Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har bott i ett av dessa områden, men gör det inte just nu. Har familj och vänner som bor eller bott i dessa områden. Har inget som helst problem att besöka Tensta, Rinkeby, Fittja, Alby etc i Stockholm, områden i Göteborg eller Malmö är för långt bort. Jag ställer samma fråga...
Nej självklart kan man besöka dessa områden.
Men dom är absolut inga säkra områden.
Har själv bott och har nära familj och vänner som bor eller bott i sådana områden. Vissa bor kvar några sitter inne vissa är döda men dom flesta har flyttat.
Har vänner som försökt ha företag i sådana områden och det gick absolut inte.
Har vänner som jobbar som poliser i Stockholm och då får man en ganska tydlig bild hur mycket problem det är i vissa miljonprogram runt våra stor städer.
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Rätt vanligt runt medelhavet
Exempel?
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har bott i ett av dessa områden, men gör det inte just nu. Har familj och vänner som bor eller bott i dessa områden. Har inget som helst problem att besöka Tensta, Rinkeby, Fittja, Alby etc i Stockholm, områden i Göteborg eller Malmö är för långt bort. Jag ställer samma fråga...
Ja säkert jätte tryggt att bo där, knappast, varken som pur svensk eller icke Svensk. Man kan säkert bo där men nog ökar risken rätt påtagligt att råka ut för ett brott än i ett villa område med skötsamma skattebetalare.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
BirgitS
G Ganescha skrev:
Ja säkert jätte tryggt att bo där, knappast, varken som pur svensk eller icke Svensk. Man kan säkert bo där men nog ökar risken rätt påtagligt att råka ut för ett brott än i ett villa område med skötsamma skattebetalare.
Kom med källa till dina påståenden. Hur många fler inbrott eller rån sker där per person som bor där jämfört med något annat område?
Och för att anknyta till ämnet: På vilket sätt är detta applicerbart på behovet att bygga inbrottssäkert?
Det är väl inga områden där det byggs villor av privatpersoner eftersom sånt inte finns i detaljplanerna.
 
  • Gilla
crappyusrname och 2 till
  • Laddar…
Det är svårt att hitta just bostadsinbrott nedbrutet på stadsdel och få fram vettiga uppgifter på ett snabbt och enkelt sätt, men att kräva bevis för att det finns fattiga, mer otrygga områden i Sverige är närmast löjligt. Naturligtvis gör det det, och det torde vara allmänt känt att samhället svikit dessa områden och dem som bor där, särskilt kvinnorna.

Att det sen skulle vara irrelevant för tråden för att det ändå inte finns några detaljplanerade villaområden där...hej struts! Förtjänar inte andra än den villaboende medelklassen säkerhet i sina hem?

Här har BRÅ samlat det de har om socialt utsatta områden, och ja, det är ett problem.
 
  • Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
Varenda Brf inne i Stockholm är ju en gated community med sina låsta portar.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Exempel?
Jag befinner mig stora delar av sommaren i Spanien och där är det ganska vanligt vanligt både nära turiststråken och även utanför.Reser ni aldrig?
Själv bor jag i en halvstor stad med vår Brf mitt emot ett studentområde med teknister, och det är även ett stråk förbi där folk går till och från krogen. Vi har haft mest problem med cykelstölder och att studenterna går in på gården och relaxar och spyr runt våra trädgårdsmöbler etc. Jag tror inte studenterna känt sig nämnvärt segregerade om vi hade stängt till gården för att slippa städa ute varje helg.
Men när vissa projicerat sina rädslor om gangsteruppgörelser och brandinfernon och att vi bidrar till samhällets omstörtning kanske vi får tänka om .
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Kom med källa till dina påståenden. Hur många fler inbrott eller rån sker där per person som bor där jämfört med något annat område?
Och för att anknyta till ämnet: På vilket sätt är detta applicerbart på behovet att bygga inbrottssäkert?
Det är väl inga områden där det byggs villor av privatpersoner eftersom sånt inte finns i detaljplanerna.
Nu skojar du väl ändå med mig? Du som gillar SVT så mycket har väl ändå sätt alla program där dom har tagit upp dessa problem? Där butiksägare får stänga sina butiker pga. Alla rån, där poliserna går ut med att det är som krigszoner. Haha... vad lever folk under för sten? Sen är statistik i Sverige lika med en piss havet värt, ungefär.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kom med källa till dina påståenden. Hur många fler inbrott eller rån sker där per person som bor där jämfört med något annat område?
Och för att anknyta till ämnet: På vilket sätt är detta applicerbart på behovet att bygga inbrottssäkert?
Det är väl inga områden där det byggs villor av privatpersoner eftersom sånt inte finns i detaljplanerna.
Min far flyttade från ett av dessa områden för några år sedan, flyttade dit 79.
Dom sista åren så brann det så mycket bilar så han vågade inte ha sin i området han bodde i.
Alla fönster mot loftgångar sattes det galler på och alla dörrar byttes ut mot säkerhetsdörrar detta var sent 90 tal.
Alla lägenhetsförråd togs bort då det var omöjligt att ha i dessa hus samt det förvarades otroligt stora mängder stöldgods i dessa utrymmen.
Cyklar mopeder gick inte att ställa utomhus.
Dom lokala affärerna utpressades eller rånades så ofta att dom ofta inte ens polisanmälde brotten.
Person rån knarkaffärer misshandlar bilinbrott våltäkter etc etc etc.
Största problemet i vissa av dessa områden är att så mycket brott aldrig polisanmäls så det blir aldrig något i statistiken.
 
  • Arg
hjalle74
  • Laddar…
Fairlane
Min erfarenhet av gated community är från USA. Där jag var så var man tvungen att passera en bemannad station för att komma in på området med bil (vilket i praktiken var det enda sätt man rörde sig på). Vakter cirkulerade också området med bil. Det skiljer sig väl rätt mycket från att sätta kodlås till entrén i en BRF. När jag bodde i bostadsrätt hade vi kodlås på entrédörren, men det var ju ingen som kollade folk som kom in i byggnaden. Jag ser inte det som en gated community.
 
T twoody skrev:
Min far flyttade från ett av dessa områden för några år sedan, flyttade dit 79.
Dom sista åren så brann det så mycket bilar så han vågade inte ha sin i området han bodde i.
Alla fönster mot loftgångar sattes det galler på och alla dörrar byttes ut mot säkerhetsdörrar detta var sent 90 tal.
Alla lägenhetsförråd togs bort då det var omöjligt att ha i dessa hus samt det förvarades otroligt stora mängder stöldgods i dessa utrymmen.
Cyklar mopeder gick inte att ställa utomhus.
Dom lokala affärerna utpressades eller rånades så ofta att dom ofta inte ens polisanmälde brotten.
Person rån knarkaffärer misshandlar bilinbrott våltäkter etc etc etc.
Största problemet i vissa av dessa områden är att så mycket brott aldrig polisanmäls så det blir aldrig något i statistiken.
Ja, man undrar lite hur det står till när man inte kan acceptera att problemområden är just problemområden..... Jordbro nu på morgonen:

Brända bilar på en parkeringsplats med en byggnad och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
Att det är problem i Tensta och ett antal liknande områden tror jag de flesta av oss kan vara överens om. Och det har varit problem i typ 40 år. Karaktären av problemen har ändrat sig en del på senare år.

Men vad har det med Gated communities att göra? Om det är otryggt att bo i Tensta, så blir det väl inte mer otryggt att bo i villa i Bromma?

Jag kör bil genom Tensta dagligen, jag åker ibland buss genom Tensta, För att få lite perspektiv skulle jag råda er som är tveksamma inför ”horderna” av nyanlända. Ta en busstur i morgonrusningen genom Tensta o Rinkeby. Det är packat med folk på bussen, men man får precis samma känsla som på andra linjer av folk på väg till jobbet, ungdomar på väg till olika skolor som sitter och förhör varandra på läxor osv. Med andra ord, folk som bor i de här områdena är ganska lika oss som bor på andra platser. Vilket ofta försvinner i debatten.

Men jag skulle inte vilja bo där.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
G Ganescha skrev:
men nog ökar risken rätt påtagligt att råka ut för ett brott än i ett villa område med skötsamma skattebetalare.
Och allra minst risk är det om man bor i ett villaområde med skötsamma skattesmitare . :)
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Min erfarenhet av gated community är från USA. Där jag var så var man tvungen att passera en bemannad station för att komma in på området med bil (vilket i praktiken var det enda sätt man rörde sig på). Vakter cirkulerade också området med bil. Det skiljer sig väl rätt mycket från att sätta kodlås till entrén i en BRF. När jag bodde i bostadsrätt hade vi kodlås på entrédörren, men det var ju ingen som kollade folk som kom in i byggnaden. Jag ser inte det som en gated community.
Det sitter lås på ingången till trapphuset i varje Brf för att man inte vill ha dit obehöriga = gated community!
 
BirgitS
Citat från Wikipedia:
In its modern form, a gated community (or walled community) is a form of residential community or housing estate containing strictly controlled entrances for pedestrians, bicycles, and automobiles, and often characterized by a closed perimeter of walls and fences.Similar walls and gates have separated quarters of some cities for centuries. Gated communities usually consist of small residential streets and include various shared amenities. For smaller communities, these amenities may include only a park or other common area. For larger communities, it may be possible for residents to stay within the community for most daily activities.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gated_community
Väldigt långt från ett portlås.

Om ett portlås vore allt som räcker för att det skulle bli en "gated community" skulle ju problemområdena vara fulla av "gated communities" och ett klart bevis för att sådana inte skyddar mot brottslighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.