Hej, har ett badrum hemma vars klinkersplattor börjat släppa runt golvbrunnen i duschen, badrummet är ca 5x3m, snetak, kakel på väggarna förutom snetakets "vägg". Huset är byggt 1983, träbjälklag, krypgrund.

I nuläget är det sju plattor där det bubblar i fogen runt dem när de belastas, Anticimex har varit på plats och bekräftar att något är galet och nästa steg är "friläggning", vilket görs på mitt initiativ. Anticimex vill då närvara.

Badrummet är 9 år gammalt, jag har bott i huset i 4 år. Våtrum har man 10års "garanti" på som jag förstår det, det är en firma (A) som gjort snickeriet och en annan (B) som gjort tätskikt och ytskikt. Firma B har varit på plats för 3 månader sedan för att fylla på med fog runt första plattan som släppt vilket blev sådär bra, efter det började plattorna släppa en efter en.

Vad har jag för rättigheter/möjligheter?
Mitt försäkringsbolag tar inte på sig något såvida det inte är fuktskada vilket inte kan bevisas innan friläggning.
Firma B är numera totalt ointresserade av mina problem och skyller på att huset satt sig alt att Firma A gjort ett dåligt jobb. Firma A finns för övrigt inte längre.

Friläggning innebär att vi inte kan använda duschen, vi har ingen mer dusch i huset, vi har en till toalett dock. Vi har en 4 mån bebis också, hon lider sannolikt inte men nog är det problematiskt.

Hur skulle ni gått vidare?
Vad är era erfarenheter i liknande situationer?

Tacksam för alla reflektioner/tankar/idéer, ska tjura lite några dagar innan jag tar tag i detta på riktigt! :)
 
  • Gilla
Puttsson
  • Laddar…
Se det som "naturligt" underhåll av en fastighet och åtgärda de lösa plattorna, antingen genom att du fixar det själv eller låter en yrkesman göra jobbet.
Det lär vara det snabbaste och enklaste sättet att fixa detta.
 
Har ni tur så är det "bara" plattorna som släppt fr fixet, är det underliggande problem så att även tätskiktet är skadat eller rör på sig, ja då är det med största sannolikhet en total badrumrenovering som gäller.
Men det behöver inte betyda en fuktskada oavsett i detta nu.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Okej, förstår hur ni tänker. I min värld tycker jag ett välgjort badrum bör hålla i 20år.

Jag tror att det är osannolikt att man kan lyfta klinkersplattorna utan att tätskiktet skadas, men om det är möjligt så är det absolut ett alternativ att lägga tillbaka plattorna. Samtidigt kommer jag gå stenhårt på plattläggarna då om det visar sig att de inte satt plattorna fackmannamässigt.

Synd att renovera om ett badrum som är kanonfint i övrigt, i ett hus vi inte ska bo i någon längre tid som det ser ut.
 
Klinkers som släpper vid brunnen brukar inte va nåt bra tecken tyvärr.
 
Med tanke på snedtak tänker jag klinker på övervåning med träbjälklag = det rör på sig.

Hoppas att det går att lösa genom att bara sätta tillbaka plattorna efter friläggning.
 
Jag tror det värsta men hoppas på det bästa :)

Sannolikt får vi renovera badrummet, om det rört sig så pass mycket att plattor släpper kan jag tro att tätskiktet tagit stryk.

Ska boka tid för friläggning imorgon efter samtal med plattläggarna.
 
Staffans2000
Det är mysko och illavarslande att plattorna lossar nästan samtidigt. Har du tur, är det plattsättaren som slarvat så att fixen släpper. Lossa en platta för hand och titta efter.
 
Det fel som är vanligt som en plattsättare kan göra. är att det blir skinn på fixet vid sättningen. Att det alltså tar för lång tid mellan att fix stryks ut på golvet innan plattan sätts dit. Då fäster inte plattan, När du nu lyfter plattorna, så kommer mycket lite fix att sitta på plattorna, det mesta är på golvet.

Ett annat vanligt skäl för lösa plattor vid golvbrunnen, är att underlaget rör sig. Det kan bero på felaktig montering av golvbrunnen eller för dåliga förstärkningar av golvskivan runt brunnen. Eller att det blivit en vattenskada som får spånskivan att mjuka upp sig.

OM vi antar att felet "bara" är att plattorna lossnar, ex. pga skinn på fixet. Då kan det gå att får bort fixet från tätskiktet utan att skada det, framförallt om det är ett foliebaserat tätskikt. För 9 år sedan var det precis i brytpunkten, de rollade tätskikten var fortfarande godkända (men jag tror de försvann 2010). En del plattsättare hade gått över till foliebaserat, men inte alla.

Man bör kunna se precis ovanför klämringen i brunnen om det är foliebaserat. Men det beror lite på fabrikat. Det sitter en brunnsmanschett, en gummiduk runt brunnen, I vissa system ligger den ovanpå folien, i andra under folien. Ligger gummiduken ovanpå folien så ser man ingen folie. Vid rollade system, så skall det vara rollat ovanpå manschetten fram till kanten av brunnen, kan gå att se.

Jag skulle nog titta på möjligheten att sätta in en duschkabin någonstans medan arbetet pågår.
 
H hempularen skrev:
Det fel som är vanligt som en plattsättare kan göra. är att det blir skinn på fixet vid sättningen. Att det alltså tar för lång tid mellan att fix stryks ut på golvet innan plattan sätts dit. Då fäster inte plattan, När du nu lyfter plattorna, så kommer mycket lite fix att sitta på plattorna, det mesta är på golvet.

Ett annat vanligt skäl för lösa plattor vid golvbrunnen, är att underlaget rör sig. Det kan bero på felaktig montering av golvbrunnen eller för dåliga förstärkningar av golvskivan runt brunnen. Eller att det blivit en vattenskada som får spånskivan att mjuka upp sig.

OM vi antar att felet "bara" är att plattorna lossnar, ex. pga skinn på fixet. Då kan det gå att får bort fixet från tätskiktet utan att skada det, framförallt om det är ett foliebaserat tätskikt. För 9 år sedan var det precis i brytpunkten, de rollade tätskikten var fortfarande godkända (men jag tror de försvann 2010). En del plattsättare hade gått över till foliebaserat, men inte alla.

Man bör kunna se precis ovanför klämringen i brunnen om det är foliebaserat. Men det beror lite på fabrikat. Det sitter en brunnsmanschett, en gummiduk runt brunnen, I vissa system ligger den ovanpå folien, i andra under folien. Ligger gummiduken ovanpå folien så ser man ingen folie. Vid rollade system, så skall det vara rollat ovanpå manschetten fram till kanten av brunnen, kan gå att se.

Jag skulle nog titta på möjligheten att sätta in en duschkabin någonstans medan arbetet pågår.
Tack för svaret, det är rollat tätskikt enligt förra ägaren.

Jag lyfter inget utan att jag har Anticimex (i samråd med FB) med mig, skulle det visa sig vara en fuktskada så blir det ju ett fall för försäkringsbolaget (hoppas jag, om de inte slår ifrån sig och lägger ansvaret hos snickaren lr liknande).

Dusch är ett bekymmer, men vi har badkar så vi får "duscha" i det framöver.
 
Staffans2000
T Tm251 skrev:
Dusch är ett bekymmer, men vi har badkar så vi får "duscha" i det framöver.
Ja. Det var ju ett elende. Duscha i badkaret! Jag lider med er.
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Nu är bollen i rullning, Anticimex har varit med vid friläggning igår i badrummet.

Det var fuktigt i golvspånet, men inget allvarligt. Isoleringen i bjälklaget var också något fuktig men inget alarmerande som han uttryckte sig. Brunnsmanchetten verkar ha varit tveksamt monterad men i övrigt hittades inget fel.

Väntar nu på f-bolagets utlåtande om de kan ersätta skadan eller om jag år stå för det helt själv. Jag är inte helt överens med dem än, men vi får se.
 
Har du möjlighet att lägga upp bilder, framförallt av manschetten (om den finns kvar).
 
H hempularen skrev:
Har du möjlighet att lägga upp bilder, framförallt av manschetten (om den finns kvar).
Ska se när jag får utlåtandet från FB, Anticimex skulle även bifoga de bilder som togs. Jag tog inga bilder tyvärr. Brunnsmanschetten sitter inte kvar tyvärr men bilder togs innan en demonterades.
 
Om jobbet är bristfälligt utfört kommer nog försäkringsbolaget backa undan och mena på att det är utförarens ansvar att rätta till det här..

Företaget som gjort ditt badrum borde nog kontakta sitt försäkringsbolag..

Dom kan inte skylla något på företag A..
När man monterar Tätskikt godkänner man underlaget och tar över ansvaret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.