Var helt övertygad om att det var Asfa ELLER utegips ELLER spikband+vindpapp som gällde, men far min vill ha dit vindpapp innanför Asfaboarden. Rätt eller onödigt, vad säger församligen?
Jag hade bara tänkt täta vågräta asfa-skarvarna med vindpapp och asfaltsklister...
Och sätta diagonala spikband trots asfan för säkerhets skull, men det kanske också är overkill?
 
Asfaboard, hur fukttät är den? Någon som vet?
 
I Norge är det vanligt med dubbla vindskydd beroende på det extrema klimat som ofta råder där. Din far har kanske erfarenhet därifrån.
 
Onödigt med dubbla, tycker jag. Däremot hade jag kört med spikband plus asfan.
Asfan är "tillräckligt" vattentät, dvs den klarar lite stänk bakom panelen.
 
Tack, då tolkar jag det som jag inte är helt fel ute i alla fall! Kanske petar in ett lager vindpapp mot norr eftersom jag har lite över i alla fall...
 
Med fukttät menar jag:
-Är den tillräckligt diffusionsöppen för att passa ytterst på en vanlig trästomme?
 
Om du menar under panelen så ja.

Vanlig konstruktion utifrån och in
Panel
Spikläkt
Asfa
Reglelstomme med isolering i facken tex 195X45
difftätt plast
regelstomme 45X45. Här drar man elen bland annat
Gips
Tapet
 
Perfekt Mikalel_L, precis vad jag tänkte på... -Gick det bra på tentan ;)
 
Mikael_L
Det där är bara ett dokument google hittade åt mig. :)
 
J
Där jag bor kör alla med både Asfaboard och vindpapp men här blåser det mycket.

Bor man där det inte blåser mycket så borde antingen det ena eller andra räcka.
 
Martin_B
Och för att krångla till det ytterligare lite:

1. Som komplettering till Asfaboard: Vindpapp eller Vindskyddsduk?
2. Vindpapp utanpå Asfaboard, eller innanför?
3. Ifall det är VindskyddsDuk, utanpå eller innanför Asfaboarden?
4. Varför inte tejpa Asfaboardsskarvar med exempelvis Sitko Flex tätningstejp? Eller fäster det ej bra på Asfaboarden? Kanske lossnar med tiden?
 
Martin_B
Inget svar än, så jag ställer en fråga.

Om man även har ett yttre isolerskikt, dvs ett tunnare isolerskikt utanför stommen, skulle man inte kunna montera enligt följande med önskvärda resultat?:

Inifrån och ut och jag skippar allt innanför stommen:
1. Stomme, ja, säg 145 reglar exempelvis, med 145 isolering då ju.
2. Vindskyddsduk
3. Yttre isolerskikt 45 mm
4. Asfaboard
5. Luftspalt 28 mm
6. Panel

Vindskyddsduken skulle i så fall sitta som ett extra vindskydd, mellan den tjockare isoleringen och den tunnare yttre isoleringen. Sedan har man asfaboarden som tar de första luftströmmarna.

Borde väl vara extra bra, eller?
 
Häftigt trådlyft ;), men frågan är ändå aktuell.

Så länge asfan är skarvad över regel bör den klara vindlast gott nog.
För vatteninträngning tillsammans med vind så finns väl en viss risk för att det blir lite fuktigt i skarvarna, men tror inte att det egentligen är ngt nämnvärt problem.

Har asfaboard bakom vår panel. Vid demontering av fönster och panel från tidigt 80-tal så var skarvarna längst ner mot syllen, (i linje med fönsterts ytterkanter), lite kexiga men inget som hade ngn funktionell betydelse. Det var för övrigt uppenbart att det trängt in vatten bakom fönsterfoder och runnit innanför panelen/längs med asfans skarvar, så detta var ett worst case scenario. Bakom panelen i övrigt nere vid syllen var det inget att anmärka på. Under fönster är alltid ett svagt ställe, och uppenbarligen onödigt att skarva asfan just där, (även om det var enklast).

I garaget ovan garageportarna är det oisolerat och asfan skarvad utan regelstöd på ett ställe. Där har det trängt in lite fukt när västan och regn samspelat, med betoning på lite. Hade det funnits antingen en regelstump, och/eller fullt med isolering och en tät väggbeklädnad på insidan så betvivlar jag att det blivit ngn inträngning.

Ett extra lager vindtätning ser jag bara som ett plus som förbättrar/förstärker och agerar 2:a försvarslinje när 1:a fallerar, vilket det normalt alltid gör över tid. I vårt hus och ekonomibyggnader så finns det massor av evidens på div skador av asfan, såsom spikhål, hammarslag/missar, transport/hanteringsskador osv som alla är inkörsportar för ytterligare destruktion genom att insekter och gnagare sätter tänderna i minsta fnasighet/hål/skada. Jag betvivlar att det finns många hus utan en endaste mindre defekt av detta slag. Och även om nya hus har ett fullgott skydd mot gnagare och insekter och fukt så blir det oftast blottor med tiden, såsom vid fasadrenoveringar, om-/ut-/tillbyggnader, fönsterbyten etc.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Oldboy Oldboy skrev:
Ett extra lager vindtätning ser jag bara som ett plus som förbättrar/förstärker och agerar 2:a försvarslinje när 1:a fallerar, vilket det normalt alltid gör över tid. I vårt hus och ekonomibyggnader så finns det massor av evidens på div skador av asfan, såsom spikhål, hammarslag/missar, transport/hanteringsskador osv som alla är inkörsportar för ytterligare destruktion genom att insekter och gnagare sätter tänderna i minsta fnasighet/hål/skada. Jag betvivlar att det finns många hus utan en endaste mindre defekt av detta slag. Och även om nya hus har ett fullgott skydd mot gnagare och insekter och fukt så blir det oftast blottor med tiden, såsom vid fasadrenoveringar, om-/ut-/tillbyggnader, fönsterbyten etc.
Vad anser du om mitt exempel då? Dvs. att man har asfaboard ytterst, och vindskyddsduk 45 mm innanför med 45-isolering emellan då ju. Citerar mitt eget inlägg:

"Inifrån och ut och jag skippar allt innanför stommen:
1. Stomme, ja, säg 145 reglar exempelvis, med 145 isolering då ju.
2. Vindskyddsduk
3. Yttre isolerskikt 45 mm
4. Asfaboard
5. Luftspalt 28 mm
6. Panel"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.