Skafferi som man kan gå in i, med ventilation. Det får plats massor och det blir överskådligt.
 
Skymmningsrelä för utvändig belysning. Sedan skulle jag ha velat ha ett system där all belysning är datorstyrd och varje knapp bara framför en önskan till datorn att den tänder motsvarande lampa. Då skulle jag kunna programmera belysningsscenarior eller låta tex alla fönsterlampor tändas av skymmningsrelä med en otrolig möjlighet att justera och ändra i mjukvara. Men pengar är pengar och jag vill inte ens drömma (mardrömmen) om vilken härva elektrikern hade gjort av det hela. Då bör man nog känna elektrikern lite bättre.
 
Vi installerar IHC och LexelHome nätverk.
Det blir spännande att se hur det fungerar. Allt kommer att styras från en dator ;D ;D
 
Pelle skrev:
Board i innerväggarna förutom gipset gör mej lika glad varje gång någonting ska skruvas upp.
Inga mollyplugg behövs mer...
:)
Absolut ett måste....jag hatar tomrummet bakom gipset...det är inte bovärdigt.... :p och det borde vara standard med board el liknande.. >:(
 
Är det endast i innerväggarna man bukar lägga board?
 
Och nu över till något helt annat... En bra finess är att kunna ha diskställ i ett av väggskåpen över diskbänken, botten i skåpet är ersatt av galler. Ett perfekt sätt att dölja stora kastruller och finporslin som inte passar i diskmaskinen och slippa ha ett diskställ framme när Sköna Hem ska fota.
 
Vi kommer att fixa ett tvättnedkast från badrummet till tvättstugan.

Min kompis hade det som liten, och helt mirakulöst dök de tidigare smutsiga kläderna upp i hans garedrob nytvättade, vikta och nystrukna. Jag har inte riktigt löst den detaljen ännu, kan det vara elektroniskt?
 
Såg en sådan lösning i Kanada. I allrummet på övervåningen fanns ett tvätt nedkast till tvätt rummet. Lite kul. Tack för påminnelsen skall hem och mäta :)
 
Götenehus Resarö (2-plans) har tvättnedkast från klädkammaren på övervåningen till tvättstugan.

Berit
 
Vad blev extrakostnaden för board på innerväggarna Pelle?
 
Vi funderade på att lägga tvättstugan på övervåningen, där vi skulle ha alla sovrummen, det fick plats, men när jag kontrollerade med hussäljare, konstruktörer m.m. sade de att det var risk för vibrationer i huset pga tvättmaskinen. Dessutom var vi tvungna att avsätta plats för värmepumpen och inkommande rör och sådant på undervåningen, och med facit i handen tycker jag att det blev en hel del rör och plats för elcentralen i tvättstugan som till slut hamnade på undervåningen. Men tanken är fortfarande god tycker jag, det skulle minska springet en hel del, med en lucka mellan våningarna löser man det ju bara ena vägen, sedan skall ju kläderna upp igen. En mathiss kanske skulle vara det rätta?
 
Råsponten som vi fick över från taket spikade vi upp i badrummet samt förrådet. På det viset fick vi en rejäl vägg att hänga badrumsmöbler och arbetsbänk i förrådet i.

En lampa på vinden kan vara bra att installera, säg till elektrikern när han ändå håller på....

Det där med soplucka har vi missat >:( det var hemskt synd, för vi har redan märkt att något sådant skulle vi behöva. Använder en sån där mirakulös mopp i stället för att dra fram slangen varje gång :D
 
Ja, glöm inte lampa på vinden, det hade vi inte en tanke på under byggtiden. Eletrikern fick komma tillbaka om dra upp el på vinden, så nu har vi dekodern till parabolen på vinden och trådlös anslutning i vardagsrummet.
 
Vi ska ha en tvättnedkast från kläddkammaren vid badrummet ner till tvättstugan.
Jag håller på att fundera hur det ska fungera och i vilken material vi ska göra det.

 
Å fan, vi tänkte precis ha samma sak, var köper man såndära luckor som ser ut som sopnedkast?

Mvh Ingvar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.