K Kjell_G skrev:
Tänk vad lite som roar barn och sysslolösa män. Ny värmepump och en installatör som ”hotade” med mycket vatten så tänkte jag slippa gå och kolla varje dag.
Enda problemet är väl att vattnet fryser i slangen vid avfrostningen vintertid.
 
B b8q skrev:
Enda problemet är väl att vattnet fryser i slangen vid avfrostningen vintertid.
Kopplar loss då. Men visst fryser väl vatten oavsett var det hamnar
 
Nej, det beror på temperaturen - inte var det hamnar ;) :D

Men annars går det att sätta en värmekabel i slangen från tråget.
 
Det här måste jag lära mer om, ja, inte vattnets fryspunkt, men hur man bäst sköter avfrostningen vintertid. Behövs det någon uppsamling? Och vad gör värmekabel för nytta? Om, varför finns ingen med vid leverans.? Hmm, undrar var jag la manualen...
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Fått limträpelarna på plats idag. Var tvungen att kapa en av balkarna för att få in pelaren i väggen så det bilev en skarvbit på 150cm skruvlimmat med PU-lim. Sitter en till balk 90mm innanför den kapade.

Limträpelare monterad i hörn med skarvbit och synligt PU-lim, plywood och isolering redo för väggfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sidan mot innerväggen sticker ut 18mm enligt plan. Blir plyfa fram till pelaren och gips ovanpå. Svängbart väggfäste för TV kommer på denna vägg så 18mm plyfa i väggen blir bra att fästa i.

Limträpelare skarvad och monterad i en vägg med synlig skarvbit, intill en andra balk och plywoodvägg redo för gips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Fick feeling och gick lös med batteritigern på skrubben som nu är ett minne blott. Allt var rivet och städat på en timme. Till helgen ska golvet rivas och nytt ska läggas.
Upprivna delar av ett trägolv och skräp i en hög inne i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Isolerat klart golvet och fixerat brunnarna...
Lite osäker på om betongen biter på plasten dock.. Om inte annat har dom en formad balja, så får man ha tegelstenarna på vid huvudgjutningen..
[bild] [bild][bild]
Hur mycket cellplast har du neråt?
 
K
@Needas , 100mm cellplast och 100mm Isodrän.. Totalt 200mm isolering.
 
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
Torrpassar balken, i rätt längd trots talmeter. Den var ngt osmidig att bära uppför trappan.

B3F9BCBB-FBB6-47C8-A152-DCAB3D06C58C.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1DE92864-479B-4261-89D9-04B30C614FA9.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
20181112_174727(0).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svärtat in kaminen i snickarboden, isolerat rökröret på vinden och monterat ett ventilerat skorstensschakt. Sedan lade jag tillbaka isoleringen i taket och skruvade dit vindsgolvet över detta, så nu är kaminprojektet färdigt.
Slutbedkedet fick jag förra veckan så nu är det proveldat också. Den ger fin värme, sotaren sa att man måste elda försiktig och hade det inte funnits spjäll så hade han aldrig godkänt installationen.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Plastat hålet i ytterväggen och satt plåtar på två av golvreglarna, lika på andra sidan balken.

Förstärkt träbalk med plåtar och verktyg på ett trägolv, plastskydd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Underifrån ser det ut såhär. Pressade reglarna upp en bit då de förmodligen kommer ner en bit när bärande väggen är borta. Skruvlimmade även en extra förstärkning över skarvarna. Kommer även kortlingar på varje sida balken då golvspånen annars lär börja hänga.

Vy underifrån av golvkonstruktion med förstärkta reglar, plåtar och stöttor vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
[bild]

Svärtat in kaminen i snickarboden, isolerat rökröret på vinden och monterat ett ventilerat skorstensschakt. Sedan lade jag tillbaka isoleringen i taket och skruvade dit vindsgolvet över detta, så nu är kaminprojektet färdigt.
Slutbedkedet fick jag förra veckan så nu är det proveldat också. Den ger fin värme, sotaren sa att man måste elda försiktig och hade det inte funnits spjäll så hade han aldrig godkänt installationen.
Jäkligt snyggt!
 
  • Gilla
Hennke85
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Jäkligt snyggt!
Tackar, rätt nöjd själv.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Idag har jag börjat att riva bort en garderob i köket för att skapa plats för en frys. Jag lyckades få bort nästan hela fronten, men det är värst vad de var bra på att bygga förr. Allt hänger ihop och krånglar till det för mig. Jag vill att den vänstra väggen är kvar och att allt annat ska bort. Förresten är det rätt bra om den högra väggen också är kvar eftersom det är en yttervägg. Gamla torp har inte direkt så högt i tak. Nya tag en annan dag när jag kommer på hur jag kan riva golvet och hyllan.

Pågående rivning av en inbyggd köksgarderob med halvborttagen front, en kvarlämnad vägg och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Naturliv Naturliv skrev:
Nya tag en annan dag när jag kommer på hur jag kan riva golvet och hyllan.

[bild]
Multicutter för att kapa alla spikar/skruvar/träplugg/lim etc som hyllplan och golv kan tänkas vara fästa med i sidoväggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.