S sweknox skrev:
Ja, fast de flesta verkar ju vara överens om att både en höjd ränta och lågkonjunktur ligger i närtid.
Det tror jag faktiskt inte, utan det är dålig journalistik som får det att verka så.

Ställs experter inför frågan om det är risk för lågkonjunktur nu svarar nog många ja. Likaså om samma människor ställs inför frågan om stigande räntor. Men villkorar du det senare med det förra, alltså typ ”tror du att räntorna stiger de närmaste åren om vi går in i en lågkonjunktur?” tror jag att man får helt andra svar. Men då blir det förstås svårare att skriva sensationella nyheter av det.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
När vi köpte hus i våras räknade jag på att jag skulle tycka att huset var värt månadskostnaden även vid 5% ränta och anpassade objekt (pris) vi tittade på efter det kriteriet.

Tyckte jag det kändes för dyrt vid 5% ränta så var huset för dyrt för oss.

Når vi nu köpt avsätter jag varje månad pengar för huset motsvarande 5% plus drift för att ha vid räntetoppar och för att han en kontinuerlig summa för boendet varje månad oavsett ränteläge (har rörligt lån)
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Blir det lågkonjunktur så kommer inte räntorna att höjas.....de kommer sänkas hur konstigt det än låter.

Det är just nu obalans i boendekostnad, det ska inte vara billigare att bo i 150 m2 villa med trädgård, än att bo i 50 m2 hyreslägenhet i samma stad. Denna obalans kommer rätta till sig, ska bli intressant att se hur.
 
Det är faktiskt ingen som påstår att räntorna skall gå upp mkt. Snarare tvärtom, bankerna har samma ränta för 3år bundet som rörligt, vilket innebär att de tror på lägre räntor (de skall ha betalt för risken). Den stora risken ligger i en lågkonjunktur då räntevapnet inte finns längre, och risken ligger i att det blir en djup och lång lågkonjunktur. Så klarar man 5% ränta idag så borde man kunna sova gott.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag vet inte var du får 6 år ifrån? Jag skrev att "Den som lånade för ett par år sedan sitter ju i precis samma båt som den som lånar idag."
Jag jämförde med priserna här, där jag bor, för 6 år sedan i mitt inlägg som startade tråden. Det var med den bakgrunden jag ville diskutera frågan och hur man resonerar idag på orter liknande min där prisökningen varit markant de senaste åren.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det tror jag faktiskt inte, utan det är dålig journalistik som får det att verka så.

Ställs experter inför frågan om det är risk för lågkonjunktur nu svarar nog många ja. Likaså om samma människor ställs inför frågan om stigande räntor. Men villkorar du det senare med det förra, alltså typ ”tror du att räntorna stiger de närmaste åren om vi går in i en lågkonjunktur?” tror jag att man får helt andra svar. Men då blir det förstås svårare att skriva sensationella nyheter av det.
Ja, det ligger något i det du säger helt klart.

V Villa1949 skrev:
När vi köpte hus i våras räknade jag på att jag skulle tycka att huset var värt månadskostnaden även vid 5% ränta och anpassade objekt (pris) vi tittade på efter det kriteriet.

Tyckte jag det kändes för dyrt vid 5% ränta så var huset för dyrt för oss.

Når vi nu köpt avsätter jag varje månad pengar för huset motsvarande 5% plus drift för att ha vid räntetoppar och för att han en kontinuerlig summa för boendet varje månad oavsett ränteläge (har rörligt lån)
Låter som att du sitter i precis samma sits som jag tänker mig, jag räknar likadant med premissen att vi inte heller bara ska klara oss, utan även kunna "leva", i min mening resa på semester o.s.v. eller att någon i familjen blir sjukskriven en längre tid och man ändå har råd att bo kvar. Jag har bekanta med mycket lägre inkomst än vad vi har som köpt hus som jag anser att vi knappt skulle ha råd att bo kvar i med en ränta på 5%. Därav funderingen kring hur gemene man resonerar kring räntorna.

I Martenw skrev:
Blir det lågkonjunktur så kommer inte räntorna att höjas.....de kommer sänkas hur konstigt det än låter.

Det är just nu obalans i boendekostnad, det ska inte vara billigare att bo i 150 m2 villa med trädgård, än att bo i 50 m2 hyreslägenhet i samma stad. Denna obalans kommer rätta till sig, ska bli intressant att se hur.
Här har vi inte den obalansen, men den finns kanske på andra orter. Dock har priserna stigit väldigt snabbt till följd av bostadsbrist och en hög inflyttning. Man har börjat bygga lite nytt men inte alls så mycket som skulle behövas.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Att de långa räntorna(i USA redan på väg) är samma eller lägre är ju det klassiska tecknet att sämre tider väntar. Obligationsmarknaden är ''smart money'' och har alltid varit det.
 
S sweknox skrev:
Varit på husjakt ett tag
[QUOTE="sweknox, post: 3116643, member: 182501"
Jag vill fortsatt även som husägare ha råd att unna mig resor och nöjen som jag gör idag och inte behöva ligga sömnlös när räntan eventuellt drar iväg mot 4-5% och jag behöver lägga 14-15k i månaden på bara mitt boende i ren drift och lånkostnad.
Alla har vi olika referensramar. Jag tycker t.ex. att 14-15tkr per månad för ett hus är överkomligt om man är två personer med bra lön.
 
Jag tror fullt och fast att hushållen här i Finland är överskuldsatta och i Sverige fullkomligt abnormt överskuldsatta.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Statens finanser är hårt ansträngda, befolkningen blir äldre, fler skall ha pension medan färre jobbar, en stordel av nyanlända går på olika typer av bidrag och kommer så göra i flera år innan de fåren chans till egen försörjning, sjukvården går back i flertalet landsting så ränteavdragen lär ryka fort som fan om vi får en ny regering. Räntan är svår att förutse men nu har världen (om än inte Sverige) haft högkonjunktur så länge att en lågkonjunktur är högst trolig. Bråket i EU och Brexit kommer drabba EU till förmån för USA o Kina. Den som tror att räntor pga av nån naturlag räknas i några få procent kommer bligruvligt besviken. Mitt första lån var på 11,75 och då var alla avis mig....
 
  • Gilla
sweknox
  • Laddar…
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Alla har vi olika referensramar. Jag tycker t.ex. att 14-15tkr per månad för ett hus är överkomligt om man är två personer med bra lön.
Ja absolut alla har vi olika referenser såklart. Men 15tkr kommer man snabbt upp i, med 2mkr i lån och 4% ränta är man redan där uppe i 10tkr per månad (amortering + ränta) innan skattereduktion och den ska man nog inte heller vara så säker på att den är kvar för evigt, de flesta partier har ju talat om att den bör tas bort successivt för att motverka lånegraden som hos många redan är för hög enligt centralbanken.

Intressant artikel i ämnet, dock 4 år gammal men jag tycker den är lika om inte mer aktuell idag: https://www.byggahus.se/ekonomi/dina-bolan-over-eller-under-snittet

Men jag kanske är överdrivet försiktig i min ekonomi. Men jag tänker att jag vill inte tvingas sälja mitt hus om vi båda blir sjukskrivna/arbetslösa. Så jag räknar att vi ska klara 5% med 80% av vår inkomst. Jag tror dock inte många räknar så idag när de köper hus, åtminstone inte bland mina bekanta.
 
H heimlaga skrev:
Jag tror fullt och fast att hushållen här i Finland är överskuldsatta och i Sverige fullkomligt abnormt överskuldsatta.
Otroligt svårt att svara på kanske men mellan tummen och pekfingret vad kostar en villa i Finland i en småstad (20-40t invånare)?
 
S Skärkarln skrev:
Statens finanser är hårt ansträngda, befolkningen blir äldre, fler skall ha pension medan färre jobbar, en stordel av nyanlända går på olika typer av bidrag och kommer så göra i flera år innan de fåren chans till egen försörjning, sjukvården går back i flertalet landsting så ränteavdragen lär ryka fort som fan om vi får en ny regering. Räntan är svår att förutse men nu har världen (om än inte Sverige) haft högkonjunktur så länge att en lågkonjunktur är högst trolig. Bråket i EU och Brexit kommer drabba EU till förmån för USA o Kina. Den som tror att räntor pga av nån naturlag räknas i några få procent kommer bligruvligt besviken. Mitt första lån var på 11,75 och då var alla avis mig....
Jag tänker som dig, därför jag sitter still i båten om jag inte hittar ett objekt jag finner riktigt prisvärt. Trump gör ju sitt också för världsekonomin som känns helt ur balans just nu. Jag väntar bara på smällen. Jag ser så många som jag tror upprätthåller någon slags fasad med fint hus, ny bil och soliga semesterresor, men jag tror buffertsparandet är nära noll och ekonomin håller ihop så länge vi har den här låga räntan.

Fan man skulle köpt hus när vi först tänkte, då hade jag nu i ung medelålder haft lån på 30% av bostadens värde... Lätt att vara efterklok. :thinking::crysmile:
 
S sweknox skrev:
Ja absolut alla har vi olika referenser såklart. Men 15tkr kommer man snabbt upp i, med 2mkr i lån och 4% ränta är man redan där uppe i 10tkr per månad (amortering + ränta) innan skattereduktion och den ska man nog inte heller vara så säker på att den är kvar för evigt, de flesta partier har ju talat om att den bör tas bort successivt för att motverka lånegraden som hos många redan är för hög enligt centralbanken.

Intressant artikel i ämnet, dock 4 år gammal men jag tycker den är lika om inte mer aktuell idag: [länk]

Men jag kanske är överdrivet försiktig i min ekonomi. Men jag tänker att jag vill inte tvingas sälja mitt hus om vi båda blir sjukskrivna/arbetslösa. Så jag räknar att vi ska klara 5% med 80% av vår inkomst. Jag tror dock inte många räknar så idag när de köper hus, åtminstone inte bland mina bekanta.
Så har jag tänkt i 40 år och jag har kunnat sova gott hela tiden
 
S Skärkarln skrev:
Så har jag tänkt i 40 år och jag har kunnat sova gott hela tiden
Har du köpt hus i närtid? Svårt att jämföra summor 40 tillbaks i tiden men jag tänker om du sätter dig i dagens situation?

Jag tänker att de flesta yngre par kanske har 40tkr i disponibel inkomst. Med ett pris på genomsnitt 2,5 miljoner och inget utöver 15% kontantinsats hamnar man nog på 9-10 tkr i månadskostnad (amortering, ränta, drift 3500/mån). Om man så tänker sig en normaltränta på 5% istället och 80% av inkomsten så är det i så fall nära 16tkr i månadskostnad på 32tkr i inkomst och då blir det svettigt.

Jag vet ju inget alls om andra budgivares inkomster utan går på statistik, sen kanske det inte är sannolikt att båda parter blir arbetslösa/sjuka samtidigt men det är ändå något jag vill ha med i kalkylen för att sova gott om natten.
 
Men kan man verkligen låna så mycket? Köpte ett hus i våras och då ville ingen bank ens lova att låna ut mer än tre gånger årsinkomsten. Aldrig mer än 85% förstås. Vi kollade med fyra banker. Vet inte vilka som går med på att låna ut gräsligt mycket.

Annat än för tio år sedan då jag blev erbjuden att låna 105%, för ”det är ju bra att ha lite cash”.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.