Systemkalops
F fsn skrev:
Jag skrev ut lite bitar idag på en ZYYX Pro. Kofiberarmerad PA. Skillnaden är påtaglig jämfört samma bitar i ABS. Såg att det fanns kolfiberarmerad PLA men den borde vara betydligt klenare än PA.
Vart inne och kollat på ZYYX PROn några dagar blir på julklapps listan. (y)
 
F
Systemkalops Systemkalops skrev:
Vart inne och kollat på ZYYX PROn några dagar blir på julklapps listan. (y)
Den är ju relativt dyr, runt 50’ tror jag. Hade det varit egna pengar hade jag siktat på nåt billigare.

Den största nackdelen med ZYYX tycker jag är att det bara är singel skrivarhuvud. Stödmaterialet av byggmaterial stör mer än jag hade räknat med. Skriver ut mycket munstycken och snap-in geometrier med höga precisionskrav. Det fixar den inte där det behövs stödmaterial.

En skrivare med två skrivarhuvud där man kan köra ett vattenlösligt stödmaterial i ena vore toppen. Tips någon?
 
  • Gilla
Systemkalops och 1 till
  • Laddar…
Prusa i3 (https://shop.prusa3d.com/en/) kostar en bit under tio tusen och kan uppgraderas med ett kit för att kunna köra upp till fem filament samtidigt. Den får väldigt bra recensioner. Jag planerar själv att köpa en sådan som byggsats för €769, men uppgraderingen får nog vänta.

Mvh, Magnus
 
A axn skrev:
Prusa i3 ([länk]) kostar en bit under tio tusen och kan uppgraderas med ett kit för att kunna köra upp till fem filament samtidigt. Den får väldigt bra recensioner. Jag planerar själv att köpa en sådan som byggsats för €769, men uppgraderingen får nog vänta.

Mvh, Magnus
Är du intresserad av DIY har jag ett "prusa"-projekt som är halvfärdigt .. det är modellen med snäppet grövre gängstänger och slipade axlar. Chassie i MDF istället för sladdrig alu-plåt .."wish"-elektronik, dator-PSU för strömförsörjning (äldre variant med bra kräm på 12v) .. saknar egentligen bara hot-end, extruder och arduino ... jag kommer nog aldrig göra klart det, så det kan överlåtas för en billig peng ...
 
Tack Dan, men eftersom min tid är begränsad så kör jag på "Original Prusa" där alla delar och förhoppningsvis en "IKEA-style" monteringsanvisning medföljer. Strålande tillfälle för någon annan i tråden att skaffa ett hobbyprojekt! :)
 
Systemkalops
Man spar pengar när man kan tillverka hemma slipper man åka ut betala bensin stå i kö för att köpa nåt man kan skriva ut i 3D hemma. Helt otroligt bra.
 
Systemkalops
En låda i vapenskåpet hade behövt en hängdel och upphängbara askar på insidan av skåpdörrn. Det finns inte att köpa de jag vill ha, så de måste man tillverka själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.