É
Jag använder FW 3.9.1. Det verkar gå bra men har inte gjort så mycket på mitt nya system än. Var det dumt lägga in detta? Det är vad jag hittade när jag gick in på spcconnect. Men ser nu när jag går in igen att det står ”3.8.5 - Current Version” och att 3.9.1 är nåt för wireless som jag inte använder.

Borde jag försöka nergradera eller bara fortsätta med vad jag har?
 
L lillePer skrev:
Visst skall det gå att köra spcconnect och appen via gsm modemet om ip ligger nere? Får inte det att fungera men får heller inga fel i centralen.
Nu fungerar det.Hade gjort rätt. Är det en längre fördröjning mellan att IP går ner och GSM tar över?
 
S
É ÉlPontus skrev:
Jag använder FW 3.9.1. Det verkar gå bra men har inte gjort så mycket på mitt nya system än. Var det dumt lägga in detta? Det är vad jag hittade när jag gick in på spcconnect. Men ser nu när jag går in igen att det står ”3.8.5 - Current Version” och att 3.9.1 är nåt för wireless som jag inte använder.

Borde jag försöka nergradera eller bara fortsätta med vad jag har?
Behåll 3.9.1, jag fick inte spcconnect att funka i 3.8.5, slutade fungera för 1-2 veckor sen, löste sig med 3.9.1
 
É
SueCia:
Ok låter bra det. Otydlig info på deras sida bara:
New SPC Wireless Available with SPC 3.9.1
SPC Connect Pro - Download and learn how to use
SPC 3.8.5 - Current Version

lillePer:
Har du nån info om vad man ska fylla i för inställningar för GSM? Jag vill få SMS vid larm. Men även som du skrev kunna ha åtkomst till centralen när ethernet är borta. T.ex. via appen. I databladet för min SPCN310 hänvisas bara till SPC pro-manual men den jag tittade i hade inte alla fält beskrivna. De jag undrar över vad det är:

-Linjeövervakning (förstår inte alternativen man väljer)

Mobildata konfiguration
-Acesspunktnamn
-Mobildata accesspunkt användare

Uppringt internetkonfiguration
-Uppringt internet aktiverad
-Telefonnummer
-Användarnamn
 
É
Ok tolkar Linjeövervakning att:
Tillkoppla - Övervakar endast signalnivån när larmet är tillkopplat.
Aktivera - Övervakar alltid signalnivån.

Vet dock inte vad tanken är? Ska man få larm någonstans?
 
Hej!
Efter att fått eminent hjälp här på forumet tidigare så hoppas jag åter igen på lite expertis.
Har kopplat in 3st sirener med inbyggt blixtljus https://se.spiap.com/products/intru...rme/sirenes_interieures/v54539-z287-a100.html
Men är lite osäker på om jag kopplat rätt.
Så här har sirenerna kopplats:
Öppen säkerhetssiren med synliga ledningar och kopplingsklemmor, osäker koppling som orsakar fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen är dom kopplade till tre utgångar på CA.
Men jag får konstant tjut på sirenerna när jag kopplar in + på CA??
Vart har jag tabbat mig?
 
RilleRock
O Opz99 skrev:
Dessvärre blir ju larmet oanvändbart ioma det inte verkar funka längre att som privatperson skapa SPC Connect konto och kunna lägga till paneler map "kryptonyckel" problematiken... Lite surt när man har grejor för ett gäng tusen som inte längre funkar ....eller har någon kommit på någon work-around?
Du kan skapa ett installatörskonto med rättighet att återställa krypteringsnyckeln.
 
RilleRock
R rydboholm skrev:
Hej!
Efter att fått eminent hjälp här på forumet tidigare så hoppas jag åter igen på lite expertis.
Har kopplat in 3st sirener med inbyggt blixtljus [länk]
Men är lite osäker på om jag kopplat rätt.
Så här har sirenerna kopplats:
[bild]
Sen är dom kopplade till tre utgångar på CA.
Men jag får konstant tjut på sirenerna när jag kopplar in + på CA??
Vart har jag tabbat mig?
Vilka utgångar och vilka utgångstyper har de?
 
RilleRock
É ÉlPontus skrev:
Ok tolkar Linjeövervakning att:
Tillkoppla - Övervakar endast signalnivån när larmet är tillkopplat.
Aktivera - Övervakar alltid signalnivån.

Vet dock inte vad tanken är? Ska man få larm någonstans?
Linjeövervakning mot larmcentral.
 
RilleRock RilleRock skrev:
Du kan skapa ett installatörskonto med rättighet att återställa krypteringsnyckeln.
Jag försökte, men det verkar som man måste fejka ett företag också som "installatören" jobbar åt, och jag har för mig att Vanderbilt-kundnummer var obligatoriskt vid registrering av företaget? Eller går det göra på något annat sätt?
 
RilleRock
É ÉlPontus skrev:
SueCia:
Ok låter bra det. Otydlig info på deras sida bara:
New SPC Wireless Available with SPC 3.9.1
SPC Connect Pro - Download and learn how to use
SPC 3.8.5 - Current Version

lillePer:
Har du nån info om vad man ska fylla i för inställningar för GSM? Jag vill få SMS vid larm. Men även som du skrev kunna ha åtkomst till centralen när ethernet är borta. T.ex. via appen. I databladet för min SPCN310 hänvisas bara till SPC pro-manual men den jag tittade i hade inte alla fält beskrivna. De jag undrar över vad det är:

-Linjeövervakning (förstår inte alternativen man väljer)

Mobildata konfiguration
-Acesspunktnamn
-Mobildata accesspunkt användare

Uppringt internetkonfiguration
-Uppringt internet aktiverad
-Telefonnummer
-Användarnamn
Har du aktiverat sms under modemkonfigurationen?
Sen bara knyter du ett nummer till en användare och vilja kriterier som skall skickas.

För att nå connect via gsmmodemet får du fylla i APN sen lägga till en backupväg till SPCConnect under FlexC.
Ev får du även flytta modemet till slot 2 i CA så den blir backup.
 
RilleRock
L lillePer skrev:
Nu fungerar det.Hade gjort rätt. Är det en längre fördröjning mellan att IP går ner och GSM tar över?
Beror ju på vilka inställningar du har.
 
RilleRock
C crallian skrev:
Jag försökte, men det verkar som man måste fejka ett företag också som "installatören" jobbar åt, och jag har för mig att Vanderbilt-kundnummer var obligatoriskt vid registrering av företaget? Eller går det göra på något annat sätt?
Det kommer ja inte ihåg.
Men Vanderbilt hjälper till att återställa nyckeln och du kan skicka det till mig med.
 
É
RilleRock RilleRock skrev:
Har du aktiverat sms under modemkonfigurationen?
Sen bara knyter du ett nummer till en användare och vilja kriterier som skall skickas.

För att nå connect via gsmmodemet får du fylla i APN sen lägga till en backupväg till SPCConnect under FlexC.
Ev får du även flytta modemet till slot 2 i CA så den blir backup.
Tack ja att få SMS vid t.ex. larm var ju lätt fixat nu när du säger.
Men förstår inte vad APN är? Vad för namn ska jag ha där och hur används det?

Edit: Aha det är inget med SPC kanske, utan en mobiloperatörs uppgifter?
 
Redigerat:
Hej,

Hur kopplar man in en 4-ledarkabel till en SPC MK-4400 magnetkontakt? Samt hur kopplar man ihop allt i centralenheten? Finns det någon som sitter på ett inkopplingsschema som inte är det som hänger med vid köp av larmet. Har 4 IR samt 1 siren samt en expansionsenhet som skall kopplas in i centralenheten.

IR-detektorerna är SPC PDM-I12 Magic Mirror och har redan två motstånd i sig.

Jag har förstått att MAP och expansionsenhet kopplas på X-BUS och den är ju inte så svår att koppla in. Men allt det andra.. Jag läste de första sidorna här i larmskolan och blev lite klockare men pga olika ritningar så blev det lite snurrigare...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.