väggar i krypgrunden utom en (november 2018).

Det finns 8 st kattgluggar och en större öppning med dörr. Dörren och gluggarna är öppna året om.

Det finns en öppning genom hjärtmuren på ca 100 X 100 CM.


Skadorna som finns på trossbotten är ”långt” ifrån där vattnet tränger in genom grundmuren. Trossbotten vid själva genomträngningen är tillsynes oskadd.


1. Är det rimligt att den ruttna trossbotten beror på vattengenomträngningen på andra sidan hjärtmuren?

2. Vad bör jag göra för att rädda krypgrunden?

Diagram som visar skador på trossbotten och fuktintrång i en krypgrund, med markerade fuktzoner och skadade områden.

Krypgrund med gjutna ytor, exponerad berggrund, ledningar och synliga tecken på fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den väggen där det just nu tränger in vatten/fukt

Krypgrund med synlig fukt, rörledning och utsatta grundenheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns någon form av avrinningsbrunn.

Krypgrund med synliga fuktskador och rötskadad trossbotten, rörledningar och betongfundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skador i trossbotten
 
R
1. Köp en trådlös hygrometer.
2. Täpp igen kattgluggarna med frigolit.
3. Ozon behandla.
3. Köp en avfuktare från Woods.
4. Boracol på det som är kasst.

Nu kan du planera in att fixa dräneringen, och då riva bort alla växter längs grunden.
 
Tusen tack.

Någon sa att jag skulle ha singel och plast på berget. Vad tror du om det?

Mvh
 
R
D Derbyboy skrev:
Tusen tack.

Någon sa att jag skulle ha singel och plast på berget. Vad tror du om det?

Mvh
Glöm det då dina grundmurar ligger mot berget, fixa dränering, med hårkärl o behandla grundmuren på utsidan. Du kan lägga grundmatta om du känner för det men avfuktaren kommer att sänka luftfuktigheten tillräckligt.

Har själv berg i dagen under hela mitt hus.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Sorry sledge, jag e helt ny på det här....

Att det ruttnat där det är som minst avstånd mellan berg och trossbotten, beror det på att det är där den varma sommarluften kyls av mot det kalla berget?
 
R
D Derbyboy skrev:
Sorry sledge, jag e helt ny på det här....

Att det ruttnat där det är som minst avstånd mellan berg och trossbotten, beror det på att det är där den varma sommarluften kyls av mot det kalla berget?
Kanske... men det spelar just nu ingen roll skaffa dig kontroll över läget med hygrometern så du vet hur mycket problem du har.
 
Tänkte köra en telldus net v2 med Telldus Live tillsammans med fyra stycken sensorer utplacerade i krypgrunden. Därigenom kan jag logga fuktigheten över tid.
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Just kattgluggarna gjordes någon gång på tidigt 90-tal just för art komma till rätta med fukten. Märkligt!
 
R
D Derbyboy skrev:
Just kattgluggarna gjordes någon gång på tidigt 90-tal just för art komma till rätta med fukten. Märkligt!
Täppa kattgluggarna gör man bara för att inte avfuktaren skall behöva avfukta hela omgivningen. Utan avfuktare då har man gluggarna öppna.
 
Ahh ok, och på tidigt 90-tal då var avfuktarna inte så vanliga/billiga så då försökte dom istället vädra ut fukten.......borde dock vara stängda på sommar så att varm luft inte kommer in och kyls mot berget.

Ska jag se över dräneringen mot de väggar som inte ”läcker”? Blir en del grävande...

Du skrev dränering med hårkärl vad menade du med det?

Mvh
 
R
Hålkärlet är en rundad övergång mellan grundmuren och berget. Viktigt att det är tätt, på dina bilder kan man se att det läcker in där. Körde vattenglas o kallasfalt på min grund. Sen drog jag dränering i berget med en diamant klinga, så att det inte kunde bli stående vatten någonstans. Du kan också sätta platonmatta mot grundmuren.
 
R
Om du har stuprör som släpper ut vatten vid huset fixa förlängning till dessa så du släpper ut vattnet långt från grunden.
 
Det har jag....kanske kan dra om dessa runt huset i ett slutet system när jag ändå ska gräva upp runt hela huset.

Lyckades du såga med diamntklinga i berget?

Jag antar att du fick till ett fall ut och bort från huset på sidorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.