Hittade inget lämpligt forum för ”Tips & Trix” så jag försöker här. Tråden går kanske att flytta annars?

Vem har inte irriterat sig på allt träspån mm som kommer vid kapning av trä! Jag gjorde därför en egen liten påse för ändamålet. Använde helt enkelt en dammsugarpåse och fäste den med ett snöre för att lättare få av vid tömning.
 
  • En hemmagjord dammsugarpåse fäst vid en Makita sticksåg för att samla träspån vid kapning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
iMikael Lundgren och 2 till
  • Laddar…
M Mogg skrev:
Hittade inget lämpligt forum för ”Tips & Trix” så jag försöker här. Tråden går kanske att flytta annars?

Vem har inte irriterat sig på allt träspån mm som kommer vid kapning av trä! Jag gjorde därför en egen liten påse för ändamålet. Använde helt enkelt en dammsugarpåse och fäste den med ett snöre för att lättare få av vid tömning.
Vad skulle fördelen vara jämfört med att fästa in dammsugarslangen där? (Kopplad till dammsugaren alltså)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Vad skulle fördelen vara jämfört med att fästa in dammsugarslangen där? (Kopplad till dammsugaren alltså)
Nackdelen är att slangen hela tiden släpar efter maskinen och ofta kommer ivägen :(
 
Smart lösning!
Jag går i tankarna att skaffa sänksåg. Är du nöjd med din?
 
M Mogg skrev:
Hittade inget lämpligt forum för ”Tips & Trix” så jag försöker här. Tråden går kanske att flytta annars?

Vem har inte irriterat sig på allt träspån mm som kommer vid kapning av trä! Jag gjorde därför en egen liten påse för ändamålet. Använde helt enkelt en dammsugarpåse och fäste den med ett snöre för att lättare få av vid tömning.
Bra idé!
Tack!
 
M Mogg skrev:
Nackdelen är att slangen hela tiden släpar efter maskinen och ofta kommer ivägen :(
Ok, blir inte att allt spån följer med klingan fram igen då? Följde med ngn liknande påse till min såg men då sprutade det sågspån överallt..kanske beror på hur täta påsarna är..
 
FreQa FreQa skrev:
Smart lösning!
Jag går i tankarna att skaffa sänksåg. Är du nöjd med din?
Mycket nöjd med min Makita, men å andra sidan har jag bara haft den till enklare saker..
 
Redigerat:
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Ok, blir inte att allt spån följer med klingan fram igen då? Följde med ngn liknande påse till min såg men då sprutade det sågspån överallt..kanske beror på hur täta påsarna är..
Nu har jag bara testat en gång, men jag upplevde inte att det kom speciellt mycket spån utanför. Påsen var inte jättetät heller, även om det inte kom ut något där heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.