Ja, vår bostadsyta är 135 kvm i ett plan. Vinkelhus från -88 i mellansverige.

Vi har ett luftburet elvärmesystem. D v s ett kanalsystem som fördelar värmd luft till alla rum. Vi har inga radiatorer o dyl. Vi värmer hela luftomsättningen i ett centralt placerat aggregat (tvättstuga) och distribuerar ut till husets alla utrymmen.

Vår förhoppning var, att i och med cirkulationsluftens luftintag till värmeaggregatet sitter bakom ugnen, kunna nyttja den värme som strålar ut från Tulikivin.

Dessvärre verkar detta misslyckas >:( Vi får en temp höjning på luften som sugs in i aggregatet på ca 3 grader. D v s vi suger ca + 23 grader istället för + 20 :(

Anledningen torde vara att ugnen, trots sin varma yta (ca +50 till + 70) släpper ifrån sig värmen så sakta eftersom dess massa är så enorm?

Nu värmer ju ugnen 2/3 delar av huset ändå eftersom strålningsvärmen gör sitt. Men tyvärr når då inte värmen längst bort (där den behövs som mest). Det var här jag framför alltt hade hoppats på att kanalsystemet kunde ha burit med sig en högre tempererad luft :(

Det tar ju emot att sätta in spetsvärme (radiator) i de rummen liksom. Känns lite "rörigt"?

Förhoppningen i slutändan är att iallfall spara så mycket energi att det alla investeringar känns motiverade. För visst är det mysigt med en brasa om kvällarna ;)

Hör av mig om lite siffror vad det lider...
 
Jag trodde också att jag kunde flytta mycket värme med luftelsystemet men jag känner mig inte heller nöjd fullt ut. I mitt fall har jag en handöl 10T med fläkt.
Insugen till luftelsystemet sitter rakt ovanför, men kaminen sprider ut värmen så mycket i det rum där den står.
Den luft som sugs in i insuget är inte tillräckligt varm.
Funderar nu på att försöka bygga något snyggt så att varmluften från kaminens utblås sugs in i elsystemet direkt.
 
Hrmm >:( Nu har jag eldat ordentligt i en veckas tid. Ytan på ugnen blir ca + 65 gr efter avslutad eldning.

Tyvärr upplever jag det som kallare inomhus nu en innan jag började elda :-?
Jag får kallare golv än tidigare? Kan det bero på att ugnen talar om för luftvärmens rumsgivare att det är + 21, vilket föranleder att ingen värme blåser ut genom takventilerna? Detta resulterar i kallare golv vilket i sin tur innebär att man upplever det som kallare inne? Kalla fötter är det sämsta som finns :-/

Vet inte riktigt hur jag skall komma till bukt med detta? För jag vill ju samtidigt spara lite energi på ugnen liksom?

Någon som har ideér?

 
:D

Kalla fötter är trist. Har ni rumsgivare i alla rum? Annars kanske man kan flytta den till ett rum utan kamin alternativt varmare golvet.

/elin

Edit: menar _närmare_ golvet, inte varmare...
 
Alltså det här med att flytta in pannrummet i vardagsrummet  :-/ är det uppskattat av alla? Får man väga flis i foten och aska på söndagssteken mot mysfaktorn?
 
Steff skrev:
Hrmm >:(  Nu har jag eldat ordentligt i en veckas tid. Ytan på ugnen blir ca + 65 gr efter avslutad eldning.

Tyvärr upplever jag det som kallare inomhus nu en innan jag började elda :-?
Jag får kallare golv än tidigare? Kan det bero på att ugnen talar om för luftvärmens rumsgivare att det är + 21, vilket föranleder att ingen värme blåser ut genom takventilerna? Detta resulterar i kallare golv vilket i sin tur innebär att man upplever det som kallare inne? Kalla fötter är det sämsta som finns :-/

Vet inte riktigt hur jag skall komma till bukt med detta? För jag vill ju samtidigt spara lite energi på ugnen liksom?

Någon som har ideér?
Lite svårt att hänga med :-? Förutsätter att ugnen hämtar luft utifrån, så att brasan inte använder den luft (varm) som kommer från takventil. För att utnyttja ungnens värme, så skulle takventilen i ugnens rum, ha omvänd luftriktning= gå in i vämecentralen som förser andra rum med värme. Men det låter sig kanske inte göras, då rörsystemet är sammankopplat. För tillfället kan du plugga den kanal som sitter i ugnens rum, för där behövs knappast mer värme. Om rörsystemet är så att du kommer åt det, får du fundera över om du inte skall separera röret från ugnens rum, från de övriga, så att du med en Pax fläkt i röret, kan köra värme från ugnen till befintliga värmekälla. Obs att rören måste vara välisolerade.
 
Någon som känner till Bacho minimaster? Sitter i tusentals kåkar byggda på 80- talet.

Det består i ett återvinningsaggregat (Till/Frånluft) som sitter ovan spis i kök. Denna suger in frisk uteluft och växlar mot frånluften.
Återvinning i bästa ca 50 %. D v s +0 ute och +20 i frånluft ger en tilluftstemp på ca +10.
Det sitter ett eftervärmningsbatteri i återvinngsaggregatet som jag hittills aldrig har använt?

Innan tilluften blåses ut till alla takventiler i huset går den till ett cirkulationsaggregat som sitter i tvättstugan. Cirkulationsaggregatet består av en fläkt, filter och ett värmebatteri på 6 kW.
Aggregatet suger luft från vardagsrummet och blandar in 1/3 del tilluft från återvinningsaggregatet med 2/3 delar cirkulationsluft. Anledningen till det är att öka luftflödet för att kunna värma huset.

Enl norm skall 0,35 l/s och kvm ventileras. Det ger mig ett luftombyte på ca 45 l/s (162 kbm/h). Det luftflödet skulle aldrig räcka till att värma 135 kvm.

En rumsgivare sitter på strategiskt vald plats för att representera husets medeltemp.

Nu till mitt problem;

När jag inte eldar ligger rumstemp på ca +21 grader i alla rum och golven är varma och sköna.
När jag eldar (1 gång/dygn) upplever jag att golvet framförallt blir jättekallt? Känns rejält obekvämt när man är van med komfort liksom.
Ugnen står i vardagsrummet i ett hörn precis framför cirkulationsluftens luftintag. Ca 3 timmar efter ordentlig eldning stiger temperaturen till max + 22,5 grader i vardagsrummet?? Rummet är ca 25-30 kvm. Nog hade jag föreställt mig att få lite varmare en så?
Den luft som sugs in i cirkulationsaggregatet uppgår till max +23-24 grader trots att ytan på ugnen är ca +70!!!!??? Och står 5 cm ifrån luftintaget??

Vad är fel??

Förbränningsluften tas direkt utifrån via ingjutet rör i fundamentet. Vad jag inte begriper är dock varför det vid asklådan suger luft????
Stänger jag rökgasspjället upphör suget i asklådan. Jag hade trott att luften skulle tas direkt till eldstaden och inte från rummet också?

För skojs skull har jag läst av mätaren varje dygn sedan i lördags. Jag snittar ca 60-65 kWh / dygn totalt. Tyckte det lät mycket eftersom jag då varit hemma hela tiden och eldat samt att det ej varit extremt kallt. I snitt +0? Jag har tidigare haft ca 19-20 000 kWh i energiförbrukning totalt per år.



 
Steff skrev:
Nu till mitt problem;

När jag inte eldar ligger rumstemp på ca +21 grader i alla rum och golven är varma och sköna.
När jag eldar (1 gång/dygn) upplever jag att golvet framförallt blir jättekallt? Känns rejält obekvämt när man är van med komfort liksom.
Ugnen står i vardagsrummet i ett hörn precis framför cirkulationsluftens luftintag. Ca 3 timmar efter ordentlig eldning stiger temperaturen till max + 22,5 grader i vardagsrummet?? Rummet är ca 25-30 kvm. Nog hade jag föreställt mig att få lite varmare en så?
Den luft som sugs in i cirkulationsaggregatet uppgår till max +23-24 grader trots att ytan på ugnen är ca +70!!!!??? Och står 5 cm ifrån luftintaget??
Varför vill du ha varmare än 22,5 grader? Fördelen med täljstensugnen är ju just att den inte avger värmen så snabbt så att det blir bastuvarmt i rummet.

Förbränningsluften tas direkt utifrån via ingjutet rör i fundamentet. Vad jag inte begriper är dock varför det vid asklådan suger luft????
Har du kollat så att tilluftsgallret är igenlimmat med plastbitar. (så är det i alla fall på vår nunnauuni) Det ska nog var helt tätt där.



 
22,5 grader räcker utmärkt bara golven inte är så kalla :(

Nej, det sitter i plastbitar limmade i mitt galler?

Jag pratade lite löst med en annan ÅF igår och han sa att det berodde på vilken ugn jag hade?? Det fanns 3 olika varianter på tilluft utifrån?
1) Direkt via ett rör utifrån till eldstaden.
2) Direkt via ett rör utifrån som släpps framförugnen??? För att sedan sugas genom asklådans galler??
3) Tilluftsventil i vägg.

Jag har självklart förutsatt att tilluften skall tas direkt till eldstaden. Varför inte liksom?

Hur som helst så suger det i asklådan från rummet när jag eldar. Eller så fort jag öppnar eldstadsluckan eller rökgassspjället börjar det suga genom gallret i asklådan oavsett om jag eldar eller ej??
Är det verkligen rätt? Sätter jag ett papper framför klistras detta fast som ett frimärke!?
När ingen brasa är igång och spjällen är stängda känns inget drag. Dock är temperaturen under ugnen om jag mäter med termometer under asklådan ca +10/12 grader!!? I min värd borde det kyla ner både ugnen och fundamentet mellan eldningarna?
 
Har du kollat så att tilluftsgallret är igenlimmat med plastbitar. (så är det i alla fall på vår nunnauuni) Det ska nog var helt tätt där.  

finns nog något att kolla upp där, kolla också att tilluften verkligen är öppen, när markering visar så. Förutsätter att dimensionen på tilluftsrör är rätt i förhållande till längd, vid ca 3meters längd=110mm spirorör. Lutar åt att något blir fel i kombination med befintligt "luftsytem", det blir ju ett visst övertryck, som kanske motverkar ugnens effekt. Prova med att avgränsa/stänga till rummet med ugnen.
Kanske inte alldeles enkelt att utläsa resultat när tempen håller sig kring 0



 
JanneT5 skrev:
Jag trodde också att jag kunde flytta mycket värme med luftelsystemet men jag känner mig inte heller nöjd fullt ut. I mitt fall har jag en handöl 10T med fläkt.
Insugen till luftelsystemet sitter rakt ovanför, men kaminen sprider ut värmen så mycket i det rum där den står.
Den luft som sugs in i insuget är inte tillräckligt varm.
Funderar nu på att försöka bygga något snyggt så att varmluften från kaminens utblås sugs in i elsystemet direkt.
Jag har en frånluftssystem, och för att få mer värme in i rörsystemet borrade jag ett 100mm hål bakom kaminen upptill, satte en paxfläkt i röret/hålet, som nu blåser varm luft in i garderoben bakom väggen, där det i taket sitter en ventil till frånluftsvärmaren.
Tycker detta fungerat klockrent, då kaminen (Handöl10) blir regält varm (när man elder i den....)
utsug.jpg
 
Nu har jag funderat en del...

Anta följande;
Eftersom jag värmer huset med luft måste jag tillföra rätt mängd energi/effekt för att hålla huset rätt tempererat.

Jag har ett totalt luftflöde på ca 70 l/s som jag skall använda som värmetransportör.
D v s 252 kbm/h. Ett sovrum blåser in 36 kbm/h i tilluft.
Det går åt 0,35 kW att höja 1 kbm luft 1 grad på 1 timme.

Ett vanligt normalt hus från slutet av -80 kräver ca 400 W för att värma ett rum på 10-12 kvm vid DUT -20. Det motsvarar ca 30 W/kvm golvyta.

Utan eldning;
Anta att min blandningstemperatur, efter det att uteluften passerat återvinningen och blandats med cirkualtionsluften är +15 grader. Då måste jag ju tillföra den effekt som krävs för att hålla +21 inomhus. Alltså måste en kraftig övertemperatur blåsas in i tilluften.
Ex 1- rum: 36 kbm/h x 0,35 kW x 30 graders höjning= 378 W
Alltså måste jag blåsa in ca +45 grader när det är riktigt kallt ute.

Med eldning;
Anta att blandningstemperaturen blir +20 eftersom cirkulationsaggregatet suger varmare luft.
Ex 2- hus: 36 kbm/h x 0,35 kW x 25 graders höjning=315 W

Obs! dessa siffror baserar sig på antaganden och att utetempen är -20. Den bygger också på ett återvinningssystem med ca 70 % verkningsgrad.

Sätt ur detta perspektiv verkar inte min ugn stå för särskillt mycket energitillskott?
Märkligt bara hur det tillskottet bara kan "försvinna"???
Jag menar om jag eldar 13 kg ved per dygn borde jag tillgodose huset med samma energinnehåll också? (ca 40 kWh)

Åsikter / reflektioner om detta?
 
Steff skrev:
22,5 grader räcker utmärkt bara golven inte är så kalla :(

Nej, det sitter i plastbitar limmade i mitt galler?

Jag pratade lite löst med en annan ÅF igår och han sa att det berodde på vilken ugn jag hade?? Det fanns 3 olika varianter på tilluft utifrån?
1) Direkt via ett rör utifrån till eldstaden.
2) Direkt via ett rör utifrån som släpps framförugnen??? För att sedan sugas genom asklådans galler??
3) Tilluftsventil i vägg.

Jag har självklart förutsatt att tilluften skall tas direkt till eldstaden. Varför inte liksom?

Hur som helst så suger det i asklådan från rummet när jag eldar. Eller så fort jag öppnar eldstadsluckan eller rökgassspjället börjar det suga genom gallret i asklådan oavsett om jag eldar eller ej??
Är det verkligen rätt? Sätter jag ett papper framför klistras detta fast som ett frimärke!?
När ingen brasa är igång och spjällen är stängda känns inget drag. Dock är temperaturen under ugnen om jag mäter med termometer under asklådan ca +10/12 grader!!? I min värd borde det kyla ner både ugnen och fundamentet mellan eldningarna?
Det kan ju inte vara rätt att du känner drag från gallret i asklådan. Kolla lite hur det verkar fungera. Hur reglerar du primärluften? På vår ugn regleras det "som vanligt" dvs att en spak vid gallret dras till vänster för att öka tilluften. Den enda skillnaden är att denna spak tar tag i ett spjäll som öppnar mot röret för den externa tilluften. Den vanliga luckan öppnas också, men det spelar ingen roll eftersom den är igensatt med plastbitar innanför.

Det kan dessutom vara så att spaken för tilluften hamnat ur fas mot spjället för den externa tilluften. I så fall kan det spjället hela tiden stå öppet och dra in kall luft under ugnen. Du borde kunna testa genom att sätta spaken till läge 0 och sen öppna askluckan och se så att tilluften är strypt. (nånting sitter för röret). Sen kan du stänga dörren och dra spaken till läge 4 och sedan öppna igen. Nu borde du se om något förändrats åtminstone borde det kännas lite kallare innanför luckan eftersom kall luft borde komma in utifrån. Du ska aldrig ändra på tilluftsspaken när luckan är öppen då kommer den ur fas.

Så funkar det i alla fall på nunna-uuni
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.