Hejsan!

Jag har läst jättemånga projekttrådar på det här forumet sedan långt innan vi blev husägare och har länge sett fram emot att få starta min egen projekttråd.

Vi heter Carl August och Anina. Jag är arkitekt till yrket och Anina är barnmorska. Vi har bott i Stockholm de senaste fem åren men på semestern i år fick vi se ett sött litet hus i Skåne när vi hälsade på min pappa och en vecka senare var vi blivande husägare. Allt gick väldigt fort. Som tur var har jag en arbetsgivare som har kontor i Skåne också och en väldigt stödjande chef så det gick förhållandevis smidigt att flytta ner.

Anina är hemma på graviditetsledighet just nu, då vi blir föräldrar i december. Det ska bli väldigt spännande! Jag lovar dock att den här tråden kommer att fokusera på arbetet med huset och förskonas från barnbilder och annat privatlivsrelaterat ;)

Vill man ta del av sådana instick har även en instagram kopplat till huset där det kan komma att förekomma lite fler vardagsbilder, då både jag och Anina uppdaterar där. Så på @slakterigatan är det lite mer lättsamt medan på Byggahus är det CA som bestämmer och då blir det lite mer objektivt.

Vi fick tillträde 1 oktober 2018 och har nu bott i huset i ganska exakt fyra veckor. Planen är snabbfixa bottenvåningen på huset för att kunna bo där medan vi renoverar övervåning och uthusbyggnader på riktigt. På de här fyra veckorna vi har haft på oss har vi snabbfixat klart köket, bibliotek/barnrum, badrummet nere och halva hallen. Så det som kvarstår är att göra klart hallen och trappan och sen att fixa vardagsrummet innan bebisen kommer i början på december. Nästkommande inlägg kommer visa mäklarbilder och utgångsläget.

Så med detta önskar vi er välkomna att följa med oss på vår resa på Slakterigatan.
Par står framför sitt nyförvärvade tegelhus i Skåne med glada uttryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fatsuG7 och 19 till
  • Laddar…
Här kommer de flesta av mäklarbilderna. Som ni kan se på bilderna har det inte hänt så mycket invändigt sedan 70-/80-talet. Paret som ägde huset tidigare hade bott där i nästan 50 år.

Ställ gärna frågor om ni har några.

Bilder från Bostad Ida'/Bengt Svensson:

Rödtegelhus med tegeltak och synlig mosstillväxt, omgiven av välskött trädgård och gångstig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rödtegelfasad villa med tegeltak från 70-/80-talet, carport, välbevarade trädgårdar och stort träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt tegelhus med trädgård och äppelträd, utsikt mot ett lugnt bostadsområde med friliggande hus och en stor grön träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med klippt gräsmatta, beskurna fruktträd och en vit husfasad med svarta detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välunderhållen trädgård från 70-/80-talet med stora träd och gröna buskar under sommarsolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammaldags hall med trätrappa, ljusgröna tapeter, vävda tallrikar på väggen och en röd hallmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En detaljerad trätrappa med utskuret årtal 1971 på stolpen, indikerar bostadens ålder och stil från 70-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Entré med öppen brun dörr som visar en trädgård, ljusgrönt väggfärg, retro stilskor på hylla och en gammaldags lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omodernt badrum med blå väggar, vitt sanitetsgods, tvättmaskin och golv i mörkt träimitat från 70-/80-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrum med retro inredning från 70-/80-talet, träpanel i taket och klassisk möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Retro vardagsrum från 70-/80-talet med grå soffa, vit ovalt soffbord och klassisk takkrona, träpanel i tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrum från 70-/80-talet med träpanel i tak, brun soffgrupp, persiska mattor och äldre möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Retrokök med röda kakelplattor, vit inredning och trädetaljer som speglar 70-/80-talsstil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Retro kök med vita skåp och röda kakel med blommönster, trämönstrat golv och träpanel i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Retro interiör med träpanel och inbyggd förvaring, känsla av 70-/80-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
70-/80-tals inredning med trätrapp och parkettgolv, vita dörrar och fönster med grön gardin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Retro sovrum med blomstrande sängöverkast, klassiska möbler och ljusa tapeter från 70-/80-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sovrum med inredning från 70-/80-talet, inklusive blommiga gardiner och brunt mönstrat överkast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av Slakterigatan 13 entréplan med markerade rum som vardagsrum, kök, förråd och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översiktlig planritning av övervåning med tre sovrum, badrum och förråd på Slakterigatan 13, vintage stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fatsuG7 och 7 till
  • Laddar…
Ska bli roligt att följa. Lycka till!
 
Vilket fint hus ni har hittat! Lycka till med renoveringarna
 
Ser otroligt mysigt och trevligt ut!

Kul att det kommer ut en tråd med en renovering av ett klassiskt skånskt stenhus, det är man inte allt för bortskämd med här på byggahus. En favorittråd redan.

Vad planerar ni att göra utöver ytskikt och bad/kök? Dörr och fönster kanske? De ser inte riktigt tidstypiska ut... ;)

Tillägg: har ni funderat lite på asbest? Ta ett prov på limmet i badrummet om ni inte redan gjort det, på stilen ser det ut att kunna vara gjort "peak asbest" (men ta det lugnt, det är inte så dyrt att sanera som många tror). Kolla på insidan av vädringsluckorna också, under samma tid limmade många dit asbestpapp som kondensisolering...
 
Tack alla!

Förutom ytskikt och kök/badrum så lär det säkert bli någon tillbyggnad, säkert ett växthus och nått attefallshus. Sen är elen hopplöst utdaterad, golven lutar (fast inte vid golvbrunnar) och en massa liknande saker som drabbar gamla eftersatta hus. Så det kommer att finnas att göra.

Självklart vore det trevligt att byta ut både ytterdörrar och fönster mot mer tidstypiska diton och jag ser väldigt mycket fram emot att få göra det, men jag tror tyvärr att det för närvarande är sista punkten på prioriteringslistan.

Något som har ganska hög prio är att tillskapa en bastu och ett hemmaspa någonstans på fastigheten, detta av två anledningar. Den första att föra en liten del av Finland lite närmre Skåne för att bota lite av min finskättade sambos hemlängtan. Den andra för att göra det lite lättare att övertyga presumtiva, långväga gäster att det är värt att åka över halva Sverige (och Norden) för att hälsa på oss.

Innan tillträdet till huset hade infallit tog jag fram en visionsbild över exteriöra ändringar i telefonen under tunnelbaneresorna till och från jobbet som jag redovisar nedan. Fönstren är tänkta att ersättas med flaggfönster (förlagor finns bevarade på ett par av grannhusen), kanske pardörrar (med eller utan glasning) som entrédörr och en liten kupa ovan entrén. Kupan skulle göra att det faktiskt skulle gå att bruka ett, i dagsläget hopplöst, litet rum under snedtaket som ett litet sovrum. Men var barmhärtiga med kritiken, det är en ytterst snabb skiss och inget är bestämt ännu då ett eventuellt fönsterbyte ligger flera år fram i tiden.

C41F38C1-1DE8-4A14-8570-45E76BF6E65F.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men just i dagsläget har vi fullt upp med att hastrenovera bottenvåningen. I nästa inlägg ska jag visa vad vi gjorde med köket. Ber på förhand om ursäkt till de som har en aversion mot att stänka vit färg på samtliga exponerade ytor, det är bara tillfälligt!

Edit: ja, det är massvis med eternit i huset, så det får man vara lite på sin vakt för. Hittills konstaterat är ventilationskanaler, yttertak och blomlådor, men vi har säkert bara skrapat på ytan.
 
Redigerat:
  • Gilla
emmjo och 13 till
  • Laddar…
Grattis till ett jätte fint hus! Ska bli spännande att följa då vi också bor i en skånsk tegelvilla från 20-talet.

Det mesta som är karaktäristiskt för 20-talet är dock borttaget hos oss tyvärr av tidigare ägare, förutom skurgolven som fanns under masonit och tusentals spik! ;)
 
harry73
Oj takkupan bredvid frontespisen är vågad.

Hur ser baksidan ut? Kanske en takkupan skulle vara mer naturligt där?
 
  • Gilla
hanson#16 och 1 till
  • Laddar…
Vilket fint hus och tillika par. Lycka till!
 
Ska ni behålla eternittaket? Blir nog rosa och fint efter en tvätt, och rätt fina plåtdetaljer i vattenavrinningen (men kanske aningen rostiga?). Underlagspappen är nog inte så fräsch men eternit läcker nog rätt sällan.
En annan fin detalj som syns på gavel och frontespis är när fogarna på röda tegelhus också blir rödaktiga.
 
Klaugust Klaugust skrev:
Tack alla!

Förutom ytskikt och kök/badrum så lär det säkert bli någon tillbyggnad, säkert ett växthus och nått attefallshus. Sen är elen hopplöst utdaterad, golven lutar (fast inte vid golvbrunnar) och en massa liknande saker som drabbar gamla eftersatta hus. Så det kommer att finnas att göra.

Självklart vore det trevligt att byta ut både ytterdörrar och fönster mot mer tidstypiska diton och jag ser väldigt mycket fram emot att få göra det, men jag tror tyvärr att det för närvarande är sista punkten på prioriteringslistan.

Något som har ganska hög prio är att tillskapa en bastu och ett hemmaspa någonstans på fastigheten, detta av två anledningar. Den första att föra en liten del av Finland lite närmre Skåne för att bota lite av min finskättade sambos hemlängtan. Den andra för att göra det lite lättare att övertyga presumtiva, långväga gäster att det är värt att åka över halva Sverige (och Norden) för att hälsa på oss.

Innan tillträdet till huset hade infallit tog jag fram en visionsbild över exteriöra ändringar i telefonen under tunnelbaneresorna till och från jobbet som jag redovisar nedan. Fönstren är tänkta att ersättas med flaggfönster (förlagor finns bevarade på ett par av grannhusen), kanske pardörrar (med eller utan glasning) som entrédörr och en liten kupa ovan entrén. Kupan skulle göra att det faktiskt skulle gå att bruka ett, i dagsläget hopplöst, litet rum under snedtaket som ett litet sovrum. Men var barmhärtiga med kritiken, det är en ytterst snabb skiss och inget är bestämt ännu då ett eventuellt fönsterbyte ligger flera år fram i tiden.

[bild]

Men just i dagsläget har vi fullt upp med att hastrenovera bottenvåningen. I nästa inlägg ska jag visa vad vi gjorde med köket. Ber på förhand om ursäkt till de som har en aversion mot att stänka vit färg på samtliga exponerade ytor, det är bara tillfälligt!

Edit: ja, det är massvis med eternit i huset, så det får man vara lite på sin vakt för. Hittills konstaterat är ventilationskanaler, yttertak och blomlådor, men vi har säkert bara skrapat på ytan.
Kul att du la upp den skissen, det var nämligen min första tanke när jag såg bilderna ovan att det hade varit snyggt med tidstypiska och gröna fönster. Du har oxögat kvar i alla fall. ;)
Måste säga att jag gillar dessa skånska tegelhus med brant takvinkel.
 
harry73 harry73 skrev:
Oj takkupan bredvid frontespisen är vågad.

Hur ser baksidan ut? Kanske en takkupan skulle vara mer naturligt där?
Det här är en mycket intressant fråga/synpunkt och jag ber om ursäkt på förhand om jag låter väl häftig i mitt svarande.

Är den verkligen så vågad? Vi tror ändå på att husen måste få utvecklas med tiden och de förändrade krav som kommer med nya gäster. På insidan finns det ett helt obrukbart rum som kanske har 4-5 kvm golvyta och snedtak över hela djupet och ett pyttefönster ut mot gaveln. Skulle man få till en kupa där så att man får ståhöjd över nästan hela golvytan så skulle mycket vara vunnet. Man skulle kunna få plats med en liten säng och ett litet skrivbord och antingen ha som gästrum eller för det minsta barnet (när de har blivit fler). Det skulle faktiskt bli ett, om än litet, riktigt rum. Nu har jag inga foton av rummet då vi saknar tillräckliga vidvinkelobjektiv för att dokumentera det, men nedan kommer ett skärmklipp ur ArchiCAD-modellen som jag har påbörjat för huset. Precis där snittet är taget går väggen till nästa rum (sidoväggen på frontespisen):

Architectural CAD model rendering of a small attic room with slanted ceilings, tiny window, and silhouette of a person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man jämför en eventuell kupa av detta snitt mot ändringar man kan se på andra ställen, helt nya tak med kraftiga språng och vindskivor, frontespiser av lockläkt i falurött och rivna bärande väggar för att få till en öppen planlösning, så tycker jag ändå att kupans placering och varande är motiverat. Det är ju ändå ett förhållandevis reversibelt tillägg. Att en kupa ska få lov att finnas där tycker jag ändå är självklart. Vad jag tycker är mer intressant att diskutera är utformningen. Här har jag skissat något som insinuerar nationalromantik eftersom att jag tycker att det är en trevlig stil som har lågmälda element och som kan underordna sig frontespisen. Mina arkitektkollegor skulle förmodligen kalla det för en pastisch och föreslå att jag ska göra något modernt som är lätt att skilja från det befintliga. Men när det är ett gammalt hus i grunden tycker jag att man skulle kunna få tillåta sig att ägna sig åt stilrenovering, "hur skulle huset kunna ha sett ut om de som uppförde det bestämt sig för/haft möjlighet att sätta in en kupa där".

Som inriktning för vår renovering så har vi inga som helst ambitioner om att slaviskt byggnadsvårda huset in i minsta detalj. Vi ska dra det så långt som vi orkar och så att det passar våra behov. Vi har som ambition att låta hyvla upp nya foder och lister efter förlagor som finns kvar inne i kattvindar och på andra ställen där tidigare brukare inte har orkat byta ut dem mot släta varianter. Har vi möjlighet vill vi byta ut treglasfönstren i plast från 2002 mot träfönster från ett snickeri. Vi tänker tillåta oss att ha rinnande vatten, avlopp och centralvärme inomhus (även om vi gärna återinstallerar någon kakelugn). Vi tänker kanske inte tapetsera med mörka 20-talstapeter utan välja kulörer som vi gillar och som känns rätt. Vi tänker inte ha tredelade golvlister och stuckaturer i varje rum, men väl kanske i finrummen. Vi kommer inte ha parkettgolv (fiskben) i varje rum, utan bara i finrummen. Men vi tänker inte heller ha undergolven synliga i varje rum. I köket kan det mycket väl bli linoleum. Jag tror spontant att vår gyllene medelväg mellan rationell byggnadsvård och modernisering kommer tilltala de flesta och vara försvarbart för framtida generationer. Hur som helst kan det inte bli mer förvanskat än vad det är i dagsläget.

Hoppas att jag lyckades tydliggöra vårt syfte något med min svada.

/CA
 
  • Gilla
Ramnemark och 8 till
  • Laddar…
Kul att få följa Carl August! Vi jobbade tillsammans på kontoret i Stockholm, jag jobbade med infrastruktur och handel 2016-2017.
 
PellePeps PellePeps skrev:
Kul att få följa Carl August! Vi jobbade tillsammans på kontoret i Stockholm, jag jobbade med infrastruktur och handel 2016-2017.
Tack! Kul att du vill följa! Jag kommer ihåg, bygg-Sverige är litet ;)
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Jätte fint och förstår att ni köpte huset. Med lite tid och eftertanke så kommer det bli jättefint när ni satt er egen prägel på huset.
Ser fram mot att följa er renovering.
Lycka till med huset och det nya livet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.