Status
Tråden går ej att kommentera.
Det singalerar väl även att man har stöldbegärliga prylar.
 
engs
D Daniel 109 skrev:
Det singalerar väl även att man har stöldbegärliga prylar.

Nått sånt kanske, (okrossbart glas om man inte vill klicka upp en film) fast det kräver väl även att man tänker på hur de monteras. Dvs så man inte kan lyfta ut kassetterna eller så.

Edit: https://www.expressen.se/gt/bostadsforening-skyddar-sig-mot-grannarna-med-taggtrad/
Nybyggda bostadsrättsföreningar kommer nog börja byggas och saluföras mer och mer som motsvarande gated community.
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Hade älskat att bo i ett Gated community, tryggt. Hoppas det byggs mer av det i framtiden. Kommer behövas.
 
  • Gilla
carinashem och 5 till
  • Laddar…
Jag vill absolut inte ha ett sådant samhälle. Då ska man inte bidra till det heller.
 
  • Gilla
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
Jag hävdar bestämt att det bara finns ett sätt att minska brottsligheten.
Det innebär bland annat följande åtgärder:

-En effektiv och tillräckligt stor och välutrustad poliskår.
-Tullare med tillräckligt stora befogenheter och resurser att verkligen försvåra införsel av knark och utförsel av stöldgods.
-En socialpolitik som ger fattiga andra möjligheter i livet än att slås ut och bli knarkare
-En jämlik skola för både fattiga och rika
 
  • Gilla
jan_martinsson och 18 till
  • Laddar…
Inbrottstjuvar brukar välja ett hus där de hyfsat snabbt kan ta sig in och ut osedda.
Se till att ditt hus inte är det enklaste huset på gatan för en tjuv, så har du kommit ganska långt.
Vilka åtgärder du behöver vidta beror förstås på ditt hus: Mer ytterbelysning, bättre lås på altandörren, klippa ner en häck så att det blir mer insyn, galler eller lås på källarfönster, etc.

Fundera på vad som är husets svagaste punkt, och börja med den. Lek med tanken att du har råkat låsa dig själv ute, ingen i närheten har extranyckel, och du har lämnat en stekpanna på spisen som kan ta eld om en stund. Vad hade du gjort?
Jag hade tagit järnspettet som står i ett olåst trädgårdsförråd, bänt upp ett källarfönster och klättrat in. Så vad borde jag göra? Sätta lås på trädgårdsförrådet och en montera en metallstång innanför varje källarfönster. Då tar tjuven grannens hus i stället. Eller går till nästa gata.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag hävdar bestämt att det bara finns ett sätt att minska brottsligheten.
Det innebär bland annat följande åtgärder:

-En effektiv och tillräckligt stor och välutrustad poliskår.
-Tullare med tillräckligt stora befogenheter och resurser att verkligen försvåra införsel av knark och utförsel av stöldgods.
-En socialpolitik som ger fattiga andra möjligheter i livet än att slås ut och bli knarkare
-En jämlik skola för både fattiga och rika
Vilket inte kommer hända i Sverige. Därför är det så mycket enklare bygga ett Gated community. Trygghet för befolkningen är knappast politikernas starka sida.
 
Det beror väl på vilka vi röstar på. Jag känner inte för att låsa in mig själv.
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
J
Det räcker i princip med att man inte kan köra in bilen i området. alltså en mur runt, och en port. Gör underverk för inlåsningskänslan. Rätt vanligt runt medelhavet.
 
G Ganescha skrev:
Hade älskat att bo i ett Gated community, tryggt. Hoppas det byggs mer av det i framtiden. Kommer behövas.
Jag hade en kontorsgranne tidigare som levde i en gated community i ett annat land, ännu tidigare. Där körde en bil rakt förbi vakterna, sköt en person på trottoaren. Min grannes dotter som blev vittne sköts också ihjäl när hon försökte hjälpa den skjutne. Därav att han inte var kvar i det landet.

Gated communities ger en falsk trygghet. Jag har själv bott några veckor i en gated community i Dehli för några år sedan, där satt visserligen en vakt utanför just "mitt" hus med en luggsliten mauser i knäet, utöver inpasseringskontrollen till området där de hade automatvapen, och patrullerade längs staketet. Men jag var mer orolig för ett vådaskott från honom än något annat. Och jag är fullkomligt övertygad om att en tjuv lätt skulle kunna smita in trots bevakningen.

Gated communities tror jag inte löser några problem.
 
  • Gilla
Modig och 8 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det räcker i princip med att man inte kan köra in bilen i området. alltså en mur runt, och en port. Gör underverk för inlåsningskänslan. Rätt vanligt runt medelhavet.
Och hjälper det? Nej, det blir en massa inbrott trots höga murar och grindar.

En släkting har hus vid rivieran, med hög mur och fjärrstyrd grind. De har aldrig råkat ut för inbrott när de själva är där, men hyresgäster (när de själva inte är där) har drabbats några gånger.

Däremot höll de på att brinna upp i samband med en skogsbrand. De såg elden rusa uppför en sluttning mot sitt hus och evakuerade, och väl nere vid grinden, "elen försvann ju för 4 timmar sedan", tillbaka till det nu rökfyllda huset, leta verktyg. De lyckade få upp en grindhalva och fick fly till fots, bilen var för bred. När de kom ett par hundra meter från huset blev huset vattenbombat. Huset klarade sig.
 
harry73
R RapidSledge skrev:
När du sitter på Gran Canaria ser du att det är mycket galler för fönster o dörrar på markplan, fast det skulle kräva bygglov för att sätta upp det i Sverige...
Eventuellt krävs det bygglov om man sätter det på utsidan (inom detaljplanerat område), sätter du det på insidan, krävs det inte bygglov.
Det finns också folie som gör det svårare att ta sig in genom fönstret, men då tar tjuvarna ut hela glaskassetten.

Men det enklaste och billigaste är som @Thomas_Blekinge säger att inte bry sig så mycket.
 
J
H hempularen skrev:
Och hjälper det? Nej, det blir en massa inbrott trots höga murar och grindar.

En släkting har hus vid rivieran, med hög mur och fjärrstyrd grind. De har aldrig råkat ut för inbrott när de själva är där, men hyresgäster (när de själva inte är där) har drabbats några gånger.

Däremot höll de på att brinna upp i samband med en skogsbrand. De såg elden rusa uppför en sluttning mot sitt hus och evakuerade, och väl nere vid grinden, "elen försvann ju för 4 timmar sedan", tillbaka till det nu rökfyllda huset, leta verktyg. De lyckade få upp en grindhalva och fick fly till fots, bilen var för bred. När de kom ett par hundra meter från huset blev huset vattenbombat. Huset klarade sig.
Det stämmer säkert men då kan man anföra att det inte hjälper med lås på dörren eftersom inbrott sker ändå. Risken att brinna inne använder även en del till att förklara varför de inte använder bilbälte heller. Själv menar jag att man kan bättra på oddsen att slippa inbrott. Kanske inte i Kalifornien dock, eller om man har något otalt med Gomorran. Anekdotisk bevisföring är annars ganska roligt; använder det själv rätt ofta :cool:
 
Redigerat:
engs
H hempularen skrev:
Och hjälper det? Nej, det blir en massa inbrott trots höga murar och grindar.
Fast man minskar säkert andelen mera opportunistiska infall av småstölder och vandalism. Högre risk kräver mer potentiellt utbyte för att det ska vara värt risken. De flesta kriminella bortsett från de grovt drogpåverkade räknar nog också på risk / reward om inte annat så undermedvetet.

Nu tror jag ingen svensk bostadsrättsförening har råd med sådant som vakter och liknande, utan det kommer nog handla mer om murar och husplaceringar för att skapa innergårdar etc.

Men kom på en sak jag faktiskt skulle uppskatta med en gated community av USA-typ med vakt och grind. Tänk att de stoppar alla försäljare, dels rena "dammsugarnasare" men också försäljare av religon, politiker inför val osv. Skulle vara rätt så skönt.
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Vilket inte kommer hända i Sverige. Därför är det så mycket enklare bygga ett Gated community. Trygghet för befolkningen är knappast politikernas starka sida.

Mm, mer segregering har ju säkert en fantastisk effekt på minskad brottsstatistik...
 
  • Gilla
jonko och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.