Hej funderar på att skaffa en liten traktor. Arbetsuppgifterna blir snö, ved ,m.m. ja va man nu kommer på.
Men funderar på om det finns någon modell som e stort nej till att skaffa ha kolla lite på MF165 modellerna å Fiat 415 samt 615 å Fordar i den storleken. Finns de nå föedelar, nakdelar med någon som urskiljer sig.
 
Jag har MF 165 så jag kan uttala mig om den.

Fördelar:
-Mycket lätt att få tag på reservdelar och delarna är billiga!!!!!!
-Lyftsystemet är lätt att ställa in och har stor lyftkraft för en traktor i den åldern.
-Lättskruvad
-Tillgång till billiga servicehandböcker i nytryck från Hans-Peter Pedersen på Jylland.
-Slitstark motor med torra cylinderfoder. Till exempel Ford är mycket svårare och dyrare att motorrenovera eftersom de saknar cylinderfoder i originlutförande.
-Våta bromsar som inte hugger så som på vissa traktorer med torra skivbromsar
-Om du får tag på ett exemplar utrustat med stora multipowerpumpen så kan du köra yttre hydraulik med den och lyften med lyftpumpen samtidigt och helt oberoende av varandra.
-Dragkroken är relativt långt bak så det är enkelt att koppla kärror. Den nyare dragkroken från 1972 och framåt påstås vara ännu bättre men jag tycker att den äldre modellen är bra den också.
-Bra frigångshöjd
-Mycket bra dragkraft och bra framkomlighet i djupsnö för en bakhjulsdriven traktor i den här storleken. 165an är tung och har stora bakhjul.
-Dubbelkoppling, det vill säga att man kan frikoppla drivningen medan kraftuttaget och hudraulpumparna snurrar. Det underlättar arbete med slåttermaskin och snöslunga och frontlastare.
-Relativt mycket olja i bakändan så det går bra att köra yttre hydraulik.

Nackdelar:
-Motorhuven är arbetsdryg att få loss om traktorn har hytt. Eftersom hela långa huven är i ett stycke som är fastskruvad måste hytten lossas i framkanten om man skall få loss huven så man till exempel kan byta vattenpump
-Placeringen av pedalerna är beräknad för antingen gorilla eller orangutang men inte för en människa. Tydligen hade de siktet inställt på billig importerad ap-arbetskraft......:devilish:
-P4.212-motorn kallstartar inte i minusgrader. Hur den äldre motorn är vet jag inte.
-Om man har yttre hydraulik som drivs av multipowerpumpen kommer röret från pumpen till ventilbordet i normalt utförande att blockera inspektionsluckan för växellådsoljesilen.
-Den äldre Palmuhytten som såldes i Finland fram tills mitten på 70-talet är för låg om man är över 1,85 lång.
Då man kör i ett tjälafall och studsar litet på sätet slår man huvudet i hyttaket och får sjuk nacke. Jag löste det genom att bygga på hytten med en ram av hyvlade 2x4 fastbultade ovanpå hyttramen. Taket passar ovanpå som det är.
Samma hytt har också egenheten att sidorutorna faller ur ramarna av plast. Jag gjorde nya ramar av 3 mm plåt.
Samma hytt har också egenheten att övre gångjärnen på båda dörrarna slits loss ur dörrarna. Jag löste det genom att montera dit ordentliga dörrstopp så de inte slår upp för långt och svetsa fast gångjärnen på nytt.
Den nyare Palmuhytten som kom omkring 1975 lär vara bättre. Årsmodell 1968 och äldre har sällan hytt i Finland. Jag vill ha antingen hytt eller störtbåge av säkerhetsskäl. Traktorer välter lätt i vedskogen.
-Styrarmen under framaxeln är mycket utsatt då man kör i skogen. För att inte skada den eller råka slå in bottnen på oljetråget av gjutjärn har jag utrustat min 165 med bottenpansar av 7 mm fartygsplåt under hela framdelen från kopplingshuset och framåt.
-Framlamporna sitter i hus av plast fastskruvade utanpå grillen. De bryts lätt sönder i skogskörning. Därför har jag försett min 165 med en löstagbar frontgrind..... efter att ha tappat en lampa i skogen.
-O-ringen vid nedre ändan av stigarröret från lyfthydraulpumpen brukar ha en tendens att slitas sönder och läcka. Den är litet småkrånglig att byta men jag har gjort det. Med servicehandbok gick det bra men utan bok skulle jag hålla på än i dag.
-Den stora stående styraxeln framför framaxeln skall smörjas regelbundet och om den blir glapp skall bussningarna bytas i tid. Låter man det vara blir det krångligt att reparera.
-Original generatorn är en Lucas likströmsgenerator.......... och när man möter en person som heter Lucas eller Lukas kan man vara säker på att hans far inte hade en traktor med Lucas likströmsgenerator........ namnet Lucas ger nämligen samma associationer för en Massey-Ferguson-ägare som namnet Belsebub ger för en troende kristen.....och de brukar inte döpa sina söner till Belsebub.

Bra att veta:
-Servostryrning är tillval. Det brukar gå att få tag på servostyrningssatser att eftermontera. Nya satser finns att köpas eller så tar man en begagnad sats från Koneliike Mähönen. Utan servo är en 165 oerhört tungstyrd och har en tendens att slå av tummarna på folk. Det vill bli väldigt komplicerade benbrott. Utan servo går det inte att ha fortlastare. Även med servo är det en absolut grundlag att köra med tummarna utanpå rattkransen då man är i skogen.
-Skall man ha frontlastare måste den gå enkelt att ta loss om man skall köra i skogen. Bakhjulsdrivna traktorer gräver ned sig som mullvadar i skogen med frontlastaren på. Jag har en Solid 1100 som går att montera på eller av ensam på under 15 minuter utan fysisk ansträngning.
-Skall man ha frontlastare på en bakhjulsdriven traktor i den här storleken behöver man en rejäl betongklump att hänga i lyften. Annars går det inte att köra.
-Standardframaxeln på 165 är inte tänkt att hålla för frontlastare. Den känner man igen på två bultar på var sida. En kraftigare framaxel med tre bultar per sida fanns som tillval och är mycket vanlig.
-Multipower snabbväxel är tillval. Den finns i två versioner. Lilla pumpversionen räcker bara till för själva multipowern medan stora pumpversionen kan driva uttre hydraulik.
-Har man inte stora multipowerpumpen kan man montera en speciell trevägskran på stigarröret från lyftpumpen och ta ut olja därifrån men när man leder oljan till yttre hydraulik med den kranen får lyften ingen olja och sjunker.
-Det är litet trångt att byta olja i styrväxeln så många ägare slarvar med det...... så byt olja i den direkt då traktorn är köpt.
-Till och med årsmodell 1971 är sidobegränsarna på lyftarmarna kättingar och vantskruvar som fungerar sämre än hålkarna som finns från 1972 och framåt. Jag köpte den nyare sortens sidobegränsare som piratdelar och så bytte vi.

Helt klart en köpvärd traktor!

Då får vi hoppas att någon annan kan Ford och Fiat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Niblet och 13 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag har MF 165 så jag kan uttala mig om den.
Tack de va bra beskrivning, vet av en -74:a som jag ska fara o kolla på men den e utan Multipower. Sen så e de en del som jag funderar om de e en -72 från fabrik när jag ha kolla på konedata men de borde ju gå att få av serienummern när de passar att jag far å kollar.
Den har blivit uppgradera med servo å så vet jag att lastare har varit på den men den å fästerna e sålda.
E från barnsben Valmet själ men när jag ser på priserna så får man lite tänka om :thinking:
Mvh. Jonas

Hur e den att köra längs vägen har ca 80km mällan hem å sommarstuga behövs säkert ibland på båda ställen
 
Jag kan inte alls lika mycket om traktorer som heimlaga. Men svärfar var väldigt kunnig och han sa att fiat var den bästa traktorn han haft. Dom andra som bytt till fiat traktorer häromkring håller med. Själv köpte jag en zetor pga att dom är betydligt billigare än motsvarande Fiat,Ford,Mf odyl. Och ändå kända för att vara slitstarka. Dom äldre är iaf kraftigt byggda. Det blåste ett halvstort träd över min och det märks ingenstans. Min Zetor har fungerat bra.
 
  • Gilla
Morgan123
  • Laddar…
J Jonas_81 skrev:
Tack de va bra beskrivning, vet av en -74:a som jag ska fara o kolla på men den e utan Multipower. Sen så e de en del som jag funderar om de e en -72 från fabrik när jag ha kolla på konedata men de borde ju gå att få av serienummern när de passar att jag far å kollar.
Den har blivit uppgradera med servo å så vet jag att lastare har varit på den men den å fästerna e sålda.
E från barnsben Valmet själ men när jag ser på priserna så får man lite tänka om :thinking:
Mvh. Jonas

Hur e den att köra längs vägen har ca 80km mällan hem å sommarstuga behövs säkert ibland på båda ställen
Det är ju helt vansinniga priser på Valmet 500 och 502 och 603 och 702. I synnerhet då man tänker på hur svårt det är att få tag på reservdelar. Många viktiga delar finns inte överhuvudtaget att köpas för pengar.
Synd att det har blivit så för de är bra traktorer.

Min MF 165 är inregistrerad 1972 så det året står som årsmodell i registerpappren men enligt tillverkningsnummern och flera detaljer i konstruktionen är den helt klart tillverkad 1971.
Exemplaret som du är intresserad av kan vara någonting liknande.

Du klarar dig bra utan Multipower då du kör men det är en fördel att ha multipowerpumpen att ta ut olja från till yttre hydraulik så slipper du den där opraktiska omkopplarventilen.
Det där exemplaret har säkert omkopplarventilen färdigmonterad eftersom den har haft lastare. Jag gissar att de hängde upp motvikten i en kätting från tryckstångsfästet så den skulle hållas uppe då lastaren var inkopplad och trepunktslyuften blev utan olja.
Massey-Ferguson har en kolvring av järn i lyftcylindern så därför sjunker lyften ganska snabbt då den blir utan oljetryck. Konstruktionen bygger på att höjdregleringen känner av minsta lilla sjunkning i lyften och sprutar in mer olja i lyftcylindern sisådär varje sekund.
Valmet har en kolvtätning av gummi i cylindern så därför sjunker lyften långsammare men å andra sidan är höjdregleringen inte lika exakt. Lyften sjunker långsamt under en lång stund tills systemet sprutar in mer olja i cylindern och lyften knycker till och lyfter någon centimeter.

MF 165 har en marschfart på ungefär 20 kilometer i timmen på väg. Den har kort axelavstånd för sin storlek så man känner varje grop och knöl i vägen i form av knyckar framåt och bakåt. Gamla Palmuhytten har ingen värme överhuvudtaget och är extremt bullrig också om man förbättras ljuddämpningen så som jag har gjort. Du som är van att glida fram i en Valmethytt kommer inte att bli imponerad.
Å andra sidan sitter man lågt ned så det blir inga stora knyckar i sidled. Min rygg tål inte att köra Valmet 502 någon längre stund på grund av knyckarna i sidled när man sitter så högt upp i en smal traktor.

Jag skulle inte räkna med att köra 80 kilometer fram och tillbaka med en 70-talstraktor annat än i nödfall...... och aldrig någonsin vintertid i minusgrader med en MF 165 med gamla Palmuhytten.
 
Fick tyvärr höra att de ändrat sig å behåller MF ännu.
Finns ju en Valmet 500 utan hytt till salu här men såg att de e 3 sylindriga men nog för att nyare e de också
Blir att avvakta å se nu lite för lite vindskydd skulle nog vara bra att ha.
Och jo tänkte nog att de e nog sommartid som de kan bli enkel resa eller fram och tillbaka så de blir inget pendlande
 
Skall man till skogs efter ved så skall det vara minst störtbåge gärna hytt.
Vindskydd kan jag leva utan om det kniper men störtbåge vill jag inte vara utan.
Det är så lätt hänt att man stjälper med traktor.

Trecylindriga traktormotorer är lika bra som fyrcylindriga. Somliga tvåcylindriga är också bra. Det är andra saker som avgör om en motor är bra eller inte.

Till exempel den fyrcylindriga Standard Company dieselmotorn som fanns i Ferguson 35 (kallad guldkalv) är totalt värdelös. Topplocket är felkonstruerat. I synnerhet virvelkamrarna är så fel som det kan bli och därför är de mycket svårstartade i allt utom det varmaste sommarvädret. Därför bytte tillverkaren småningom till en trecylindrig Perkins.
I somliga Leyland modeller finns det en totalt värdelös variant av den klassiska fyrcylindriga BMC dieseln. De hade ökat effekten genom att öka cylinderdiametern så det blev för litet gods mellan borrningarna för cylinderfodren (BMC har tjocka våta cylinderfoder). Hela blocket brukar spricka på längden från cylinder till cylinder.
Å andra sidan brukar Perkins P3.154 som finns i Leyland 245 och Fordson Super Dexta och Volvo BM 400 och MF 135 och 148 anses vara en av de bästa traktormotorerna som någonsin har tillverkats.
 
Sökandet pågår... kommer att fara å kolla på en Zetor nu från slutet på 60 början på 70 talet inte helt optimal till skogen men kommer ändå att användas större del på plan mark så de tror jag inte blir problem iallafall.
 
Hej igen ifall någon undrar så blev det en Zetor 5511 från 1970 nu håller på och kollar igenom den med oljebyten granskning av elsystemet m.m. nu sen kommer den ut till sommarstugan...
 
K
Jag ska kolla på en Massey Ferguson 135 med lastare.
Oklart vilket år den är tillverkad.

Är det en bra traktor för en liten gård utan större krav än att traktorn startar och stannar när man vill det?

Vad kan priset tänkas ligga på? Givetvis beror detta på skicket, men mellan tummen och pekfingret?
 
  • Gilla
mehe
  • Laddar…
Jag har en MF702 baserad på MF35, dvs föregångaren till 135. Jag upplever att det är rn smidig traktor med rätt bra kraft för sin storlek. Är det en perkins 3cylidrig motor på den? Den har bra rykte i så fall.
 
K
Jag har inte fått mer info än att det är en Massey Ferguson 135 med lastare.

Jag kan ingenting om traktorer, men jag får väl åka och titta på den och se om den upplevs vara i fint skick.
 
MF 135 har en trecylindrig motor som heter Perkins P3.154.
Grundmotorn är den samma som sitter i många MF35 men MF135 har ett modernare topplock med direktinsprutning och därför kallstartar den mycket bättre an MF35.
Samma P3.154 som i MF 135 motor finns i Volvo BM 400 och 430 och i Leyland 254 och i Fordson Super Dexta. En mycket slitstark och bra motor.
Såvitt jag vet en av de absolut bästa traktormotorerna kanske rentav den bästa som någonsin har tillverkats.
Den har torra cylinderfoder och är relativt lätt att helrenovera. Om vevaxeln är sliten kan man låta slipa om den och så finns det underdimensionslager i flera steg att köpa. Om cylinderloppen är slitna för man in den på verkstad och får cylinderfodren bytta och så sätter man i nya kolvar.

Det är mycket gott om reservdelar både original och pirat till Mf135. Delarna är relativt billiga. Det är en annan stor fördel.
I originalutförande är nästan alla 135or utan servostyrning. Det gäller alltså att hålla tummarna utanpå rattkransen om man vill undvika komplicerade benbrott.
Så länge man inte har någon frontlastare går det bra utan servo förutsatt att man är hyfsat frisk i armarna men med frontlastare utan servostyrning blir det ett elände. Å andra sidan finns det färdiga konverteringssatser att köpa än i dag så man kan eftermontera servo på sin 135.

Hydraulsystemet på Massey-Ferguson från 60-70-talen är bättre än på de flesta traktorerna från den tiden. De har både dragkraftsreglering för plöjning och nivågreglering för vanlig körning och dessutom viktöverföring för körning med fyrhjuling vagn.
Systemet är i princip likadant som på MF 165 så läs vad jag skrev om hydraulsystemet på den.

Om du är över 1,85 och långbent är ergonomin dålig på förarplatsen. Pedalerna är konstigt placerade så det blir en dålig körställning. Det gör ingen skillnad om du bara kör litet för husbehov men skall du plöja en hel dag blir det mördande för ryggen.

Original sidobegränsarna på lyftarmarna är misslyckade utom på de allra nyaste 135orna men nya sidobegränsare finns att köpas som piratdel och är enkla att eftermontera.

MF135 har relativt låg frigångshöjd. Det är inget problem då man håller på med jordbruk och vägunderhåll och arbeten på tomten men om man har så stenig skog som vi har då är MF135 helt olämplig för skogskörning. Andra som har färre stenar i skogen tycker att MF35 och 135 är idealiska att kryssa fram mellan stenarna med.
Fördelen med den låga frigångshöjden är att MF 35 och 135 inte välter lika lätt som många andra traktorer i lutande terräng. Allt beror på hurudan terräng man har.
Eftersom du är i Sverige antar jag att traktorn har antingen hytt eller störtbåge. Det bör man ha om man tycker om att leva.

Storleksmässigt tycker jag att MF 135 är en lämplig husbehovstraktor.
Fast om du skall köra med frontlastare måste du ha en motvikt att hänga i lyften. Annars kommer du ingen vart med grus i frontlastarskopan.

Dubbelkopplingen är en svag punkt på dem. Då man trycker in pedalen till hälften frikopplas körkopplingen och då man trycker in den helt frikopplas hydraulpumpen och kraftuttaget. Ovana chaufförer slirar ofta sönder krafuttagskopplingen. Då måste man dela traktorn på mitten och renovera kopplingen. Om kopplingsplattorna är original är det asbest i dem så låt ett proffs göra arbetet.

Bromsarna är trumbromsar direkt bakom hjulen precis som på en äldre bil. Det är asbest i bromsbeläggen så ta det försiktigt och byt till nya asbestfria belägg om du måste serva bromsarna.

Det brukar gå att få en uppfattning om lydftens skick genom att hänga ett redskap i lyften och lyfta upp och trampa kopplingen i bottnen. Lyften skall sjunka till botten på någon/några minuter eftersom lyftcylindern är otät även som ny men redskapet skall inte komma ned i fritt fall.

Det brukar gå att få en uppfattning om motorns skick då man kör på landsväg med varm motor. Ryker den svart hela tiden är någonting allvarligt fel. Man skall se en tydlig svart rökpuff i uppförsbackar och vid snabb acceleration men på slät väg skall den inte ryka svart.
Då traktorn står på tomgång kan man känna på ändan av vevhusventilationsröret. Det kommer ned längs sidan på motorn. Det får kännas att motorn andas litet i röret men den skall inte gå från sig stora puffar tydlig oljedimma.

Lycka till med köpet!
 
  • Gilla
Klabbarparn och 10 till
  • Laddar…
K
Tack för ett mycket bra svar.
 
  • Gilla
P. Ponken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.