Varför måste det vara en trist sopnedkastlucka...varför inte välja något annat som passar stilen och som är snyggt ( bara en spontan tanke 8) )
 
Vi sorterar tvätten direkt i olika trådbackar, det tycker vi funkar bra. Man ser ju när det finns en hel maskin att fylla då, dessutom sparar det "någons" tid ;)

Kanske ingen hjälp för er som bestämt er för en tvättlucka, men en ny vinkling för er som funderar på saken :)

/U

 
Är uppvuxen med tvättnedkast från övre planets sovrum direkt till tvättkorgen i tvättstugan. Nedkastet ligger i golvet på en garderob - mkt snyggt - syns inte alls!
Däremot används det aldrig när nyhetens behag lagt sig - fråga mig inte varför?!?

Vi har lagt tvättstugan på övre plan bland sovrummen. Är innerligt trött på kombinerad tvättstuga/groventré som alla hus är utrustade med nuförtiden. I groventren blir det gärna smutsigt o grusigt med tät trafik av ungar och fyrbenta - ingen trevlig miljö för ren tvätt! Känns som en lyx med en helt separat tvättstuga!
 
BOMPAN !!
Skönt att höra att fler har tänkt till och placerad grovköket i överplan där sovrummen är. ;)
Vi planerade själv med tvättnedkast men ändrade oss, HUR KUL är det att springa först ner med skiten sen upp med det rena igen >:(
 
En liten tanke angående tvättstuga på överplan: Är det ingen som torkar tvätten utomhus? Eller har ni balkong/altan på övervåningen så att ni kan bära ut tvätten direkt? Fast kanske det är så kort tid på det svenska året som tvätten torkar utomhus att det extra springet är värt besparingen året om i att bära tvätt upp och ner för trappor.

/Berit
 
Jag hade också planerat för att ha tvättstugan i övreplan men byggreglerna tillåter det inte :-/
Det ska vara handikapanpassad och tvättstugan ska vara på nedrevåningen. Det sa de på komunen.

Vill man ha tvättstugan uppe tvingas man att ha 2 st :-/
Det blev tvättnedkast istället.

Tråkig tycker jag, för att idén hade jag länge att ha en tvättstuga på övervåningen.
 
Se till att inte ha några sovrum (brukar man ha på ovanvåningen) intill grovköket ifall ni har er värmepump placerad i det.
 
Jo, värmepumpar kan låta en del, och med tanke på just ljudnivån skulle jag inte vilja ha tvättstuga bredvid sovrummen.

Men bortsett från detta så måste alla basfunktioner finnas lätt tillgängligt för handikappade, alltså på bottenvåningen (entreplan), precis som Sweli påpekade. Vår handläggare var mycket noga med att kolla just såna här saker.

Ni som har lagt tvättutrymme på övervåningen, har ni dragit detta i byggsamrådet eller är ni fortfarande på planeringsstadiet? Skulle vara intressant att veta hur olika handläggare tolkar byggreglerna.

En sak som jag aldrig har förstått är varför man ska ha en grovingång precis bredvid huvudentren, gärna kombinerad med tvättstuga. Då blir det ju oftast så att man använder denna istället för den tänkta "fin" ingången. Dessutom så blir den full med skit, och det är väl det sista man vill ha i en tvättsuga.

Vi ska ha dörr ut till trägårn från tvätteriet, men enbart för att kunna komma ut och in med hängtvätten.



 
Bob_the_builder
frasse skrev:
En sak som jag aldrig har förstått är varför man ska ha en grovingång precis bredvid huvudentren, gärna kombinerad med tvättstuga. Då blir det ju oftast så att man använder denna istället för den tänkta "fin" ingången. Dessutom så blir den full med skit, och det är väl det sista man vill ha i en tvättsuga.
Nej, just det!!! Äntligen medhåll! :D

I princip alla som fått möjlighet att yttra sig om våra ritningar (och det är ganska många vid det här laget) har sagt att "Ni borde ha en grovingång". Till saken hör då att tvättstugan (enda möjliga platsen för en grovingång) ligger med ingång från entrén, vilket skulle placera de bägge ytterdörrarna ca 4,5 m ifrån varandra. Till detta kommer all skit i tvättstugan som en ingång där skulle generera.
 
Bob_the_builder skrev:
Nej, just det!!!  Äntligen medhåll!  :D

I princip alla som fått möjlighet att yttra sig om våra ritningar (och det är ganska många vid det här laget) har sagt att "Ni borde ha en grovingång". Till saken hör då att tvättstugan (enda möjliga platsen för en grovingång) ligger med ingång från entrén, vilket skulle placera de bägge ytterdörrarna ca 4,5 m ifrån varandra. Till detta kommer all skit i tvättstugan som en ingång där skulle generera.
Vet inte om du har småbarn/ska ha småbarn. Men den som har småbarn vill definitivt inte vara utan grovingång. Och det är ju rätt praktiskt att kombinera tvättstuga/grovingång eftersom man har oömt golv där samt möjlighet att skölja av leriga stövlar och kläder.
 
håller med ab-cd..med småbarn är det mest praktiskt att ha tvättstugan ihop med grovingång.
 
Alltså, det här med grovingång.

Om man har klinkers i hallen och en vattenkran bredvid huvudingång så är det ju löst i allafall. Förstår fortfarande inte vitsen med ingång via tvättstuga.

Enda fördelen är väl att kunna slänga smutsiga kläder i en tvättkorg, men en sån kan ju stå i hallen.

 
Sweli skrev:
Jag hade också planerat för att ha tvättstugan i övreplan men byggreglerna tillåter det inte  :-/
Det ska vara handikapanpassad och tvättstugan ska vara på nedrevåningen. Det sa de på komunen.

Vill man ha tvättstugan uppe tvingas man att ha 2 st  :-/
Det blev tvättnedkast istället.

Tråkig tycker jag, för att idén hade jag länge att ha en tvättstuga på övervåningen.
Vi har tänkt på det. ;D
Vi har ganska stort hus och har planerat in 2 toaletter på nedreplan. I det ena placerade vi VP och VB och den andra har vi gjort stor nog för Dusch och en Tvättmaskin.
Men det ska väl erkännas att det är lite planerat att göra en uthyrningsdel utav den sektionen som har toanr 2 , men det behöver inte kommun veta i detta skede ;) Och vipps ska vi gått förbi handikapp anpassningen så att vi kan ha grovkök på övreplan. :)

Men det ska också erkännas att vi inte har haft mötet med kommun än :-/
 
frasse skrev:
Alltså, det här med grovingång.

Om man har klinkers i hallen och en vattenkran bredvid huvudingång så är det ju löst i allafall. Förstår fortfarande inte vitsen med ingång via tvättstuga.

Enda fördelen är väl att kunna slänga smutsiga kläder i en tvättkorg, men en sån kan ju stå i hallen.
Hmmm...har du barn?
 
Vi tycker att det är super att ha en groventre, där det är lätt att skölja av lera, grus och sand som man själv eller ungarna drar in. Dessutom är det ett perfekt ställe att lasta in saker på som skall in i huset. Våran ligger i anslutning till köket och det blir naturligt att bära in alla matkassar (vi storhandlar) den vägen från bilen, då slipper man ta av sig skorna även om det regnar ute.

Jag skulle absolut inte vilja vara utan denna ingång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.