Hej alla!

Jag har väggar som är 71 mm tjocka. På ena sidan kattvind, på andra sovrum. Jag vill sätta infällda uttag i sovrummet, men vilken dosa har 71 mm sarg, liksom? Förslag mottages tacksamt.

Ha en fin kväll på er :)
 
G Grod4n skrev:
[länk]

Inbyggnadsdjup på 38mm.
Ja, det är lite mer än halvvägs :( Vad göra resten av väggdjupet i hålet?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja, det är lite mer än halvvägs :( Vad göra resten av väggdjupet i hålet?
Varför behöver du en dosa som är lika med väggdjupet? Dosorna bygger ju betydligt mindre. Det finns en uppsjö av dosor att välja mellan, som du gör hål för i befintlig vägg och som sätts fast med hjälp av klor.
Eller förstår jag dig fel?

Mvh
 
Har du en plankvägg eftersom du behöver så djupa dosor ? Det finns nog inga dosor som klarar tjockare väggbeklädnad än ca 40 mm. Vill man ha djupare dosor får man använda förhöjningsringar och långa dosskruvar.
 
Jag fattar inte riktigt heller??
Du ska ju inte skruva dosorna i bakomvarande vägg. Antingen regelfäste eller skivfäste eller senil/rot dosa.
 
S SiggeEklund skrev:
Varför behöver du en dosa som är lika med väggdjupet? Dosorna bygger ju betydligt mindre. Det finns en uppsjö av dosor att välja mellan, som du gör hål för i befintlig vägg och som sätts fast med hjälp av klor.
Eller förstår jag dig fel?

Mvh
Nejdå, du förstår rätt, men om jag inte missminner mig så skall dosan gå hela djupet i hålet i väggen. Jag TROR att det har med brandsäkerhet att göra. Material i en vägg (som i mitt fall) har ÅBP, OSB, gips (och alltså papp) och massivt trä. Skulle någonting gå snett, så skall det göra det i dosan. Inte i väggen, om du förstår vad jag menar. Vidare matar jag uttaget i sovrummet från kattvinden 71 mm från uttaget. Jag vill alltså gå med fk-tråd (1,5 mm2) i slang till dosa på kattvinden som mynnar ut i uttaget i sovrummet. Frågan blir då; hur gör jag för att göra det korrekt och säkert.
 
Och ska man fästa dosor i bakomvarande vägg finns det distansklotsar av lika tjocklek, i alla fall till dom lite bättre fabrikaten.
 
E elmont skrev:
Har du en plankvägg eftersom du behöver så djupa dosor ? Det finns nog inga dosor som klarar tjockare väggbeklädnad än ca 40 mm. Vill man ha djupare dosor får man använda förhöjningsringar och långa dosskruvar.
Japp. Massiv plankvägg som jag jämnar av med osb och gipsa och plastat.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nejdå, du förstår rätt, men om jag inte missminner mig så skall dosan gå hela djupet i hålet i väggen. Jag TROR att det har med brandsäkerhet att göra. Material i en vägg (som i mitt fall) har ÅBP, OSB, gips (och alltså papp) och massivt trä. Skulle någonting gå snett, så skall det göra det i dosan. Inte i väggen, om du förstår vad jag menar. Vidare matar jag uttaget i sovrummet från kattvinden 71 mm från uttaget. Jag vill alltså gå med fk-tråd (1,5 mm2) i slang till dosa på kattvinden som mynnar ut i uttaget i sovrummet. Frågan blir då; hur gör jag för att göra det korrekt och säkert.
Ring en elektriker.
 
G Grod4n skrev:
Jag fattar inte riktigt heller??
Du ska ju inte skruva dosorna i bakomvarande vägg. Antingen regelfäste eller skivfäste eller senil/rot dosa.
OK? Är det inte ok att fästa dosorna i bakomvarande vägg?
 
E elmont skrev:
Och ska man fästa dosor i bakomvarande vägg finns det distansklotsar av lika tjocklek, i alla fall till dom lite bättre fabrikaten.
Jag behöver inte mer distans, eller missförstår jag?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
OK? Är det inte ok att fästa dosorna i bakomvarande vägg?
Klart du kan göra det men jag förstår inte varför du ska göra det. Men du ska inte skruva i dosan utan i fästhålen.
 
G Grod4n skrev:
Klart du kan göra det men jag förstår inte varför du ska göra det. Men du ska inte skruva i dosan utan i fästhålen.
Självklart skruva i fästhålen.

Vänta så skall jag ta ett par bilder.
 
Bilder.
 
  • Gul apparatdosa fastskruvad på en trävägg med två utstickande rörstumpar och en etikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband som mäter diameter på ett hål i en gipsskiva för en infälld taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.