Tjoho!

Har kikat runt lite på hur man lämpligast kan få in blåtand i en äldre bil. Har kollat både för att kunna nyttja "telefonen".. samt bara för att kunna t ex skicka över musik som a la spotify.. som använder högtalarna i bilen.

Någon som gjort samma sak? Smidigt? svårt? dyrt? funkar det bra?

Har hittat utrustning (beroende på vilken typ man nu vill ha..) på mellan 400-2000 kr (ja det finns såklart ännudyrare.. )

Skulle vilja att det var någorlunda osynligt, är det då svårt att sätta den på plats själv? (gammal inbyggd cd-spelare i dagsläget.. så det är inget man bara drar ut lite lätt).

:) Ha en trevlig kväller,
Med vänlig hälsning, Sandra
 
Vi bör nog veta vad det är för bil, om vi ska hjälpa dig på bästa sätt.
 
Isakare Isakare skrev:
Vi bör nog veta vad det är för bil, om vi ska hjälpa dig på bästa sätt.
Det är en Jeep patriot
:)
 
Men det beror ju på vad det sitter för stero i bilen nu väl?
 
Har du radio i biken och vill komma undan billigt kan en FM-sändare vara ett bra alternativ. Jag har en på min gamla golf, 12v i uttaget, kopplar sändaren till telefonen och lyssnar på Spotify och pratar i telefon. Då knappar man i rätt radiokanal, som sändaren skickar till, och du får ut ljudet via högtalarna. Med vissa modeller kan du även ladda telefonen.

https://cdon.se/accessoarer/fm-sand...=9fed0de53e09d121f22ed0a6dfe37006&fo_s=gplase
 
harry73
Jag använder en fm sändare + 3,5mm hörlur anslutning i min bil. Då kör jag över radio (finns också med blåtand)
Till frun som har en bil med kasettspelare kör vi med adapter från 3,5mm plugg till kassettband
 
harry73 harry73 skrev:
Jag använder en fm sändare + 3,5mm hörlur anslutning i min bil. Då kör jag över radio (finns också med blåtand)
Till frun som har en bil med kasettspelare kör vi med adapter från 3,5mm plugg till kassettband
Båda dessa lösningar men i synnerhet den senare är en uppfinning som alltid gjort att man fått lite kräks i munnen när man läser om det. Usch.

Skickar k-rapporten med Postmord.
 
  • Gilla
beqen
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nu har ju Snigla förvisso valt att köra runt i vad som är Jeepfamiljens svarta får, men jag tror att den har ett par RCA ingångar tillgängliga iallafall

Om inte kanske lite fredagsmys kan lösa problemet:

[länk]
Av den forumtråden att döma sakna RCA-anslutningar (eller liknande). Annars hade man inte behövt skruva upp radion och löda för att kunna skicka in ljud.
Det kan ju iofs vara en annan modell än Sniglas.

En bild och/eller modellbeteckning på själva radion hade varit bra.
 
Ja andra radiomodeller har RCA.
 
Återkommer med bild i frågan.. när det är ljust och jag fått tillfälle att fotografera! :)

Om jag inte minns fel är det en 07:a och inte så teknisk som andra i den årsmodellen.. (inge lullull..)
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nu har ju Snigla förvisso valt att köra runt i vad som är Jeepfamiljens svarta får, men jag tror att den har ett par RCA ingångar tillgängliga iallafall

Om inte kanske lite fredagsmys kan lösa problemet:

[länk]
Svarta fåret, ja jo.. rimligen.. har lagt ut mer på lagningar än vi bet för bilen..
Men förutom all julbelysning o påbörjad rost.. så åker vi fint och den går bra trots sin lilla motor!
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi kan ”hotta up” min fråga lite också.. eller snarare hmm..

Blanda in lite mer.. hm.. specifika omständigheter för just denna bil..

Det finns nämligen trådar i handskfacket.. som jag spekulerat i har använts till det jag önskar (eller liknande, inte då blåtand nödvändigtvis)..

Det ser ut som den ena sladden har en gammal iphoneanslutning i änden (eller liknande).. den andra minns jag inte riktigt nu.. men de verkar gå ut genom bakänden i handskfackets vänstra hörn.. kanske till radio ?

Jaja.. hade tänkt fotografera dem med.. :) (såklart,)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.