"Takstolarna" är underdimensiorerade och den övriga konstruktionen har ingenting som bär upp taket. Besiktningsmannen lär inte bli imponerad. Tråkigt att det drar ut på tiden, men det lär lösa sig!
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
G granskogen skrev:
Vet inte om ni ser bättre men
Det var en mycket märklig takkonstruktion. Hoppas att det inte kommer snö på den.
 
P Per-Erik Persson skrev:
Det var en mycket märklig takkonstruktion. Hoppas att det inte kommer snö på den.
Med några decimeter snö misstänker jag att det förvandlas till en golvkonstruktion.
 
  • Gilla
  • Haha
Jambalaya och 10 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ta ett snack med byggaren, berätta att jag vet att hela arbetet är under total kritik, att eventuellt precis allt måste göras om. Att jag rekommenderar de att stoppa bygget direkt, även om vi nu inte vet fortsättningen.
Precis. Se till att snacka med chefen på firman, inte nån arbetare som råkar vara på plats.
 
Det skulle ju rasa om storken bygger bo på taket!
 
Erik_Hansson skrev:
Precis. Se till att snacka med chefen på firman, inte nån arbetare som råkar vara på plats.
Byggarna på plats och chefen är tyvärr samma sak!
 
Kan trådskaparen berätta hur det fortgår ???
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
Kan trådskaparen berätta hur det fortgår ???
Hoppas han inte bara skulle in i stallet och hämta sin hammare..
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
I Gsssson skrev:
Med några decimeter snö misstänker jag att det förvandlas till en golvkonstruktion.
En transformers!
 
I Gsssson skrev:
Med några decimeter snö misstänker jag att det förvandlas till en golvkonstruktion.
Exakt vad jag tänkt skriva.
10 cm snö och byggnaden blir 20 cm hög. Garanterat!
Akta er!
 
Tycker det är rätt underhållande det går åt 17 sidor för att avgöra om det är under köplagen eller konsumentköplagen tror ts förstår efter 3/4 inlägg.:p


Men bra du inte betalt, möjligen grunden som du ska betala för. Väggarna kan ju du få betala lite för (om det inte är något mer kritiskt fel än cc måtten).

Men hela hatten (taket alltså) behöver ju göras om, inte ens geras snyggt. Är ju rejäl glipa på ena balken i taket.

Går ju förstärka balkarna i taket, genom lägga till tjocklek (men inte snyggt och troligt inte praktiskt i detta fall).
 
jag tvivlar på att den takkonstruktionen går att förstärka. Själva "nockbalken" går väl kanske att operera bort och skjuta in en riktig balk av rätt dimension. Men "takstolarna" den vilar på ser också ut att ha tveksamma dimensioner, om man betänker att de skall ta upp kraften från nockbalken.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Det är klart att det går, frågan är om det är billigare än att riva och bygga om.
 
B Broken arrow skrev:
Väggarna kan ju du få betala lite för (om det inte är något mer kritiskt fel än cc måtten).
Nja, dels så verkar väggarna vara rätt usla, felaktiga CC-mått, ingen bärlina etc, så jag skulle vara skeptisk till att betala för dem i det skick de är nu.
Dels så verkar ju grunden vara felaktig, vilket gör att det behöver gjutas en grövre sockel runt hela stallet och väggarna byggas ovan på dem. Och då kommer det ju vara enklare/billigare att bygga nya väggar (som man bygger *rätt*) än att flytta och bygga om de befintliga väggarna, samt korrigera felen på dem.
 
H hempularen skrev:
jag tvivlar på att den takkonstruktionen går att förstärka. Själva "nockbalken" går väl kanske att operera bort och skjuta in en riktig balk av rätt dimension. Men "takstolarna" den vilar på ser också ut att ha tveksamma dimensioner, om man betänker att de skall ta upp kraften från nockbalken.
Det finns inget som räknas som takstol, ingen nockbräda o resten är så undermåligt att jag inte hade haft det som vedskjul ens!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.