A AndersS skrev:
Men för fritdshus/sommarstugar så blir det nog 4G som avlastas och kan nyttjas bättre där 5G blir tekniken för mycket av kommande IoT och 3G monteras ned och frigör frekvenser.
Men om fiber erbjuds i området nu så är det område där man kan gräva fiber, TS kan beställa idag, och marknaden blir inte lika intressant för "fixed wireless". Kanske en lite 5G-utrustning i fastigheten ansluten till fibern för att få "seamless" mobilt;)
Här kan man få ett perspektiv på hur andra de operatörer som är längst fram resonerar. Det är givetvis i sin linda ännu, men vad gälller datahinkar så tror jag det är givet att det inte är någon poäng med att ha en tp på 300Mbps om man bara har en 10GB hink..... intressant att Tmobile ser nära 6M kunder som har 5G fixed wirelsess som enda uppkoppling redan 2021. Det motsvarar telias ALLA kunder i sverige.

https://www.fiercewireless.com/5g/n...ireless-internet-services-begin-to-take-shape
 
Jag har gjort min samhälleliga plikt och tackat ja till bredband på landet. Dels för egen nytta, dels för fastighetsvärdet och dels för att det krävs en viss anslutningsgrad för att de ska börja bygga och jag unnar dem som bor där permanent att utbyggnaden blir av.

Givetvis väger det sista skälet inte tungt nog för att styra valet, det vore ju som att bara ge någon ett par tiotusingar för deras allmänna välgång, men ska man satsa på efteranslutning måste man ju oavsett lita på att anslutningsgraden blir så hög att ens egen medverkan inte påverkar utbyggnadsbeslutet.
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
intressant att Tmobile ser nära 6M kunder som har 5G fixed wirelsess som enda uppkoppling redan 2021. Det motsvarar telias ALLA kunder i sverige.
Kommer att vara mängder uppkopplade via 5G men var är de geografiskt, merparten kommer att bli där marknaden finns i tätorter. Det kommer att dröja innan 5G blir ett landsbygdsalternativ utifrån hur jag gissar. Och sedan är det beroende av befintlig infrastruktur i respektive land, när jag jobbade i ett bolag där AT&T var delägare hade de svårt att se de tekniska lösningarna på vår nordiska marknad och affärsmodell, det stämde ju inte med den amerikanska modellen;)
 
Geografiskt kommer 5g finnas där 4g finns. Givetvis kommer man rulla ut detta från storstäder och utåt, men många viktiga use case för 5g kräver täckning överallt så jag gissar att när man väl kommer igång så kommer det gå ganska fort. Och, FWA är ju en typisk landsbygdstjänst så det tror jag också man kommer pusha - det blir långa svansen till fiberprojekten där det inte går att få ekonomi i fiberprojekten ( och där är vi nästan redan nu, det lönar sig inte att bygga speciellt mycket mer).
 
Håller med om att 5G är intressant men implementering av 5G kan göras på många sätt där det idag, tänker nu på Sverige, skissas på implementering utifrån mängden uppkopplade enheter. Amerika brukar inte inom telekom/bredband spegla utvecklingen i Sverige, speciellt utifrån den här operatörens strategi gäller för 2021-2024.
Finns en gammal artikel där man diskuterar det för Svenska marknaden och jag klippt in tidigare
https://www.nyteknik.se/digitalisering/ska-jag-kopa-fiber-eller-vanta-pa-5g-6539620
Det som istället händer nu i Sverige är konsolidering av företag och affärsstruktur, inom bredband/mobilt och även media. utifrån att marknaden är för liten för många aktörer och infrastrukturer. (fiber/mobilt)
* Telenor har köpt Bredbandsbolaget och avvecklar det varumärket (fiber/mobilt)
* Tele2 har köpt ComHem som tidigare köpte Boxers bredband. (fiber/mobilt)
* Telia köper TV4 med vidhängande kanaler. (fiber/mobilt)
Så den som återstår utan fiber i sin affär är väl operatören 3 som skulle kunna se det som en affärside, men då krävs det nya investeringar utifrån att deras mobilnät inte har speciellt bra landsbygdstäckning och då blir frågan hur man köper/får nya frekvenser, men även kapital där man först nu börjar se svarta siffror.
Sedan har vi IP-Only och Bahnhof, men hur länge klarar de sig utan att ha mobilnät eller dess tjänster i sin portfölj, kanske kommande uppköpskandidater.
Så det blir intressant att se vilka tjänsteutbud som erbjuds och var när 5G näten rullas ut.
Men att vänta på om det eventuellt skulle erbjudas 5G "fastuppkopplad" om 4-5 år, för initialt blir tätorter som får 5G, om man redan idag kan få fiber på landsbygd för ca 20-25 tusen är väl inget jag skulle satsa på om jag behöver hyfsat uppkoppling redan idag. Och utifrån hur operatörerna nu konsoliderar företag/affärer så är det tecken på att de fokuserar på lönsamhet på investerat kapital. Blev lite långt inlägg men har följt bredband koppar/fiber/mobilt så man har många tankar om affärsutveckling inom området.
 
Fwa med några högre hastigheter kommer mest att rullas ut i områden med tätt mellan basstationer. I glesare områden är 5g huvudsakligen en lite effektivare signalering på samma frekvenser som tidigare och inte så mycket nya frekvenser eller tätare celler.

Nya siter är väldigt dyra. Högre frekvenser har gärna kortare räckvidd som skulle kräva nya siter.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Gissar på att 4G är det som i närtid kommer att finnas på landsbygd och där det inte finns fiber, sedan får vi se vad man nyttjar ledigt utrymme till när 3G monteras ned, kanske utbyggnad 5G.
 
Självklart kommer man expandera på 5g när det finns frekvensplats och lika självklart kommer det inte hända i omedelbar närtid....:)@
 
Kom ihåg att 5g bara är ett samlingsnamn. Utan mer frekvenser och eller siter är det begränsat vad man kan göra.
 
P petersv skrev:
Kom ihåg att 5g bara är ett samlingsnamn. Utan mer frekvenser och eller siter är det begränsat vad man kan göra.
Näe så är det inte riktigt. Eller, faktiskt stämmer inte något av det du sa.
 
Tja det gör det nog. Det är det jag jobbar med varje dag ..

5g kan betyda ett nytt luftinterface (NR), ett nytt core-nät, de nya eller gamla frekvenserna, ny numerik (tti-längd) osv.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
.....ööh...ok.....vilket namn på något är då inte ett ”bara ett samlingsnamn”?

Att det är flera komponenter som tillsammans bildar en ny teknik är en självklarhet, så vad var det du menade med att säga ”bara ett samlingsnamn”?

Tror tex stt de flesta inte skulle hålla med dig om att något blir ”5g” om du inte byter radio.
 
Redigerat:
Ofta benämner man något med en "standardiserad" teknikbenämning t.ex. 5G men skulle lika gärna kunna vara TCP/IP.
Men sedan bygger leverantörerna system som innehåller mängder med funktioner som inte finns specificerade i 5G och i kombination med annan teknisk standard.
Sedan kan de implementeras olika beroende vad operatörerna vill skapa för funktion och tjänster. Så tar vi befintliga mobilnät så är eller kan de vara implementerade olika beroende av operatör, vilket då påverkar funktionalitet men även räckvidd, täckning, kapacitet/prestanda, antal uppkopplade, etc.
Slår kanske in öppna dörrar men 5G säger inte så mycket förrän man vet hur det just på den platsen implementerats utifrån den funktionalitet man vill uppnå, även beroende av vilka frekvensband man har tillgång till.
 
Nåja, i användarledet kommer vi i alla fall att märka att det finns en ny standard med nya telefoner och nygamla nätbolag som bjuder på koncessioner för miljardbelopp vilka de sen skryter om.

Och jag är säker på att en sån 5g-telefon går lika bra på 5g-nätet i Sverige som i Tyskland eller Spanien. Så nog kommer det att finnas en 5g-standard, även om det kanske inte gör det nu.

Caveat: Naturligtvis kan 5g komma att bestå av lite olika variationer mellan EU och USA/Japan/Kina/Whatnot. Men det har ju även gällt någon eller några av de tidigare generationerna.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och jag är säker på att en sån 5g-telefon går lika bra på 5g-nätet i Sverige som i Tyskland eller Spanien. Så nog kommer det att finnas en 5g-standard, även om det kanske inte gör det nu.
Är inte riktigt detta som jag avser och som påverkar funktionalitet, det standarden specificerar är precis det du beskriver hur en utrustning ska kommunicera via 5G-nätet t.ex. en mobil. Men att bygga ett 5G-nät och hur det kommer att kunna användas är något helt annat, men vi pratar kanske förbi varandra nu?
Ett exempel om vi tar 4G så kunde vi under många år inte ringa över det nätet utan att lägga till en speciell "IP-telefoni" funktion. Hade du inte det tillägget så blev det telfoni över GSM eller 3G.
Sedan tog man standard VoLTE för 4G-nät (4G heter ju också LTE) och med min nuvarande mobil kan jag ringa via VoLTE. Och där varje operatör måste implementera det, det räcker inte om mobilen har den funktionen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.