med den här tråden funderade jag på om ni har något som ni är extra nöjda med att ni kom i håg att ta med ex bruten takfot,larm,etc.eller om jag säger så här.
VAD HAR JAG MISSAT,om man utgår från ett hus med normal standard.
 
Extraval som vi är riktigt nöjda med och som vi påminns om varje dag är: högre takhöjd på bottenvåningen (2.70), ryggåstak i hallen/allrummet på övervåningen och, framför allt, bjälklagsöppning i hallen.

En annan sak som vi är väldigt nöjda med men som man kanske inte tänker på så ofta är data/tele/TV-nätverk som går till alla rum i huset.

Vi är ju mycket nöjda med övriga val vi gjort också men ovanstående är nog det lilla extra som får oss att tänka: "Wow, bor vi verkligen i det här fina huset".
 
GF Kattluckan då??
 
lajbanson skrev:
GF Kattluckan då??
Glömde den. Den är ju själva orsaken till varför vi byggde huset.
 
Upphöjd diskmaskin! Vi har bott några dar i huset nu och är fortfarande lika överlyckliga över att ha diskmaskinen i arbetshöjd. Ett annat plus är 60 cm breda besticklådor, precis bredvid diskmaskinen.
 
BoD skrev:
Upphöjd diskmaskin! Vi har bott några dar i huset nu och är fortfarande lika överlyckliga över att ha diskmaskinen i arbetshöjd. Ett annat plus är 60 cm breda besticklådor, precis bredvid diskmaskinen.

diskmaskin i arbetshöjd det har jag aldrig sett.är det något som alla kökstillverkare har som tillval?.det måste jag titta på.
 
Kallas bänkdiskmaskin ;)
 
Fönster ovanför diskbänken, mcyket putsa blir det men det är det värt för utsikten...
 
Instämmer med föregående talare. Vi valde att byta ut två köksskåp mot ett fönster även om det tog emot att välja bort förvaringsutrymme i köket. Men vi är väldigt nöjda med detta extra fönster, nu har vi ett ännu ljusare kök också.

Vi är faktiskt väldigt nöjda med mycket av de val vi gjort, detta gäller både de från husleverantör och egna tillägg. Några saker är:
- Eldragningen, vi försökte tänka till innan var vi ville ha uttag och kontakter.
- Spårade innerdörrar samt garderobsdörrar.
- Extra belysning, eluttag samt vattenkranar runtom på fasaden.
- Centraldammsugare.
- Pivothängda fönster.
 
Det "lilla extra" anser jag (bor redan i hus men bygger nytt) är förvaring, större klk osv.. Nätvärk, nätverk menar jag, kan man ju ha trådlöst idag.
Förvaring är o.a för att hålla ordning och därmed lättstädat.
 
Klinkers, plastmatta eller annat tåligt golvmaterial i hallen är en annan bra detalj. Parkettgolv vid ingången blir repigt redan vid inflyttningen om man har otur.

Det kan också vara bra att ha en liten skvätt sten eller dyl innanför altandörren.
 
Richard

Nätverk är inte alltid så lätt att ha totalt trådlöst, t.ex satellitmottagare, stereoanläggning osv. blir bökigt att ansluta trådlöst då nätverksuttagaet sitter direkt på prylarna
 
Har inte byggt ännu men vi kommer att sätta in sockelmunstycken till centraldammsugaren i hall och kök, superenkelt att bli av med grus och smulor.
 
Vi har sk frisörluckor i hallen och köket, jättebra!!! Satsa på det då ni ändå skall ha centraldammsugare.
 
Hej "Nybyggare" (och övriga):

Varför är pivothängda fönster bra? Vi får det som standard men jag var inte säker på om vi ville ha det...

Tackar

Berit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.