Status
Tråden går ej att kommentera.
jonastroms
Måste man bygga säkrare bostäder i framtiden eller blir man bara paranoid av nyheterna? Inbrott efter vilken bil du har på parkeringen vid huset i Stockholm har blivit en trend. Måste man bygga säkrare hus likt bunkrar i framtiden?
 
  • Gilla
Stadsfiskalen
  • Laddar…
Mycket bra fråga. Det finns en paranoid övertro på att man kan bygga bort inbrottsrisken.
Det hela är en attitydfråga. Är du kroniskt rädd så kan du betala jävligt mycket för jävligt onödiga grejer och känner ett slags trygghet. Och känna dig otrygg ändå (är larmet på? Har jag glömt något?). Tänk ett steg längre: du sitter på Gran Canaria och larmet ljuder i din telefon. Vad gör du då? Du kan inte göra ett skit. Bättre om du inte vet om ser det när du kommer hem.
Är du mer avslappnad så har du vanliga säkra lås runtom och så bryr du dig inte mer om det.
Jag lever väldigt obekymrat. Jag avskärmar alla kvällstidningarnas berättelser om hemska inbrott och allt. Läs istället BRÅ's brottstatistik. Räkna ut risken för ditt område och jämför med risken för trafikolycka, benbrott genom halka, och allt annat elände som kan drabba oss.
Berätta gärna om dina resultat!
 
  • Gilla
TheGame och 5 till
  • Laddar…
Du kan ju allt köpa en skruttbil och ställa på infarten i förebyggande syfte.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
jonastroms och 3 till
  • Laddar…
R
T Thomas_Blekinge skrev:
Mycket bra fråga. Det finns en paranoid övertro på att man kan bygga bort inbrottsrisken.
Det hela är en attitydfråga. Är du kroniskt rädd så kan du betala jävligt mycket för jävligt onödiga grejer och känner ett slags trygghet. Och känna dig otrygg ändå (är larmet på? Har jag glömt något?). Tänk ett steg längre: du sitter på Gran Canaria och larmet ljuder i din telefon. Vad gör du då? Du kan inte göra ett skit. Bättre om du inte vet om ser det när du kommer hem.
Är du mer avslappnad så har du vanliga säkra lås runtom och så bryr du dig inte mer om det.
Jag lever väldigt obekymrat. Jag avskärmar alla kvällstidningarnas berättelser om hemska inbrott och allt. Läs istället BRÅ's brottstatistik. Räkna ut risken för ditt område och jämför med risken för trafikolycka, benbrott genom halka, och allt annat elände som kan drabba oss.
Berätta gärna om dina resultat!
När du sitter på Gran Canaria ser du att det är mycket galler för fönster o dörrar på markplan, fast det skulle kräva bygglov för att sätta upp det i Sverige...
 
Man kan ju inte gardera sig. De flesta hus har ju fönster som inte bereder så stora problem att krossa för den som vill in. Det är väl upp till var och en att lägga ribban. En sidofråga. Vilken bil skall man ha för att minimera risken för inbrott?
 
R
A Avemo skrev:
Man kan ju inte gardera sig. De flesta hus har ju fönster som inte bereder så stora problem att krossa för den som vill in. Det är väl upp till var och en att lägga ribban. En sidofråga. Vilken bil skall man ha för att minimera risken för inbrott?
Trampbil alt. Ahlgrens.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Bostadsinbrotten ökar inte. De har länge legat kring 1%, det vill säga 1 av 100 bostäder utsätts varje år.
 
  • Gilla
En apelsin och 1 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Bostadsinbrotten ökar inte. De har länge legat kring 1%, det vill säga 1 av 100 bostäder utsätts varje år.
tittar man på de tio senaste åren har inbrotten ökat med 24% så de du skriver är inte riktigt sant. Blir så när de går från låga nivåer (1-1,3%)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Bilrån i hemmet under pistolhot har DEFINITIVT ökat eftersom att dem inte har förekommmit alls innan det demografiska experimentet inleddes för 30 år sedan..
 
  • Gilla
Skärkarln och 4 till
  • Laddar…
Det fanns lättare sätt att ta en bil för 30år sedan. Det är stöldskydden som resulterat nya metoder hos brottslingarna.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Bilrånen går ju inte heller att bygga bort med mindre än att man aldrig går ut.

3 meter hög mur med taggtråd och grind som hämtad från Kumla känns ju inte så estetiskt korrekt.

En bil jag aldrig skulle löpa risken med är t.ex en Audi RS6. Känns ju som den är som gjord för att vara en stöldmagnet. Antingen får de dina grejer du har inne eller så har de en bil till nästa pantbanksrån.
 
T topmount skrev:
tittar man på de tio senaste åren har inbrotten ökat med 24% så de du skriver är inte riktigt sant. Blir så när de går från låga nivåer (1-1,3%)
Jag håller inte med dig. Om du söker stöd för en åsikt att bostadsinbrotten ökar så kan du förstås välja ut två enstaka år (tex 2006 och 2016) och peka på en procentuell skillnad i statistiken, men tittar du på trenden över 10 år så är det svårt att säga att den är kraftigt ökande:

https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/bostadsinbrott.html

Jämför man med 70- och 80-talet så skedde det fler bostadsinbrott då (i relation till befolkningsmängden). Omkring 1990 gick bostadsinbrotten ner med ca 25%. Sedan ökade de lite igen omkring 2000, men inte till samma nivåer som tidigare:

http://3.bp.blogspot.com/-KHMQSiKjK...AAXtk/WoutVWY1lDo/s1600/bostadsinbrott_02.png
 
  • Gilla
fia_mstd och 4 till
  • Laddar…
Ja statistik är svårt 24% kommer från samma källa som du andvänder (BRA)
”Under den senaste tioårsperioden (2008–2017) har det totala antalet anmälda bostadsinbrott ökat med 24 procent; ökningen var dock starkast fram till 2011. ”
 
BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
Du kan ju allt köpa en skruttbil och ställa på infarten fört att dämpa din paranoja.
Hade en kollega som tyckte att man skulle ha kvar barnens trehjuling och andra småbarnsleksaker på framsidan även när de växte upp för då skulle den eventuella inbrottstjuven tänka att där bor en småbarnsfamilj och sådana som rätt nyligen har flyttat till villa har ont om pengar och har just inga värdesaker så jag väljer ett annat hus.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Fairlane
Ett sätt att minska risken för inbrott är att sätta rejäla galler för dörrar och fönster. Nackdelen är (bortsett från det estetiska och känslan att bo i ett fängelse) hur man snabbt kommer ut (eller räddningstjänsten in) vid brand. Så man får väl göra en bedömning om man tror att risken för inbrott är större än risken för brand och även väga in konsekvensen att förlora saker respektive människoliv.. jag undviker nog att göra mitt hem till ett fängelse, men andra får såklart göra sin bedömning.
 
  • Gilla
Pen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.