Hur mycket borde vi bygga ut?

  • Inget

    10 Röster 27,0%
  • Lite

    7 Röster 18,9%
  • Mycket

    20 Röster 54,1%
  • Antal röster
    37
Vi funderar på att bygga ut vårt hus för att få till ett bättre (större) kök och fler sovrum.

Lite bakgrund är att vi idag är två vuxna och tre barn. Vi har släkten ganska långt bort, så när de kommer och hälsar på stannar de några dagar upp till en vecka, med andra ord har vi gärna ett gästrum de kan använda. Vi vill även ha ett arbetsrum för båda har möjlighet och önskan att kunna arbeta hemifrån. Arbetsrummet skulle även fungera som hobbyrum, jag spelar blåsinstrument, barnen stråk och frun stickar (mycket förvaring av garn).

Börjar med hur huset ser ut idag:
Vy över ett klassiskt 70-talshus i 1½ plan med trädgård och terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy från trädgården

Vintagekök med träskåp och fönster som vetter mot trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köket

Planritning över två våningar i ett hus, med markerade rum som kök, vardagsrum och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritningar av ett hus som visar fasaderna mot norr, söder, öster och väster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritningar

Det är ett klassiskt 70-talshus i 1½ plan. 175kvm, fyra sovrum. Trivs egentligen ganska bra med huset, men köket behöver uppdateras och då tänkte vi att vi kunde bygga ut också.

Liten utbyggnad
Det första förslaget är att göra en liten utbyggnad. Den skulle gå som en attefallsutbyggnad (15kvm BTA):
Arkitektritning av en husutbyggnad med bottenvåning och övre plan, inklusive kök och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av hussektion med föreslagen tornliknande utbyggnad och nya fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritningar som visar fyra fasadvyer av ett planerat attefallshus med tornliknande utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köket blir lite större och man får en mysig sitthörna där man kan sitta och spana mot trädgården och mot uppfarten/gatan. På övre plan blir det ett ganska stort sovrum-/arbets-/pysselrum. En klädkammare försvinner, men det tänker vi oss att vi kan klara oss utan.

Vi har tagit in en offert på den här och det landar på ungefär 700 000:- inkl kök från IKEA med skojigare luckor.

Tanken är även att göra tillbyggnaden lite tornliknande, ungefär så här:
3d5d47b692d8ab385acbfed6c55807d5.jpg

Stor utbyggnad
Eftersom det finns byggrätt kvar (ungefär 40kvm BYA) har vi även börjat fundera på att göra en större utbyggnad:
Arkitektoniska ritningar av ett tvåvåningshus med planlösning för en utbyggnad, inklusive kök och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritningar som visar sektion och fasad av ett hus med planerad utbyggnad i tornliknande stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritningar över ett 70-talshus från fyra olika väderstreck före renovering och utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I den här blir det ett riktigt stort kök med matplats i utbyggnaden. Mycket fönster ut mot trädgården och det kan nästan bli som en veranda. På övre plan blir det två nya sovrum, ganska rymliga. Två klädkammare försvinner, men med en dubbelsidig garderobsvägg får vi fler stångmeter förvaring än vi har idag.

Den större utbyggnaden blir nog ungefär dubbelt så dyr, det vill säga ungefär 1 500 000:-.

Den stora tillbyggnaden skulle vara i ungefär samma stil, men kanske mer kommer att se ut så här:
A2791-willa-nordic-modernt-hus-modern-arkitekt-ritat-staende-bred-2.jpg

Vi tar gärna emot synpunkter och idéer. Är vi galna som får för oss att bygga ut bara för att vi kan? Vi tänker att det i framtiden kan komma ett till barn till familjen, då vore det bra med ett extra rum till huset.
 
  • Gilla
Dino84 och 1 till
  • Laddar…
Bygg ett separat litet hus på gården med ett torn istället, användbart även för barnen när de blir större eller för lilla familjen som är på besök. Kanske en glasveranda till köket för att få det lite större men tror inte på tornideerna på detta hus även om jag själv älskar torn
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Vad tror du om tillbyggnadsidéerna, om man inte gör det som ett torn?
 
I så fall den stora tillbyggnaden men med likadant takfall som huvudbyggnaden. Ni kan göra en liten fornstora över entrén så får man ändå en känsla av torn varje gång man går in i huset.
Finns en torntillbyggnad i min hemkommun som är av det större slaget, blir inte alls bra om det är för stort i förhållande till huvudbyggnaden är min uppfattning.

Ett förslag är att göra stora tillbyggnaden med samma takfall som huvudhuset men längst ut på nock en liiten tornspira som även har ljusinsläpp från alla väderstreck och sedan öppet till nock på övervåningen givetvis
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Jag röstar på den större tillbyggnaden om ni ändå ska bygga till. Annars tror jag också att ett seprarat gästhus/arbetsrum/hobbyrum är en bra idé. Vi har gäster som tjatar på oss att bygga ett attefallshus - gäster verkar gilla att bo helt separat så att man inte går på varandra. Samma sak när man jobbar, så är det skönt att sitta mer ostört.
 
Redigerat:
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Samma här - hade vi haft större tomt, så hade vi inte tvekat att bygga ett separat litet hus. Så skönt när man har gäster! Så det röstar jag på!
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Om ni beslutar er för den mindre tillbyggnaden så tänkt till en gång om ni kanske kan göra tornet åtta-kantigt. Precis som er inspirationsbild. De skulle bli mycket vackrare.

Jag tror att ni kommer höja värdet på huset ordentligt med ett torn jämfört med en annan utbyggnad. De gör ett hus unikt i jämförelse med andra 70-tals hus.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
P pwb skrev:
Om ni beslutar er för den mindre tillbyggnaden så tänkt till en gång om ni kanske kan göra tornet åtta-kantigt. Precis som er inspirationsbild. De skulle bli mycket vackrare.

Jag tror att ni kommer höja värdet på huset ordentligt med ett torn jämfört med en annan utbyggnad. De gör ett hus unikt i jämförelse med andra 70-tals hus.
Vi provade tidigare att göra en skiss med åttkantigt torn, men gillade inte det riktigt.

Skiss av husplan med åttkantigt torn, som visar bottenvåningen och övervåningen i svartvit ritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritningar av ett hus med olika fasadvyer, inklusive ett åttkantigt torn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här såg det ut när vi ritade upp det.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Bra idé med ett attefallshus på tomten, men vi har inte riktigt plats för det, tyvärr!

Gjorde lite enkla bilder i SketchUp på den stora och lilla varianten också:

3D-rendering av två attefallshus i olika storlekar, designade i SketchUp, med ett träd framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett större attefallshus med tegelfasad och ett träd framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag gillade den större varianten. Främst för jag tror den kommer passa ihop bättre på något vänster än den lilla du ritat.

På dina enklare 3d modeller ter den sig kanske något klumpigare än den lilla.

Måste fundera lite mer innan jag kan ge någon bättre respons än detta. :)
 
Vi tycker nog också att den stora varianten känns bättre än så länge. Problemet med den är att det är inte helt säkert att vi kan få bygglov, det blir något av en tolkningsfråga.

Var tvungen att rita upp varianten med sadeltak som dök upp som ett tips här. Det ser bra ut, men rummen på ovanvåningen blir inte alls lika roliga som med en tvåvåningsbyggnad. En fördel är att det nästan är garanterat att få bygglov, den är planenlig (en våning, inredd vind, byggnadshöjd 4,5m).

3D-modell av ett enplanshus med inredd vind, sadeltak och tegelfasad, möjlig planenlig variant för bygglov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av tvåvåningshus med bottenvåningen och övre plan, inklusive mått och rumsbeteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektoniska sektionsritningar av en husmodell med sadeltak, visande exteriör och inredd vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritningar av ett hus med sadeltak från fyra olika fasader: norr, öster, väster och söder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
richardtenggren
Gör en kombo av dina två senaste förslag, dvs dra upp väggarna men anslut taket mot det befintliga som det nedre men behåll valmningen i framkant? :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Gör en kombo av dina två senaste förslag, dvs dra upp väggarna men anslut taket mot det befintliga som det nedre men behåll valmningen i framkant? :)
Ja, det kan nog bli bra. Då slipper man snöficka på taket också. Men man kan nog skippa det valmade taket då och bara ha ett flackt sadeltak.
 
Fadai
Tycker fler hus borde prydas av torn! Mkt roligare än det nuvarande huset. Hoppas ni får bygglov.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Torn är fränt!

Men att ni skulle få bygga det som Attefall tvivlar jag starkt på. Maxhöd 4 m...
Å andra sidan är ju kostnaden för bygglovet försumbar i sammanhanget så ta ett riktigt bygglov och slipp begränsas av höjden.

Bor själv i 168 m2 har ibland känt litet, men nu när ungarna börjar flytta ut hade snarare ett mindre hus varit bättre. Fundera på det där med en separat byggnad på gården. Det blir mer flexibelt och beroende på var ni bor kan man kanske få intäckter på uthyrning om det skulle behövas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.