Fint hus och det ska bli intressant att följa tråden.

Kommande fråga är till hälften på allvar och till hälften på skoj: Känner du som arkitekt en stark längtan att göra en fyrkantig tillbyggnad i glas, stål och betong?
 
  • Haha
  • Gilla
Andreascanr och 3 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Fint hus och det ska bli intressant att följa tråden.

Kommande fråga är till hälften på allvar och till hälften på skoj: Känner du som arkitekt en stark längtan att göra en fyrkantig tillbyggnad i glas, stål och betong?
Hehe, njae, det gör jag väl inte riktigt. Vi blir ju onekligen skolade till att föredra modernt utseende men jag har nog mer av en låt-gå-attityd mot det där. Jag tycker att det är roligt när saker spretar åt olika håll (förutom postmodernism som är direkt skadligt för den inre friden). Jag ser det som en utmaning att, kanske inte imitera, men efterlikna någorlunda tidstypiskt utseende i det här projektet. Det blir på ett sätt en kamp mot vad man lärt sig.

Skulle jag bygga ett nytt hus så skulle det bli i glas, stål och betong. Jag älskar den stilen också. Men det skulle bli säkert fem gånger dyrare att bygga ett nytt hus efter de tankar jag har än att renovera det här gamla huset. Så jag spar stålet och glaset till en framtida sommarstuga tror jag, för det ligger mer inom rimlighetens gränser för vad man skulle ha råd med. Men den som lever får se.
 
harry73
Klaugust Klaugust skrev:
"hur skulle huset kunna ha sett ut om de som uppförde det bestämt sig för/haft möjlighet att sätta in en kupa där".
Jag tror att frontespisen då skulle placeras ovanför dörren, där du nu vill ha takkupan. Då skulle du ha mycket utrymme på andra sidan för att placera en takkupa där.
Nu är det inte realistiskt att flytta frontespisen, men så tror jag att man hade byggt om man såg behovet från början.

I din lösning ser det ut att någon ville bygga en takkupa där det egentligen inte finns plats. Symmetrin i huset försvinner utan att skapa en intressant asymmetri.

Kolla hur det ser ut om du placerar samma takkupa på andra sidan, eventuellt längst ut till gaveln eller några decimeter in. Det kanske blir en spännande takform.
 
Jag tycker huset helt klart har potential och detta ska bli roligt att följa!

Jag ställer mig nog till kören som tycker att en sådan takkupa sett lite skumt ut, men funderar på om inte en holmeja fungerat bättre? Visst man får inte samma volym och utrymmesnyttja men samtidigt blir det ett nättare och kanske rentav lite mer tidsenligt inslag?

Vill man kan man alltid ha en på andra sidan frontespisen också :)
 
harry73 harry73 skrev:
Jag tror att frontespisen då skulle placeras ovanför dörren, där du nu vill ha takkupan. Då skulle du ha mycket utrymme på andra sidan för att placera en takkupa där.
Nu är det inte realistiskt att flytta frontespisen, men så tror jag att man hade byggt om man såg behovet från början.

I din lösning ser det ut att någon ville bygga en takkupa där det egentligen inte finns plats. Symmetrin i huset försvinner utan att skapa en intressant asymmetri.

Kolla hur det ser ut om du placerar samma takkupa på andra sidan, eventuellt längst ut till gaveln eller några decimeter in. Det kanske blir en spännande takform.
Nu placerade de ju frontespisen där de gjorde. Den enda stora ändringen som är gjord på huset är att de satte in badrum på 60-talet och det förändrade ju planlösningen på ovanvåningen. Kanske var den mer logisk innan. Alternativt hade de bara helt enkelt lägre krav förr.

Huset är ju inte symmetriskt för fem öre. På ett sätt ser det lite ut som att byggmästaren var packad under hela byggtiden, för det är väldigt få saker som linjerar i fasad eller mellan planen.

Nu är det ju inte så att jag hemskt gärna vill ha en takkupa oavsett placering, utan det är ju i just det läget den skulle fylla en funktion. Övriga rum i huset är åtminstone någorlunda användbara som de är. Så själva läget för en eventuell kupa (eller annan byggdel som uppfyller samma funktion som jag tänkt) måste vara där. Men sen finns det kanske fler/andra sätt att göra det på som är mer välavvägda än mitt förslag. Förstukvist i två våningar? Ett torn? (det är min fars förslag men jag vet inte, det känns väl drastiskt)

Men det är hur som helst en ganska teoretisk diskussion. Om takkupan blir av så är det flera år fram i tiden, vi har mer brådskande saker på att-göra-listan :)

EDIT:
Ja, ett homeja (av kanske rejälare snitt) kan vara ett alternativ. Jag är ju mycket ute efter att kunna stå på en större del av golvytan men detta kanske kan vara en bra medelväg. Bra idé, det tar jag med mig.
 
Redigerat:
Jag gillar takkupan. Tror inte rundare former skulle göra att den smälter in bättre. Tvärt om faktiskt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag gillar takkupan. Tror inte rundare former skulle göra att den smälter in bättre. Tvärt om faktiskt.
Hmm.. Ja du kanske har rätt! Har suttit o tittat på bilden ett tag nu och är nog inte överens med mitt yngre jag (dvs ett par timmar yngre :crysmile:) men tror inte man ska bygga ihop kupan med frontespisen :)

Dock såg jag någon bild på Google på ett hus i samma era tror jag med en sån här kupa:
Två gråa byggnadskupor med rödmarkerade fönster mot en industriell bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En till reflektion. Hade det inte blivit bättre att lägga wc/bad i denna kupa vid trappan och göra ett till rum där bad/korridor är idag? :)
 
harry73
J Jarlsgård skrev:
men tror inte man ska bygga ihop kupan med frontespisen
Det kanske går (=ser bra ut) om den fortsätter på andra sidan med.
 
Ett par lager vit färg på all furu låter som en utmärkt expressrenovering. Den passar ju ändå inte in i huset.
 
Martin_B
Klaugust Klaugust skrev:
Innan tillträdet till huset hade infallit tog jag fram en visionsbild över exteriöra ändringar i telefonen under tunnelbaneresorna till och från jobbet som jag redovisar nedan. Fönstren är tänkta att ersättas med flaggfönster (förlagor finns bevarade på ett par av grannhusen), kanske pardörrar (med eller utan glasning) som entrédörr och en liten kupa ovan entrén. Kupan skulle göra att det faktiskt skulle gå att bruka ett, i dagsläget hopplöst, litet rum under snedtaket som ett litet sovrum. Men var barmhärtiga med kritiken, det är en ytterst snabb skiss och inget är bestämt ännu då ett eventuellt fönsterbyte ligger flera år fram i tiden.

[bild]
Mycket bra placering på den extra takkupan. Eftersom den ursprungliga takkupan ändå inte är i mitten av byggnaden, så harmoniserar detta mer än utan kupa faktiskt. Den gröna färgen kommer igen där uppe och kompletterar perfekt.

En otroligt enkel lösning dessutom.

Slänger man lite grön färg även på gårdsbyggnaden till vänster i bild, och på så sätt ersätter det vita, så är det fulländat!.

Undrar dock om man ej hade kunnat klämma in ett 3-luftsfönster ("flagg") i huvudkupan, istället för 2-lufts flagg? Hade möjligen harmoniserat ännu bättre. Men man får nog titta på en skiss först :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag tycker att den nya idéen till ny takkupa ser utmärkt ut. Det är tillräckligt många rader takpannor under och över för att takvinkeln fortfarande ska kännas rätt. Dessutom snygg placering över dörren. Ett torn på den sidan skulle ge ett märkligt intryck, som om huset blivit ett tvåvåningshus, det skulle förstöra karaktären helt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Mycket bra placering på den extra takkupan. Eftersom den ursprungliga takkupan ändå inte är i mitten av byggnaden, så harmoniserar detta mer än utan kupa faktiskt. Den gröna färgen kommer igen där uppe och kompletterar perfekt.

En otroligt enkel lösning dessutom.

Slänger man lite grön färg även på gårdsbyggnaden till vänster i bild, och på så sätt ersätter det vita, så är det fulländat!.

Undrar dock om man ej hade kunnat klämma in ett 3-luftsfönster ("flagg") i huvudkupan, istället för 2-lufts flagg? Hade möjligen harmoniserat ännu bättre. Men man får nog titta på en skiss först :)
Nu ska jag inte premiera ja-sägare, men tack för de uppmuntrande orden! ;) Det här var som sagt en första, tidig skiss gjord med flottiga korvfingrar på en 4-tumsskärm på udda tider. Jag fick förslaget om treluftsfönster på Instagram också, så det är absolut något jag ska testa framöver. Och tack alla andra för den konstruktiva kritiken, jag tar med de olika uppslagen för takkupor när jag skissar på ritningarna till bygglovet/bygganmälan senare.

Efter att stylisten i vårt förhållande slutligen har lyckats få till bilder när det både är färdigmålat, dagsljus ute och städat så har det nu blivit dags att presentera det första vi gjorde med huset, vår snabbrenovering av köket. Detta gjorde vi i mitten av oktober, under första veckan efter inflyttning. Renovering är att ta i, men vi skulle skvätta lite vit färg på väggar, panelen på taket och på kaklet ovan diskbänken. Häng med!

Planritning av ett hem med köket markerat i rött, omgivet av vardagsrum, allrum, och andra utrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planritning med kök markerat. Som ni kan se är det tre dörrar och ett fönster mot trädgården, så det är ganska svårplanerat med tanke på skåpslängder osv. Nu har vi inte gjort annat än ommålning, men inför framtiden kan det vara bra att tänka på hur man kan få till ett mer rejält kök. Min spontana tanke är att stänga för mellan allrum/kök och flytta köksbord till vardagsrummet och ha köket som ett rent arbetskök. Då skulle man dock behöva ha nån form av hall mellan de två entréerna och kanske flytta på badrummet någonstans. Men det får vi se hur vi gör med. Det är långt fram i tiden.

Renoverat kök med vitt skåp, rött kakel, träbord och stolar, kylskåp och fönster mot trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Före-bild mot matplats/fönster/groventré

Renoverat kök med vita skåp, röda kakelplattor, mörkt bänkskiva och kaffebryggare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Före-bild diskbänk och väldigt rött kakel med brun fog. Luckorna är tråkiga, men ändå helt ok.

Kök före renovering med vita skåp, rött kakel, spis, mikrovågsugn och kaffebryggare, samt öppen dörr till annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Före-bild mot spis och öppning mot allrum (det som ska komma att bli bibliotek/barnrum).

Kvinna förbereder ommålning i köket med tapetserade väggar och träpanel i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förberedelser, tvätta bort allt fett från taket med målartvätt.

Kök i renoveringsfas med väggar täckta av tidningar, plast på golvet och träpanel i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har vi hjälpligt maskerat skåpsluckor och golv och målat (sponten?) en första gång med pensel.

Person målar tak i kök, halvfärdig vitmålning av träpanel, tidningar skyddar väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ett drygt arbete att måla tak med skitfärg, så då får man ta in hjälp av farsan som också bor i byn (har sina fördelar att bli en hemvändare). Vi körde två gånger med pensel i sponten och tre gånger med roller på de plana ytorna. Vi använde ingen spärrgrund eller så, det behöver bara se fint/bättre ut i något år. Det har inte blivit några kvistgenomslag de här senaste två månaderna åtminstone.

Kök under renovering med väggar och skåpsluckor täckta av tidningspapper, målarburkar och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har vi börjat rolla också och man kan börja ana någon form av resultat. Vi har dock inte målat kaklet än med häftgrund och färg ännu.

Renovering av kök med tidningar på väggar, plast över golv och en stege, under målningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu börjar det bli färdigt och en gammal hatthylla får också bekänna färg. Det blev inte så bra, vi slarvade med underarbetet så det sprack en massa, så det får vi göra om senare.

Renoverat kök med ljusa skåp och vitmålade väggar efter en snabb ommålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen var det plötsligt färdigt. Det är en helt färsk bild, men vi blev klara efter bara några dagar. Igår var första dagen utan att köket fungerade som målarverkstad eftersom att vi precis gjort klart målningsarbetena på resten av bottenvåningen och äntligen kunde städa undan färgen.

Ett nyligen renoverat kök med vita skåp, granitbänkskiva, träheltäckande golv och juldekorationer på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite bättre blir det nog ändå, även om det inte är några särskilda utsvävningar.

Renoverat kök med matbord, stolar, vitmålad takpanel, fönster mot trädgården och kylskåp med magneter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och sista bilden. Lite julpynt har kommit upp också för hemtrevnadens skull.

Resultat för ovan tror jag att vi sa hamnade på typ 1700 kr. Då är det färg, maskering, gardiner, stolsdynor och sånt.

Det var alles med köket. I nästa inlägg så tar vi tag i badrummet nere. Det kommer ändå att bli en smått fantastisk förändring med små medel. Vi hörs!
 
  • Gilla
Ramnemark och 6 till
  • Laddar…
Martin_B
Klaugust Klaugust skrev:
Planritning med kök markerat. Som ni kan se är det tre dörrar och ett fönster mot trädgården, så det är ganska svårplanerat med tanke på skåpslängder osv. Nu har vi inte gjort annat än ommålning, men inför framtiden kan det vara bra att tänka på hur man kan få till ett mer rejält kök.
Med tanke på planritningen, så hade jag utan tvekan öppnat upp mellan kök och det som idag heter vardagsrum.

Jag hade planerat om köket helt, och eventuellt satt en köksö på lämpligt ställe, eller halvö mellan kök och vardagsrum ungefär där väggen där idag eller på lämpligt ställe.

Vardagsrummet hade jag sedermera gjort till matsal, och det som heter Allrum hade blivit salong.
Ofta var matsalen betydligt större än salongen förr i tiden, så det passar bra även här.

På detta sätt får man mycket mer arbetsyta i köket och får en luftigare matplats. Samtidigt får man plats med rejäla långbord vid bjudningar i matsalen, då rummet är avlångt.

Och ja, definitivt bygga igen dörren mellan kök och allrum, för att få mer väggyta.
Problemet med att stänga igen den dörren är dock att man får gå runt halva huset för att komma till köket, i det fall man kommer via "finentrén".

Men något sådant hade jag gjort, för att få mer öppet, mer trevligt, så alla i familjen kan vara med. Ungarna sitter och ritar eller gör läxor medan föräldrarna lagar mat osv., men kan ändå se varandra.
 
  • Ledsen
Fadai
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Med tanke på planritningen, så hade jag utan tvekan öppnat upp mellan kök och det som idag heter vardagsrum.

Jag hade planerat om köket helt, och eventuellt satt en köksö på lämpligt ställe, eller halvö mellan kök och vardagsrum ungefär där väggen där idag eller på lämpligt ställe.

Vardagsrummet hade jag sedermera gjort till matsal, och det som heter Allrum hade blivit salong.
Ofta var matsalen betydligt större än salongen förr i tiden, så det passar bra även här.

På detta sätt får man mycket mer arbetsyta i köket och får en luftigare matplats. Samtidigt får man plats med rejäla långbord vid bjudningar i matsalen, då rummet är avlångt.

Och ja, definitivt bygga igen dörren mellan kök och allrum, för att få mer väggyta.
Problemet med att stänga igen den dörren är dock att man får gå runt halva huset för att komma till köket, i det fall man kommer via "finentrén".

Men något sådant hade jag gjort, för att få mer öppet, mer trevligt, så alla i familjen kan vara med. Ungarna sitter och ritar eller gör läxor medan föräldrarna lagar mat osv., men kan ändå se varandra.
Jag är principiellt emot att ha öppna planlösningar i hus som är äldre än funkis. Men jag har själv tänkt tanken att det hade varit praktiskt. Vi får se, i stort håller jag med dig om resten. Att få till en vettig planlösning i vårt lilla hus blir knivigt.

Men nu tänkte jag berätta vidare om nästa steg i vårt husfixande, badrummet nere. Det var inte alls särskilt fint och om jag skulle få med tjejen på att få göra renoveringen i vår takt (och premiera pengar och kvalitet i avvägningen mellan pengar-kvalitet-tid, det är svårt att lyckas med alla tre delar) så var det tvungen att bli väldigt mycket bättre för att vi ska stå ut att leva så i ett eller ett par år medan vi fixar andra delar av huset.

Renoveringsbehov i badrum med ljusblå väggar, vit porslin, tvättmaskin och synliga golvgropar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är den otroligt smickrande mäklarbilder. Skickar med några mer rättvisande före-bilder nedan.

Ett litet badrum med ljusblå väggar, vit toalett, handfat, och mörkgrå plastmatta på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett par före-bilder som jag tagit. Det som särskilt störde oss, förutom allt det ljusblå och duschblandaren som inte kunde få vattnet varmt, var de bruna fläckarna från limmet som de satt de blå skivorna med och att det känns som att de lagt plastmattan direkt på bjälkarna för det var en massa gropar i golvet och absolut inget fall mot golvbrunnen.

Före-renovering av badrum med ljusblå väggar, gammal duschblandare och vit tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den mycket deprimerande duschplatsen. Vi visste inte riktigt hur vi skulle göra här. Med tanke på det obefintliga fallet tänkte vi att vi skulle behöva ha någon form av kabin, men jag avskyr aluminiumprofiler. Och profillösa varianter kändes overkill och svårt att få till eftersom att underlaget är skevt och allmänt dåligt. Vattenledningen till tvättmaskinen stökar till det lite också.

Orenoverat badrum med blå väggar och vågig plastmatta, demonterad dusch och tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har demontering börjat. Eftersom att det saknas ballofixer eller ens avstängningsventiler till stammen så fick vi stänga av vattnet till hela huset under tiden blandarna var avlägsnade.

Renoveringsprojekt före-bild av duschutrymme med ljusblå väggar, gammal duschblandare och bruna limfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Duschblandaren skulle bytas men tvättställsblandaren var helt ok, så den ska få återmonteras på den nya kommoden.

Delvis renoverat badrum med blå väggar, en demonterad duschblandare, och synliga rör på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provisorisk montering av ny duschblandare och tvättställsblandaren för att vi skulle kunna få tillbaka vattnet i köket eftersom att vi väntade typ åtta tjejkompisar till sambon som skulle överraska henne med en babyshower-helg.

Badrum under renovering med halvmålade väggar, målarburkar och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har vi, eller jag, börjat måla skivorna med häftgrund för att våtrumsfärgen ska fästa sen.

Renoveringsprocess i badrum med målade väggar och oskyddat golv under arbete, toalett och gammal radiator synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är första omgången färg på. Målade även en skarv i plastmattan ett par gånger då den hade börjat vika upp sig av tidigare fukt.

Ett halvrenoverat badrum med toalett, tvättmaskin och osammanfogad duschplats med synlig golvspackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Av en otrolig slump och med hjälp av min fars gedigna Blocketkunskap hittade vi en säljare som sålde endast kar-delen till en IFÖ duschkabin. Blir perfekt. Inget mer vatten på golvet. Istället för duschväggar tar vi ett draperi. Väggen i duschen målades med typ fyra lager våtrumsfärg. Säljaren sa att två lager skulle räcka som tätskikt (vet inte om jag är så övertygad om detta)

Ett badrum under renovering med ett toalettstol och en öppen underkonstruktion för handfat utan tvättställ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har vi börjat montera kommod och spegelskåp från Ikea. De kostade typ 4000 tillsammans med tvättställ och spegelbelysning.

Renovering pågår i badrum med ny monterad tvättställskommod, toalett och trätrall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att täcka över den fula plastmattan och för att få lite värme i det annars ganska sterila badrummet så la vi sån där balkongtrall som vi köpte från Rusta för 99 kr kvadraten. Torkar man sig ordentligt innan man går ut från duschen så blir det ju typ ingen fukt på träet, och än har det funkat bra. Plastnätet som ribborna sitter på gör ju att det kan ventileras också, intalar jag mig.

Renoverat badrum med vitt handfat, toalett, balkongtrall på golvet och en tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det färdiga resultatet!

Totala utgifter för detta landade nog på cirka 7000 kronor. Ändå en rätt bra lyft-för-pengarna-kvot om jag får säga det själv.

I nästa uppdatering så blir det nog bibliotek(ännu utan bokhyllor och böcker)/barnrum. Trevlig helg på er!
 
  • Gilla
  • Wow
emmjo och 11 till
  • Laddar…
Verkligen stor skillnad! Smarta lösningar med duschkabinbotten och trätrallen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.