Buford Buford skrev:
Det blir endast en "jordkällare". Tror den är för liten för att få rätt temperatur o grejer. Mest en kul grej så.
Varför inte kalla det för champagnekällare? Sätt ett robust hänglås på dörren och imponera på dina grannar
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 3 till
  • Laddar…
harry73
Buford Buford skrev:
Det blir endast en "jordkällare". Tror den är för liten för att få rätt temperatur o grejer. Mest en kul grej så.
Man skulle kunna klistra lite frigolit på insidan av dörren
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
knutars knutars skrev:
Varför inte kalla det för champagnekällare? Sätt ett robust hänglås på dörren och imponera på dina grannar
Haha ja det kanske skulle vara något, hittills har de mest gissat på att det är en rök, men det var ju innan jord o dörr kom på plats, nu ser man ju inte den faktiska storleken längre. :cool:
 
A
harry73 harry73 skrev:
Är det din källare som är med i finjas arbetsbeskrivning?
[länk]
Ja, eller snarare scouterna i Södra Skånes Scoutdistrikt, vi byggde den på deras lägerområde vid Gyllebosjön.
 
  • Gilla
mawno och 4 till
  • Laddar…
Nu är väl det mesta klart. Dörren skall målas, men får se när det blir av. Gräset har tagit sig bra och bygget verkar hålla tätt, med tanke på mängden regn som kommit de senaste veckorna
 
  • Vitmålad rundad dörr i en gräsbeklädd kulle med stenar runt omkring och en träbyggnad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
TCG och 19 till
  • Laddar…
Buford Buford skrev:
Nu är väl det mesta klart. Dörren skall målas, men får se när det blir av. Gräset har tagit sig bra och bygget verkar hålla tätt, med tanke på mängden regn som kommit de senaste veckorna
Riktigt jäkla snyggt. Bra jobbat
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Förresten är det visst The Hobbit på TV ikväll ;)
 
  • Wow
Buford
  • Laddar…
Detta var himla snyggt och imponerande och ser inte lika komplicerat ut som det jag hade tänkt mig. Hade också tänkt lägga några cementrör med diameter 160-180 cm men det verkar gå på ca 4000 per meter rör (kanske för att jag bor i norge) och blir inte lika snyggt. På grund av att det är så trångt mellan tomterna och grannen ska bygga en granitmur på sin sida gränsen nu i höst måste jag ha min jordkällare klar på en månad om det ska bli nån, annars underminerar jag hennes mur när jag gräver, så det är bara att sätta igång. Jag har inte helt bestämt mig men får posta nån bild om det blir något.
Hur gjorde du med dränering och grundarbete under det första lagret med block?
 
T Trallalaaa skrev:
Detta var himla snyggt och imponerande och ser inte lika komplicerat ut som det jag hade tänkt mig. Hade också tänkt lägga några cementrör med diameter 160-180 cm men det verkar gå på ca 4000 per meter rör (kanske för att jag bor i norge) och blir inte lika snyggt. På grund av att det är så trångt mellan tomterna och grannen ska bygga en granitmur på sin sida gränsen nu i höst måste jag ha min jordkällare klar på en månad om det ska bli nån, annars underminerar jag hennes mur när jag gräver, så det är bara att sätta igång. Jag har inte helt bestämt mig men får posta nån bild om det blir något.
Hur gjorde du med dränering och grundarbete under det första lagret med block?
Tack! :)

Det var inte så komplicerat som jag först trodde. Under ligger det en del makadam och fiberduk med sand/grus på för avjämning. Jag har inte gjutit någon klack utan hoppas och tror att marken är tillräckligt stabil ändå, det är en väldigt sandig tomt... Kör på och lägg upp bilder :D
 
  • Gilla
Trallalaaa
  • Laddar…
I dag tänkte jag dra och köpa lecablock och sätta igång efter helgen. Den som du byggde ser lagom hög ut på bilderna, men när jag jämförde ritningen du lade upp först med bilderna så ser det ut som att du bara har fyra varv med stenar, jämfört med 6 varv på ritningen och du har skrivit att du har lagt 5 varv högt. Är det för att ett varv ligger under jorden? Det ser också ut som att stenarna på bilden är aningen högre änd breda, så det kan hända att du har andra dimensioner. Vad hade ddu för dimension på stenarna och vad blev takhöjden till slut? Jag har lagt upp en bild här på platsen där jag har tänkt bygga den. Det är trångt mellan husen och vår tomt är bara 2 meter bred där. Men byggfirman har, lyckligtvis i detta fallet, lagt på för lite massor bredvid huset så det blir inte så väldsamt mycket grävande för mig. Lite grovt grus på toppen och nån typ av sten-och lermassor under. Jag lägger upp mer när/om jag kommer i gång :)
 
  • Plats för byggprojekt mellan två hus med grov grus och stenmassor, barn och skottkärra syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Buford och 1 till
  • Laddar…
T Trallalaaa skrev:
I dag tänkte jag dra och köpa lecablock och sätta igång efter helgen. Den som du byggde ser lagom hög ut på bilderna, men när jag jämförde ritningen du lade upp först med bilderna så ser det ut som att du bara har fyra varv med stenar, jämfört med 6 varv på ritningen och du har skrivit att du har lagt 5 varv högt. Är det för att ett varv ligger under jorden? Det ser också ut som att stenarna på bilden är aningen högre änd breda, så det kan hända att du har andra dimensioner. Vad hade ddu för dimension på stenarna och vad blev takhöjden till slut? Jag har lagt upp en bild här på platsen där jag har tänkt bygga den. Det är trångt mellan husen och vår tomt är bara 2 meter bred där. Men byggfirman har, lyckligtvis i detta fallet, lagt på för lite massor bredvid huset så det blir inte så väldsamt mycket grävande för mig. Lite grovt grus på toppen och nån typ av sten-och lermassor under. Jag lägger upp mer när/om jag kommer i gång :)
Jag köpte stenarna på byggmax, 19x19, kanske är det fogarna som gör att de ser högre ut än breda. Valvet är 9x19 då. Invändig takhöjd på högsta punkten är ca 1,25m. Då har jag lagt plattor som golv också som byggt 5cm. Det stämmer, det blev 4 varv med sten innan valvet. Hade svårt att uppskatta hur högt bygget kunde bli utan att det blev för högt innan vi hade börjat. Lycka till :D
 
  • Gilla
Trallalaaa
  • Laddar…
Tack för bra svar. Det har gått långsamt framåt för mig, men i alla fall framåt. Efter ditt svar köpte jag lecablock av samma dimension som du (observera räven i bakgrunden på bilden). Jag bor i Norge men har mindre än en timme till strömstad så jag köpte där eftersom det var under halva priset i Sverige.

Det tog en del tid att gräva ut för hand i all lera och grus, speciellt eftersom både lera och grus vill ha ca 45 graders vinkel för att inte rasa. Efter det har jag lagt i grus, markduk och grus igen och till sist äntligen börjat mura. Jag hade en massa armeringsjärn så jag har armerat varje skift. Nu är fyra höjder klara så nästa vecka ska jag börja med valvet. Fortsättning följer :)
 
  • Barn vid staplar av lecablock och grushögar med en räv i bakgrunden på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående byggprojekt med lecablock, armeringsjärn och grus, samt person i rött och en betongblandare vid en husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundmurning med lecablock och armeringsjärn vid husvägg, synlig räv i mörkt bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående murningsarbete med lecablock nära en byggnad vid nattetid, upplyst av en arbetslampa, ingen räv synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
afSchinken och 2 till
  • Laddar…
Tam räv?
 
  • Gilla
  • Wow
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Hur har du tänkt göra mellan jordkällaren och huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.