H heimlaga skrev:
Ja jag känner till det där med trånga småbilar
Vi är nästan på kilot och centimetern lika stora du och jag. Jag är ungefär 1 cm kortare och kanske 2 kilo tyngre...... och min Opel Kadett är en av ytterst få kanske den enda småbilen som jag kan sitta bekvämt i.
Det var därför morfar köpte den. Han var också i vår storlek och hade skadat benen i kriget så han sökte länge och tittade på många slags bilar innan han föll för den enda småbilen på marknaden med utrymme för hans ben.
Till och med flickvännen som är en lång och ståtlig kvinna kan sitta i kadetten utan att slå huvudet då man kör över ett tjälafall. Hon har längre överkropp än jag även om hon är kortare då hon står upp. Rymligheten är en av huvudorsakerna till att jag envist håller liv i skrället......... men den dagen den inte går att reparera längre blir det minst en medelstor bil eftersom ingen nutida småbil är tillräckligt rymlig.

Den delen förstår jag mycket väl och du har mina fulla sympatier...... men det är väl inte mer stort folk i städer än på landet.......
Opel Kadett? Det är ju ståplats.
 
vcx vcx skrev:
Inredningen i alla amerikanska bilar är väl plastig, iaf jämfört med tyska diton...men en pickup är ju ett arbetsfordon, så då hör det till.

Blir det köp så blir det även en liten semester. Typ flyga till Texas och inhandla, sen köra längs med kusten österut och en bit uppåt. Tex. finns det en hamn i Savannah man kan skicka bilen från. Sen hämtar man upp den i Nederländerna och sparar lite moms och frakt, pengar som man sen lägger på att köpa ett nytt större släp på vägen hem... :)
T ex en vit Dodge med lite rosa färg... :crysmile::crysmile:
 
  • Haha
vcx och 1 till
  • Laddar…
En historia angående Hemilagas Kadett och bygga hus.
Hade just en sån Kadett när jag renoverade ett hus i början på 90 talet.
En fredag efter jobbet åkte jag till en golvfirma och köpte laminatgolv, typ 45 kvm.
"Har du lastbil el släpvagn, så kan jag lasta direkt med trucken ??"
Nä, vanlig bil. " Vi stänger nu, jag ställer det på en pall utanför grindarna så vi kan låsa"
Fällde baksätet och fick in allt golv i den rymliga Kadetten, men när jag skulle åka hände nada, bilen var som fastsvetsad ??
Fjädringen hade bottnat och bakhjulen satt fast i hjulhuset.
Det lite ruffliga industriområdet där jag nu stod var svart och öde, jag hade inget val och fick lasta ur nästan hälften innan bilen rullade, och lämna det i vägkanten.
När jag kom tillbaka 11 på kvällen blev jag uppmärksammad av en bevakningsfirma, Kadetten var inte den snyggaste bilen (pundarkärra) och jag fick jobba hårt för att övertyga dom om att det var mitt golv, och varför jag var där så sent.
 
  • Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 14 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
En historia angående Hemilagas Kadett och bygga hus.
Hade just en sån Kadett när jag renoverade ett hus i början på 90 talet.
En fredag efter jobbet åkte jag till en golvfirma och köpte laminatgolv, typ 45 kvm.
"Har du lastbil el släpvagn, så kan jag lasta direkt med trucken ??"
Nä, vanlig bil. " Vi stänger nu, jag ställer det på en pall utanför grindarna så vi kan låsa"
Fällde baksätet och fick in allt golv i den rymliga Kadetten, men när jag skulle åka hände nada, bilen var som fastsvetsad ??
Fjädringen hade bottnat och bakhjulen satt fast i hjulhuset.
Det lite ruffliga industriområdet där jag nu stod var svart och öde, jag hade inget val och fick lasta ur nästan hälften innan bilen rullade, och lämna det i vägkanten.
När jag kom tillbaka 11 på kvällen blev jag uppmärksammad av en bevakningsfirma, Kadetten var inte den snyggaste bilen (pundarkärra) och jag fick jobba hårt för att övertyga dom om att det var mitt golv, och varför jag var där så sent.
Då skulle du haft den Dacia Logan som jag just sålde efter nästan tio år. Den lastade jag lastpallar uti med gaffeltruck, när jag fällt sätena, bland annat en hel pall med böcker, som måste ha vägt ovanligt många kilon. Men inte klagade den för det. En riktig arbetshäst.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Var för 18 år sedan på Onoff och inhandlade ett stycke tvättmaskin och ett stycke diskmaskin. Då jag betalat undrade de om jag ville ha hemkörning eller om vi hade släp. "Jag tar det i bakluckan" sa jag. De tittade tvivlande på mig och frågade om jag menade skåpbil. Nepp. De förklarade tålmodigt (så där irriterande tålmodigt som vissa män gärna förklarar saker för kvinnor) att det inte gick att få in två så stora maskiner i en personbil. Jag stod på mig, bad dem att ta bort allt emballage och även hjälpa mig att lyfta in dem (Det var några dagar kvar innan jag skulle föda barn).

Irriterade killar mötte upp på baksidan där två stora maskiner visst fick plats i min bil. Det var nämligen en 745:a. Har aldrig gått bet på att lasta nåt i den.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
VW Passat GTE -18
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Octavia Tdi 4x4 med automat 12, Mitsubishi Pajero Pinin -02 automat.
Mercury coupe -49. Projektbil som står i garaget...

Är sjukt nyfiken hur pinin klarar vår jobbiga väg i vinter.
 
BMW X5 40d (för stora stenar), BMW 520d (för inte lika stora stenar).
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
K
Vi har en opel astra av andra generationen för att bygga hus och en BMW E28 för persontransporter. Man kan dock lasta mycket med båda. Har kört hem både soffor och diskmanskin med BMWn. Man får ju ta det på taket när man inte kan ta det bak.

Har kört hem i princip allt byggmaterial till vårt lösvirkeshus med bil.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Lolle Lolle skrev:
Sen får man inte glömma gula faran, det är alltså en Daf 66 även kallad remjohan och är vår cruisingbil.
Fast det där ser ju ut som en grillen från Volvo 66?!? Är den utbytt?
 
jarlh jarlh skrev:
Fast det där ser ju ut som en grillen från Volvo 66?!? Är den utbytt?
Lellevännen, det enda som nånsin byttes på en Daf 66 för att den skulle bli en ”Volvo” var ju kylarmärket.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Lellevännen, det enda som nånsin byttes på en Daf 66 för att den skulle bli en ”Volvo” var ju kylarmärket.
Lolle heter ägaren, inte Lelle.

Lolle verkar ha en Daf 66, inte en Volvo 66. (Kolla kofångaren!)
 
harry73
En 73:a, som för övrigt är ett utmärkt år :)
 
  • Haha
vcx
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Häromkring är det rätt vanligt att äldre personer kör 240/740 som dom troligen köpte nya för 30+ år sen. Ofta i fantastiskt fint skick dessutom.
Vet inte var du bor, men tycker att tiden då äldre körde runt i 200/700-serien är länge sen förbi.

Redan för 5-8 år sen kändes det som att Volvo 940/960 hade ersatt denna roll, alltså rollen där pensionären utan belåning köper sin sista bil i livet och kör väldigt lite med den. Volvo 900-serien har för övrigt helt unikt karakteristiska bakljus som man känner igen på långt håll, så de senaste 10 åren när man på landsväg sett dessa bakljus svänga ut från en sidoväg vet man direkt "oh no, långsam pensionär som kommer hålla 60 på 90-vägen"

Idag är även 900-serien ovanliga i det sammanhanget och S80 har tagit över pallplatsen som Den Sista Pensionärsbilen.
 
jarlh jarlh skrev:
Lolle heter ägaren, inte Lelle.

Lolle verkar ha en Daf 66, inte en Volvo 66. (Kolla kofångaren!)
Dialekt för ”lille vännen”.
Volvo/Daf 66 var i alla händelser en vedervärdig bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.