Mikael_L
Befintliga elrör återvänder man naturligtvis där det är lämpligt. Byter FK till 3 nya med rätt färger.

Det är mycket svårt att såhär över ett forum få känsla och överskådlighet nog för att lotsa fram till vad som är det bästa.

Ta en ritning över lägenheten och rita in var ni vill ha alla uttag och strömbrytare, och spis, och DM osv osv, och sen markerar ni även vilka väggar och tak som ska reglas ut och så tar ni kontakt med en elektriker.
En bra elektriker kommer snabbt fram till vilka lösningar som ska väljas.
 
H hempularen skrev:
Som sagt, ventilationen tänkte jag på direkt när du skrev "flytta kök".

Den gamla elen går med stor sannolikhet i rör, där man kan byta trådarna och mata in en ny jordtråd där det behövs. Nya uttag på den väggen som ändå skall reglas ut är lätt, du får ju ett utrymme bakom skivorna att dra nya rör. Skall du lägga till uttag på en ren betongvägg, så får man antingen fräsa in nya spår för rör/slang i betongväggen, eller dra utanpåliggande kablar till de nya uttagen. Fräsning i väggen är ingen jätteoperation, det finns speciella spårfräsmaskiner. De är som en vinkelslip med dubbla klingor som fräser två spår, sedan bilar man bort betongen mellan de två spåren. Maskinen är utrustad med utsug som reducerar dammspridningen. Annars dammar en vinkelslip något helt otroligt.

Om du skall totalrenovera med nytt kök, så kontrollera först vad du har för matning till lägenheten. I lite äldre lägenheter är det ofta 25A enfas, Vilket ger begränsningar för vad du kan ha i köket.
Tänkte endast ha standard idag, alltså vanliga kyl/frys (ismaskin?), spishäll, köksfläkt, ugn, diskmaskin, micro.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Befintliga elrör återvänder man naturligtvis där det är lämpligt. Byter FK till 3 nya med rätt färger.

Det är mycket svårt att såhär över ett forum få känsla och överskådlighet nog för att lotsa fram till vad som är det bästa.

Ta en ritning över lägenheten och rita in var ni vill ha alla uttag och strömbrytare, och spis, och DM osv osv, och sen markerar ni även vilka väggar och tak som ska reglas ut och så tar ni kontakt med en elektriker.
En bra elektriker kommer snabbt fram till vilka lösningar som ska väljas.
Ska fundera på det. Annars tänkte jag mest dra alla nya elrör till proppskåpet och hoppas att en elektriker vet vad han skall göra när han sen kommer :)
Är det OK att lägga elkablar infrästa i golvspånskivan under parkettgolvet? För jag måste forbi en dörröppning som jag vill ha öppen från golvet och ända till taket.
 
Att slå ihop imkanalen (köksfläkten) och frånluften från badrummet kan du glömma.
Anledningen är bla att alla ventilationskanaler som är ihopkopplade med imkanal måste vara brandskyddsisolerad.

Tänk även på att imkanalen ska vara brandisolerad så fort den går in i vägg/tak i köket, men om imkanalen sitter ihop med andra lägenheter/brandceller så ska den vara brandisolerad hela vägen till köksfläkten (förutom själva anslutningsslangen till köksfläkten, alltså max första metern får vara oisolerad).

Det måste även sitta rensluckor på strategiska platser, tex där rören går lämnar lägenheten.
 
Ska du ge dig på att förbereda elinstallationen bör/skall du komma överens med elektrikern om det innan arbetet påbörjas.
Dragning av elrör är ett arbete som ska utföras av en auktoriserad elektriker eller företag.
 
  • Gilla
Matten och 4 till
  • Laddar…
Men det första man måste göra vid en köksrenovering i en lägenhet att är att ta reda på vilken elmatning du har till lägenheten. Har man trefas eller enfas matning, hur stor huvudsäkring. Det styr rätt mycket rörande vilken spis/häll du kan köpa. Vi har en hel del trådar här där folk har köpt en olämplig häll och vill ha hjälp med hur den skall kopplas in. Kyl o frys drar försumbart med el. Diskmaskin skall helst gå på en egen säkring i centralen, den drar mycket ström, men bara i 10 - 15 minuter i taget (vid uppvärmning).

Köksfläkt är inget problem ur elsynpunkt, men även där är du hårt bunden av husets ventilationssystem Oftast får man inte koppla en spisfläkt till ventilationen i ett flerfamiljshus. Utan det skall vara en fläktkåpa (utan fläkt), husets centrala fläkt suger ut luft. Om du sätter en fläkt i lägenheten som trycker ut luft i ventilationen, så kommer den att tryckas ut i någon annan lägenhet.

Fastighetsägaren är skyldig att göra OVK kontroll med jämna mellanrum, då avslöjas alla "olagliga" fläktar, och du som bostadsrättsmedlem får ett föreläggande om att ta bort fläkten och återställa fläktkåpan. Ofta får man bara 2 - 3 veckor på sig att vidta rättelse (hjälpte en yngre släkting med en sådan "återkonvertering" nyligen, han hade köpt, förre ägaren hade satt in en köksfläkt, han fick 3 veckor på sig, och fick själv betala för ombesiktning av ventilationen).

Du bör prata med en elektriker innan du gör något själv med elrör. Även att dra rören är behörighetskrävande, du får egentligen inte göra det. Många elektriker accepterar att deras kund gör en del sådant själv, men det är som sagt olagligt (med fängelse i straffskalan). Men om du drar egna rör och förväntar dig att elektrikern skall koppla in, så är risken stor att elektrikern vänder i dörren. Även bostadsrättsföreningen ställer troligen krav på att elen helt skall dras av behörig elektriker. Olika föreningar är olika hårda i kontrollen av det. De kan kräva intyg från elektrikern.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Att slå ihop imkanalen (köksfläkten) och frånluften från badrummet kan du glömma.
Anledningen är bla att alla ventilationskanaler som är ihopkopplade med imkanal måste vara brandskyddsisolerad.

Tänk även på att imkanalen ska vara brandisolerad så fort den går in i vägg/tak i köket, men om imkanalen sitter ihop med andra lägenheter/brandceller så ska den vara brandisolerad hela vägen till köksfläkten (förutom själva anslutningsslangen till köksfläkten, alltså max första metern får vara oisolerad).

Det måste även sitta rensluckor på strategiska platser, tex där rören går lämnar lägenheten.
Vet inte om jag hänger med på allt du skrev, man kan jag brandisolera imkanalen från köksfläkten till badrummet, och få det att fungera?

Jag skulle kanske kunna dra imkanalen från köksfläkten till det gamla kökets luftutsug, alltså genom hela badrummet. Finns en bild på planlösningen som jag postade tidigare.
 
Det beror ju på om badrumsventilationen går ihop med imkanalen i huset. Det kan vara så att det är en enda kanal totalt från din lägenhet. I så fall borde det går att göra som du tänker. Men om badrumsventilationen och köksventilationen är separata kanaler, som inte går ihop direkt, så är det inte säkert att det går att koppla köksventilationen till badrumsventilen, både för sugförmågan men även ur brandsäkerhetssynpunkt.

Men OM vi antar att det går för husets ventilation, så borde det gå bra att brandisolera kanalen inom din lägenhet (30 mm mineralull).

Du kommer troligen att behöva göra en injustering av ventilationen efter dina ingrepp, kan behöva justeras i fler lägenheter, pga. detta. Då kan det bli så att föreningen anlitar sin normal ventilationskonsult, på din bekostnad.
 
Nej, du ska inte dra imkanalen från nya köket till befintlig frånluft i badrummet, du måste dra från nya köksfläktsplaceringen till befintliga imkanalsanslutningen,
3D-ritning av lägenhetslayout med markerade köks- och badrumsventilationer samt flyttat kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skippa röddragningen kör efter lila.
 
Det är stor risk att det är så. Men vi vet ju inte om dessa två utsug faktiskt går till samma kanal? Går de till samma kanal borde det väl gå att koppla på sig vid badrummet?
 
E Ett_unikt_namn skrev:
Vet inte om jag hänger med på allt du skrev, man kan jag brandisolera imkanalen från köksfläkten till badrummet, och få det att fungera?

Jag skulle kanske kunna dra imkanalen från köksfläkten till det gamla kökets luftutsug, alltså genom hela badrummet. Finns en bild på planlösningen som jag postade tidigare.
Normalt använder man en köksfläkt med kolfilter som inte är ansluten till husets ventilation. Det är i lägenheter oftast förbjudet. Bara utsug från rummet men inte direkt över spis.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Som de andra sagt, kontakta en elektriker innan du börjar med något.

Ang köksfläkten så kan du ju sätta in en kolfilterfläkt. Låter visserligen men du slipper dra rör o mög genom hela lägenheten.

Hur gör du med avloppet? Bila upp hela golvet genom hallen till gamla köket? Du måste ju även ha fall på rören.
 
H hempularen skrev:
Men det första man måste göra vid en köksrenovering i en lägenhet att är att ta reda på vilken elmatning du har till lägenheten. Har man trefas eller enfas matning, hur stor huvudsäkring. Det styr rätt mycket rörande vilken spis/häll du kan köpa. Vi har en hel del trådar här där folk har köpt en olämplig häll och vill ha hjälp med hur den skall kopplas in. Kyl o frys drar försumbart med el. Diskmaskin skall helst gå på en egen säkring i centralen, den drar mycket ström, men bara i 10 - 15 minuter i taget (vid uppvärmning).

Köksfläkt är inget problem ur elsynpunkt, men även där är du hårt bunden av husets ventilationssystem Oftast får man inte koppla en spisfläkt till ventilationen i ett flerfamiljshus. Utan det skall vara en fläktkåpa (utan fläkt), husets centrala fläkt suger ut luft. Om du sätter en fläkt i lägenheten som trycker ut luft i ventilationen, så kommer den att tryckas ut i någon annan lägenhet.

Fastighetsägaren är skyldig att göra OVK kontroll med jämna mellanrum, då avslöjas alla "olagliga" fläktar, och du som bostadsrättsmedlem får ett föreläggande om att ta bort fläkten och återställa fläktkåpan. Ofta får man bara 2 - 3 veckor på sig att vidta rättelse (hjälpte en yngre släkting med en sådan "återkonvertering" nyligen, han hade köpt, förre ägaren hade satt in en köksfläkt, han fick 3 veckor på sig, och fick själv betala för ombesiktning av ventilationen).

Du bör prata med en elektriker innan du gör något själv med elrör. Även att dra rören är behörighetskrävande, du får egentligen inte göra det. Många elektriker accepterar att deras kund gör en del sådant själv, men det är som sagt olagligt (med fängelse i straffskalan). Men om du drar egna rör och förväntar dig att elektrikern skall koppla in, så är risken stor att elektrikern vänder i dörren. Även bostadsrättsföreningen ställer troligen krav på att elen helt skall dras av behörig elektriker. Olika föreningar är olika hårda i kontrollen av det. De kan kräva intyg från elektrikern.
Smart att kolla elmatningen till lägenheten!
Min tanke var att förbereda för eldragningen, alltså när elektriken kommer hem till mig så kan han (eller hon) se alla nya elrör som fortfarande är blottade, och kunna själv dra igenom elkablarna om han så vill. Han kan då "besiktiga" och se direkt om jag gjort något galet.

Det nya köket och vardagsrummet skulle bli lite instängt utan ett luftutsug, speciellt med tanke på att det är en inglasad balkong utanför. Ska kolla in en fläktkåpa utan fläkt. En sådan låter dock spontant inte som jätteeffektiv när man t ex steker.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, du ska inte dra imkanalen från nya köket till befintlig frånluft i badrummet, du måste dra från nya köksfläktsplaceringen till befintliga imkanalsanslutningen,
[bild]
Skippa röddragningen kör efter lila.
Tack! Hoppet lever :)
 
Mikael_L
Avloppet dras väl lämpligtvis endast in i badrummet bredvid.

I vilket fall måste du kontakta föreningen, styrelsen. Troligen behöver du lov till flera av åtgärderna du planerar.

Och om du drar en massa rör åt elektrikern så är det stor risk att han bara vänder i dörren, eller börjar med att riva ner allt och dra det som det ska vara, dvs bara dyrare för dig och tar längre tid.
Jag får inget alls intryck av att du kommer klara av att dra elrör så det kommer fungera till en installation sen. Jag kanske helt missbedömer dig, men nu har jag i alla fall varnat för detta.

Och du tänker snart sälja ...?
Varför göra allt detta? Tänk om köparna inte gillar den nya planlösningen?
Du kanske får mer pengar utan att göra allt detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.