Cervus Elaphus
Jag ska byta plastmattan i hallen och vet inte om det ska vara parkett eller klinker vilka fördelar och nackdelar finns? Alla svar mottages gärna.
 
Cervus Elaphus Cervus Elaphus skrev:
Jag ska byta plastmattan i hallen och vet inte om det ska vara parkett eller klinker vilka fördelar och nackdelar finns? Alla svar mottages gärna.
Parkett kan bli rätt repigt i en hall.
 
  • Gilla
J-stedt och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Fulkemisten
Ja. Hade kört på klinker. Lättstädat och hållbart. Svårare att lägga själv kanske? Eller inte, det beror ju på hur händig man är. Ska man ta in någon blir klinker nog dyrare. I alla fall om man pratar om laminatparkett.
 
  • Gilla
Cervus Elaphus och 1 till
  • Laddar…
Y
Hall = blöta skor och kläder = man är orolig att parketten ska ta skada. Samt risk för knarrande och skador om gammelmormor kommer och moppar golvet med 5 liter vatten.


Jag hade valt plastmatta igen. dagens är fina och rätt så verklighetstrogna trä/klinker imitationer.

ångrar jag tog parkett i halva huset
 
Mina åsikter:
Parkett:
+ Snyggt?
+Lätt att lägga
- Fuktkänsligt
- Repkänsligt
-PGA ovanstående kommer parkett att leva ett kort liv i en hall.

Klinkers:
+ fukttåligt
+ hårt repas inte
- Krångligare att lägga och beroende av bra undergolv.
-Kallt om man inte har golvvärme.
-Om man har ljusa fogar kan de bli svårtvättade.
 
Fulkemisten
U Urban J A skrev:
Mina åsikter:
Klinkers:
+ fukttåligt
+ hårt repas inte
- Krångligare att lägga och beroende av bra undergolv.
-Kallt om man inte har golvvärme.
-Om man har ljusa fogar kan de bli svårtvättade.
Exakt så. Därför kör man med mörk fog och installerar golvvärme om man inte redan har. Då får man bannemej ett perfekt hallgolv.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Det beror på! Parkett om du bor i en lägenhet och inte drar snö och slask rakt in. Det är ganska hållbart och en bra hallmattan är inte dyr. Klinker om du bor i hus, har småbarn eller kommer in i hallen med smutsiga stövlar från skogen ofta.
 
  • Gilla
Pamnor
  • Laddar…
Väljer man fel sorts klinker kommer det alltid att se smutsigt ut. Se mörk klinker. Vattnet torkar, det blir kalkavlagringar, dammet syns etc. Så är det hos min syster och hon ångrar ofta att hon la in mörkgrått, skifferliknande klinker. Jag skulle ha valt en av dagens snygga plastmattor som både är lättskötta och ser naturtrogna ut. Ett perfekt hallgolv.
 
Överväg riktig sten istället för klinker.
Så mycket snyggare. Dyrare ja men över tid en trevlig investering.

Parkett - ganska snyggt, slipper skarvar men finns risk att det blir fult efter ett tag.

Klinker - praktiskt, relativt billigt, inte jättesnyggt...

Sten (granit, kalk, marmor) - praktiskt, snyggt, ganska dyrt.
 
  • Gilla
Pamnor
  • Laddar…
Fulkemisten
Nej. Det kommer se smutsigt ut om man inte städar varje vecka. Där är man ju olika men jag moppar av mitt grafitgråa klinker nån gång i veckan. Samtidigt som man städar liksom.
 
optimum rolri skrev:
Aldrig mer plastmattor när man insett hur mycket skit det finns i dem.

[länk]
Ja, hellre linoleum i så fall!
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Lägg kalkstensgolv :)
 
optimum rolri skrev:
Aldrig mer plastmattor när man insett hur mycket skit det finns i dem.

[länk]
En artikel om en artikel som citerar en studie som inte har tittat på platmattor och cancer. Det är nog skäl för att förbjuda dem tom ..
 
Kalkstensgolv är jättesnyggt, med väldigt känsligt för spill och kräver rätt mycket underhåll. Jag skulle tveka i hallen!
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.